کاهش ۱۵ درصدی تردد در جاده‌های کردستان

مدیرکل راهداری حمل و نقل جاده‌ای کردستان گفت:در چهار ماه نخست سال جاری،تردد وسایل نقلیه در جاده‌های کردستان ۱۵ درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،محمد راشد مدرس گرجی مدیرکل راهداری حمل و نقل جاده‌ای کردستان روز یکشنبه در نشست خبری گفت: با توجه گسترش شیوع ویروس کرونا آمار تردد وسایل نقلیه در جاده‌های این استان در چهار ماه سال جاری ۲۷ میلیون بود که نسبت به ۳۲ میلیون مدت مشابه سال گذشته از ۱۵ درصد کاهش برخوردار است.

او افزود: سالانه به صورت میانگین ۸۸ میلیون تردد در جاده‌های استان انجام می‌شود که شامل ۱۲ میلیون تردد وسیله نقلیه سنگین و ۷۶ میلیون وسیله نقلیه سبک است.

مدیرکل راهداری حمل و نقل جاده‌ای کردستان یادآور شد: همه ساله محور سنندج کامیاران و سنندج مریوان جز پر ترافیک‌ترین مسیر‌هایی استان است.

مدرس گرجی با بیان اینکه هم اکنون در این استان ۷۵ شرکت مسافربری فعال است،گفت: در سال جاری تاکنون ۳۶۵ هزار نفر مسافر جابجا شده اند که به علت شیوع ویروس کرونا از ۵۳ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه برخوردار شده است.

او با اشاره به ناوگان حمل مسافری این استان در بخش‌های مختلف تاکید کرد: این استان دارای ۳۲۸ دستگاه اتوبوس در ۲۸ شرکت اتوبوس مساری با میانگین سنی هشت سال بوده که سه سال از میانگین کشور به روزتر است.

مدیرکل راهداری حمل و مقل جاده‌ای کردستان یادآور شد: همچنین ۱۱ شرکت مینی بوس رانی با ۶۳۱ دستگاه وجود دارد که میانگین سنین این دستگاه‌ها با هفت سال پیرتر از میانگین کشور حدود ۳۲ سال بوده که نوسازی این ناوگان از ضرورت‌ها است گه نیازمند مشارکت صاحبان این دستگاه‌ها است.

مدرس گرچی در خصوص جمعیت ناوگان سواری این استان بیان کرد: هم اکنون ۲۰ شرکت دارای یک هزار و ۷۰ دستگاه سواری است که میانگین سنی این ناوگان با یک سال پیرتر از میانگین کشور ۱۱ سال ست.

مدیرکل راهداری حمل و مقل جاده‌ای کردستان در ادامه با اشاره به افزایش ۱۴ درصدی آمار تصادفات در کردستان  یادآور شد:عوامل هوشمند (انسانی) بیشترین میزان تصادفات استان را به خود اختصاص داده و ۸۷ درصد تصادفات منجر به فوت و جرح شده که از این میزان نیز ۸۸ درصد خودرو‌ها فاقد ترمز‌ای بی اس و ایربگ بوده‌اند.

مدرس گرجی افزود: با بیان اینکه طبق بررسی‌ها قبلی در این استان ۶۸ نقطه حادثه خیز شناسایی شده تا کنون اصلاح ۱۱ مورد آغاز شده که ۹ مورد آن در محور سنندج به مریوان است.

او تاکید کرد: پیشتر این طرح‌ها هشت میلیارد تومان اعتبار داشت که با تخصیص ۲ میلیارد تومان دیگر به ۱۰ میلیارد تومان رسیده است.

مدیرکل راهداری حمل و مقل جاده‌ای کردستان با اشاره به اینکه حمل بار از دیگر فعالیت‌های این اداره کل است، افزود: در سال جاری یک میلیون و ۸۲۱ هزار تن کالا داخل استان حمل و ۵۸ هزار تن نیز از مرز باشماق ترانزیت شده است.

مدرس گرجی یادآور شد: با وجود گسترش شیوه ویروس کرونا حمل داخل استانی ۲۷ درصد افزایش داشته آنا در بخش ترانزیت کالا با ۶۰ درصد کاهش مواجه هستیم.

او گفت: هم اکنون در این استان ۶۹ شرکت حمل بار وجود دارد که در سال جاری ۵۰ میلیارد تومان از محل حمل، ۱۳ میلیارد تومان از محل ترانزیت و ۲۰ میلیارد تومان هم از محل بارنامه عاید فعالان این بخش در استان شده است.

مدیرکل راهداری حمل و نقل جاده‌ای کردستان با اشاره به وجود ۲ هزار و ۶۵۵ کیلومتر راه روستایی خاکی دراستان گفت: لازم است با پیگیری گسترده دستگاه‌های اجرایی متولی این میزان کاهش داشته باشد.

مدرس گرجی بیان کرد:هم اکنون ۶۵۰ کیلومتر راه بین شهری این استان با خرابی شدید و ۲۰۰ کیلومتر نیز با خرابی متوسط داریم که راهداری در نظر دارد طی ۲ سال، ۲۵۰ کیلومتر از این میزان را بهسازی کند البته برای این منظور ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار با ۱۴ هزار تُن قیر لازم است.

او افزود: امسال مجوز برگزاری مناقصه به میزان ۵۰ میلیارد تومان برای روکش آسفالت  اخذ شده است.

مدرس گرجی تاکید کرد: این استان دارای ۶ هزار و ۱۹۰ کیلومتر راه روستایی است که از این میزان ۲ هزار و ۹۰۰ کیلومتر آن آسفالت، ۶۳۵ کیلومتر شنی و ۲ هزار و ۶۵۵ کیلومتر راه خاکی است.

مدیرکل راهداری حمل و نقل جاده‌ای کردستان  با بیان اینکه سازمان راهداری، حمل و نقل جاده‌ای از طرف دولت مامور شده با طرح اقدام ملی راهسازی موسوم به ابرار بخشی از این کمبود را رفع کند، یادآور شد: این استان در سال جاری سهم ۱۵۰ کیلومتری از طرح ابرار دارد که تاکنون ۶۰ کیلومتر از این میزان احداث شده و ظرف دو سال نیز ۲۰۰ کیلومتر دیگر احداث می‌شود.

انتهای پیام/م

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.