کدخدایی در نشست خبری:

مصوبه مالیات بر ارزش افزوده، ابهامات و ایراداتی دارد/ هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان کارایی لازم را ندارد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان کارایی لازم را ندارد، بهتر است نظارت‌ها در طول ۴ سال باشد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره اخذ مالیات از خانه‌های خالی گفت: جلسات شورای نگهبان هر هفته به طور مستمر برگزار می‌شود که البته به دلیل شیوع بیماری کرونا، برخی از جلسات به صورت مجازی برگزار شده است.

او افزود: نمایندگان مجلس نظری دارند مبنی بر اینکه با توجه به اینکه مجلس سازوکار نظارت مستمر بر انتخابات شورا‌های شهر و روستا را ندارد آن را به شورای نگهبان واگذار کنند، پیش از این هم مجالس قبل طرح‌هایی را به شورای نگهبان ارسال کردند که با ایراد شورای نگهبان مواجه شد و منتظریم که مجلس طرح خود را ارسال کند، اما اگر مانند طرح‌های قبل باشد شورای نگهبان ایراد می‌گیرد.

کدخدایی با اشاره به نظارت بر رفتار نمایندگان اظهار کرد: نظارت یک امر عقلانی است و در قانون اساسی آمده است و در سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری هم به آن تصریح شده است و مجلس هم پیگیر است؛ در گذشته هم قانونی برای تشکیل هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان تدوین شد که کارآیی لازم را نداشته است و پیشنهاد می‌شود که مکانیزم بهتری برای نظارت بر آن‌ها وجود داشته باشد.

سخنگوی شورای نگهبان  تاکید کرد: شورای نگهبان علاوه بر اینکه هر چهار سال یکبار نظارت بر رفتار نمایندگان دارد، بهتر است که در طول چهار هم بر رفتار نمایندگان نظارت شود.

کدخدایی با اشاره به بررسی طرح مالیات بر مبنای خالی در شورای نگهبان گفت: مجلس یازدهم همت کرده است و در حوزه معیشت قوانین را به تصویب رسانده است، اما ملاک ما برای ارزیابی طرح‌ها و لوایح مجلس مطابقت آن با شرع مقدس اسلام و قانون اساسی است.

مصوبه مالیات بر ارزش افزوده ابهام دارد

او افزود: مصوبه مجلس درباره مالیات بر ارزش افزوده، ابهامات و ایراداتی دارد و شورای نگهبان این موارد را ایراد گرفته است و بررسی‌ها تا پایان وقت اداری امروز ادامه دارد و نتیجه نهایی به مجلس اعلام می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ایرادات متعدد به اساسنامه فدراسیون ورزش‌های آماتوری نیز وارد شد، گفت: یک ایراد این است که در این اساسنامه به منشور المپیک اشاره شده است، اما معلوم نیست که این منشور مصوب کجاست و چه محتوایی دارد؛ فقهای شورای نگهبان اعتقاد دارند که منشور و مفاد منشور برای ما ارسال شود، در این اساسنامه بحث منشور المپیک و قوانین مقررات داخلی است که هم عرض هم ذکر شده و در صورت تعارض، مشخص نیست که کدام باید مد نظر قرار گیرد.

کدخدایی تاکید کرد: همچنین در این اساسنامه زبان انگلیسی به عنوان زبان اصلی ذکر شده که مغایر با اصل ۱۵ قانون اساسی است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا درباره طرح گشایش اقتصادی، دولت با شورای نگهبان مشورت کرده است گفت: خیر، لزومی هم ندارد که دولت در مباحث اقتصادی با ما مشورتی داشته باشد و صرفاً اگر قانونی تصویب شود ما ورود می‌کنیم.

او درباره اصلاح قانون انتخابات، تصریح کرد: امیدواریم مجلس شورای اسلامی همت کند و هر چه زودتر مصوبه خود را در این زمینه آماده کرده و به شورای نگهبان ارسال کند تا ما در این زمینه اعلام نظر کنیم، دوستان ما در وزارت کشور کار‌های خوبی برای الکترونیکی کردن انتخابات تاکنون انجام داده اند و هر مرحله‌ای که وزارت کشور در این زمینه به نتیجه نهایی برسد، ما آماده همکاری هستیم.

اتفاق خاصی برای الکترونیکی شدن انتخابات نیفتاده است

کدخدایی همچنین درباره احتمال برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی، گفت: هنوز اتفاق خاصی برای الکترونیکی شدن انتخابات نیفتاده است که با توجه به شیوع ویروس کرونا ضرورت آن بیشتر از گذشته است؛ وزارت کشور زحمات زیادی برای الکترونیکی شدن انتخابات انجام داده و جلسات متعددی با کارشناسان شورای نگهبان داشتند، اما سلامت انتخابات و صیانت از رای مردم برای ما مهم است.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: چه انتخابات الکترونیکی باشد و چه انتخابات سنتی باشد، باید نگاهمان به پاسداری و صیانت از رای مردم باشد.

کدخدایی با تاکید بر اینکه وجود احزاب می‌تواند در توسعه بحث‌های انتخاباتی موثر باشد و منجر به حل مشکلاتی شود که در نظام انتخاباتی ما وجود دارد تصریح کرد: الزاماً بحث احزاب با تصویب قانون حل نمی‌شود و نیازمند ارتقای مباحث حزبی در کشور هستیم و همه دستگاه‌ها باید اراده جدی برای حل این مشکلات و ارتقاء فرهنگ سیاسی و حزبی داشته باشند.


بیشتر بخوانید


افرادی که در گذشته رد صلاحیت شده‌اند برای ۱۴۰۰ ثبت نام نکنند

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شب گذشته معاون وزیر کشور در این زمینه با بنده صحبت کرد و ظاهرا ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه برگزاری این انتخابات را داده، اما هنوز ستاد ملی کرونا نظر رسمی در این باره به ما نداده است، البته با توجه به اینکه حوزه‌های باقیمانده برای برگزاری مرحله دوم انتخابات کم است و تنها ۱۲ نماینده باید انتخاب شوند، صرفا شاید برای نحوه برگزاری این انتخابات و تبلیغات انتخاباتی تدابیری اندیشیده شود تا از اجتماعات جلوگیری شود.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بررسی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را آغاز کرده‌اید، گفت: شورای نگهبان هنوز ورود و اقدام در این زمینه نکرده است، البته توصیه می‌شود کسانی که در دوران قبل صلاحیت آن‌ها تایید نشده است، در این دوره انتخابات شرکت نکنند.

او در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه گویا کمیسیون امنیت ملی مجلس طرح‌های ضدآمریکایی آماده کرده است و نظر شورای نگهبان در این باره چیست، گفت: مصوبات مجلس شورای اسلامی در صورتی که در چارچوب شرع مقدس اسلام و قانون اساسی باشد، مورد موافقت شورای نگهبان است و بر این اساس اگر این طرح‌ها نیز در چارچوب شرع و قانون اساسی باشد، شورای نگهبان آن را تأیید خواهد کرد.

کدخدایی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه گویا وزارت بهداشت در آستانه ایام محرم آمار کرونا را به صورت دقیق اعلام نمی‌کند و آیا شورای نگهبان به این مسئله ورود می‌کند، تصریح کرد: همه ما تابع مراجع رسمی کشور هستیم و اگر در هر زمینه‌ای شک و تردید کنیم، قطعا سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت لایحه حذف چهار صفر از پول ملی، گفت: شورای نگهبان به این لایحه ایراد گرفت و به مجلس ارسال شد، اما هنوز این لایحه دوباره به شورای نگهبان ارسال نشده است و اگر برای ما ارسال شود، قطعا اطلاع رسانی می‌کنیم.

قائم مقام شورای نگهبان در واکنش به اظهارات علی مطهری مبنی بر اینکه نظرات پژوهشکده شورای نگهبان حریت مجلس را گرفته است، گفت: پژوهشکده شورای نگهبان یک پژوهشکده علمی است و استقلال قوای سه گانه را مخدوش نکرده است و این حرف خنده دار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار