شادی‌هایی که مرثیه دیگران می‌شود/آغوش بازی که مدعوین را به کام مرگ می کشاند

با گذشت حدود ۶ماه از انتشار ویروس کرونا و تاکید مسئولان مبنی بر ممنوعیت برگزاری آیین‌های شادی و مهمانی‌های شلوغ اما هنوز شاهد برپایی جشن و شادی در تالار‌های سطح شهر بروجرد هستیم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، دیدن ۱۶ ماشین عروس در یک روز که جلوی یک گل فروشی پارک شده انسان را به یاد تخت‌های icu بیمارستان آیت الله بروجردی می‌اندازد که چطور حاضریم به خاطر لحظه‌های شاد زود گذر تا این حد نسبت به سلامت و سرنوشت دیگران بی تفاوت باشیم و نبینیم چه عزیزانی اکنون به خاطر ویروس کرونا یا در قرنطینه خانگی هستند و یا روی تخت بیمارستان شفا را از خدا طلب می‌کنند.

دیدن صحنه‌های شاد زندگی دیگران در حالت عادی بسیار زیبا و مسرت بخش و شادی آفرین و همه از دیدن این صحنه که شروع زندگی مشترک زوج‌های جوان است به وجد می‌آیند.

اما در روز‌هایی که کرونا داغی بزرگ بر دل ملت گذاشته و روزانه به طور میانـگین حدود ۲۰۰ تن در کشور جان خود را در اثر کرونا از دست می‌دهند زدن طبل عروسی به معنی کج دهنی به مجاهدت و ایثار پرستارانی است که شبانه روز دور از خانواده برای نجات بیماران کرونایی تلاش می‌کنند.

صدای شادی و بوق ماشین عروس یا ارگ عروسی همسایه در کوچه و رقص و پایکوبی به میمنت آغاز زندگی ۲ انسان عاشق در شرایط فعلی نه تنها عاشقانه نیست بلکه دور از عقل و خرد جمعی است که با دست خود عزیزانمان را به بستر بیماری و مرگ دعوت کنیم.

شهادت نخستین شهید سلامت بروجرد و استان لرستان زهرا شیرویه سر پرستار و مسئول بخش کرونا در بیمارستان آیت الله بروجردی، درد بزرگی برای جامعه پزشکی بروجرد بود و باید با رعایت شیوه نامه های بهداشتی به روح این شهدا که خالصانه در جبهه کرونا مبارزه کردند صلوات فرستاد.

همه خوب می‌دانیم هر فرد مبتلا به کرونا تا ۴۰۰ تن را می‌تواند مبتلا نماید حال در یک عروسی که دست در دست هم می‌رقصند و فاصله‌ای دیده نمی‌شود، کرونا چگونه جولان می‌دهد.

به راستی برپایی عروسی به چه قیمتی

موضوع این است که هر نوع تجمعی می‌تواند موجب گسترش ابتلا به بیماری شود و پس از شیوع بیماری کووید ۱۹ یکی از نخستین توصیه‌های مختصصان در سطح جهان برای کنترل بیماری کووید ۱۹ جلوگیری از تجمعات بود.

نگاه به عروسی‌ها در دوران کرونا از زاویه دیگر نشان می‌دهد این اتفاق یک رفتار ضداجتماعی محسوب می‌شود که می‌تواند نتیجه خودخواهی افراد و نداشتن آگاهی لازم از شرایط موجود باشد.

به این معنی که این افراد به دلیل این که می‌خواهند برای خود یا فرزندانشان خاطره بسازند، این رفتار ضد اجتماعی را انجام داده و جان عده زیادی را به خطر می‌اندازند.

یک پزشک بروجردی گفت: ما باید مردم را آگاه کنیم که شرکت در مراسم عروسی احتمال ابتلا به بیماری را به شدت بالا می‌برد، همچنین خود برگزارکنندگان این مراسم باید متوجه شوند که به نوعی جان عده‌ای را به خطر می‌اندازند و عملا فضایی را فراهم می‌کنند که بیماری را به دیگران منتقل کنند و از نظر اخلاقی، اجتماعی و باورمندی دینی کار اشتباهی است.

بربایی جشن عروسی یک زوج بروجردی در شرایط کرونا

دکتر مهدی مهزیاری افزود: مردم باید بدانند کسانی که در این مراسم‌ها بیماری می‌شود بار اقتصادی و روانی شدیدی را به کل جامعه تحمیل می‌کنند، کسانی که از دل این مراسم پنهانی بیمار می‌شوند تخت بیمارستانی اشغال می‌کند، کادر درمانی را درگیر خود می‌کند و خود نیز به عنوان کانونی برای انتقال بیماری به دیگران تبدیل می‌شوند.

کرونا و مسافرت‌هایی که تمامی ندارد

در حالی که کرونا در حال قربانی گرفتن است برخی از مردم در گوشه کنار کشور همچنان بیخیال از خسارت‌های جانی کرونا علاوه بر برپایی جشن عروسی راه تفریح، مسافرت را در پیش می‌گیرند.

روز‌هایی که همه ما باید با رعایت شیوه نامه های بهداشتی قدردان مجاهدت‌های سربازان سلامت و عزادار شهدای سلامت باشیم متاسفانه شاهد کاروان‌های عروسی و تفریح مردم در مناطق خوش آب و هوای شمال، اردبیل، و ونایی بروجرد و اجاره دادن سوئیت هستیم.

باید مردم را آگاه کنیم که حضور در طبیعت بدون فاصله و آب تنی در سد‌ها و بند‌های خاکی خسارتش کمتر از برپایی مراسم عروسی و احتمال ابتلا به بیماری کرونا نیست و شدت انتشار ویروس را بالا می‌برد.

دیدن تصاویری از مردمی که دور از هیاهوی کرونا خرسند و شاد در کنار سد کلان ملایر به تفریح پرداختند به طوری که اصلا فاصله‌ای بین بیش از ۱۰۰ خودروی پارک شده در کنار سد دیده نمی‌شود انسان را به فکر وامیدارد و باورت می‌شود که کرونا دروغ است و اینجا همان روز‌های قبل کرونا است که مردم بساط چای و کباب را پهن می‌کردند و دست در دست هم به شادی و نشاط می‌ پرداختند جوانان و مردان آب تنی می‌کردند و زنان با تشویق آن‌ها همه کنار همدیگر نشسته اند.

مردم در کنار سد کلان ملایر

توهم خطرناک عادی شدن شرایط

البته شاید از منظر دیگر نتوان افراد جامعه را که اقدام به برگزاری مراسم عروسی، مسافرت و تفریح می‌کنند تنها مقصر این ماجرا دانست. چرا که عادی سازی شرایط جامعه و از میان برداشتن محدودیت‌های اعمال شده یکی پس از دیگری این توهم را در بین برخی از مردم ایجاد کرده که می‌توانند رفتار عادی در جامعه داشته باشند و مثلا بدون این که خطری آن‌ها را تهدید کند، مراسم عروسی خود را برگزار کنند.

این توهم عادی سازی شرایط در صورتی است که تعداد فوتی‌های این بیماری بعد از مدت‌ها روز به روز بالا و بالاتر می‌رود.

معاون فرماندار بروجرد گفت: شرکت در مراسم عروسی احتمال ابتلا به بیماری را به شدت بالا می‌برد، و محدودیت‌هایی از جمله تعطیلی سالن‌های عروسی در نظر گرفته شده، اما برخی با بی تدبیری همچنان در باغ‌های شخصی و منزل این مراسم را برگزار می‌کنند.

مسعود فلاح افزود: کسانی که در این مراسم پنهانی بیمار می‌شوند تخت بیمارستانی اشغال می‌کند، کادر درمانی را درگیر خود می‌کند و خود نیز به عنوان کانونی برای انتقال بیماری به دیگران تبدیل می‌شود.

مهمترین نگرانی ما افراد محتمل هستند

حمید سوری اپیدمیولوژیست، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو کمیته مقابله با کرونا می‌گوید: عمده نگرانی‌هایی که در نشست‌های خود داریم، این است که افراد محتمل یعنی افرادی که هنوز هیچ علائم بالینی ندارند و به ظاهر سالم هستند، بیماری را به دیگران منتقل کنند و احتمال این انتقال در چنین مراسم‌هایی بسیار زیاد است.

این نگرانی در حالی از سوی این عضو کمیته مقابله با کرونا ابراز می‌شود که اقدامات اولیه هم مثل تب سنجی و امثال آن که برای شناساسی افراد محتمل انجام می‌گیرد، کفایت لازم برای شناسایی افراد محتمل یا بیمار را ندارد. چرا که به گفته سوری در جامعه ما تب فقط ۴۰ درصد از افراد دارای علائم را شناسایی می‌کند و در ۶۰ درصد موارد، فرد می‌تواند مبتلا یا محتمل به بیماری باشد، ولی هیچ علامتی از تب در وی وجود نداشته باشد؛ بنابراین مهمترین نکته در این شرایط این است که احتمال انتقال را به حداقل ممکن برسد.

مردم در مراسم عروسی و ترحیم شرکت نکنند

دکتر مهزیاری افزود: در شرایط کنونی شیوع ویروس کرونا برپایی عروسی و مسافرت کار درستی نیست، زیرا ناخواسته افرادی در این مراسم ها مبتلا و شاید جان خود را از دست بدهند.

او افزود: ویروس کرونا یک بیماری ناشناخته است که پیشگیری بهترین راه مبارزه با آن است، رعایت شیوه نامه های بهداشتی و استفاده از ماسک و دستکش می‌تواند تا درصد بالایی این بیماری را مهار کند.

او اظهار داشت: کادر درمان و پرستاران و پزشکان تمام تلاش خود را برای بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها و مطب‌های پزشکی انجام می‌دهند، ولی بهترین و مطمئن‌ترین راه برای مبتلا نشدن به ویروس کرونا رعایت شیوه نامه های بهداشتی است که بار‌ها و بار‌ها از طریق رسانه‌ها اعلام شده است.

پزشکان و پرستاران را دریابیم

رئیس شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: با توجه به تلاش شبانه روزی کادر درمان و پرستاران متاسفانه برپایی آیین‌های مختلف با تجمع بالا مانند عزا و بویژه عروسی خستگی را بر جان کادر پزشکی می‌گذارد.

دکتر محمد کاکاوند افزود: رعایت کردن شیوه نامه های بهداشتی از طرف مردم باید همواره مورد توجه قرار گیرد و اجازه ندهید میهمانی‌ها، تولدها، عروسی و تفریح دسته جمعی بیماری را به جان عزیزانمان هدیه ‌کند.

او بیان کرد: به دلیل همپوشانی آنفلوآنزا و کرونا مهر و آبان سختی پیش بینی می‌شود، اما یک خوشبینی هم وجود دارد که با رعایت اصول بهداشتی می‌توان امیدوار بود که آنفلوانزا هم کنترل شود.

او با تاکید بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی و فرهنگ سازی در رعایت این موارد گفت: هم اکنون مهمترین راهکار پیشگیری در برابر کرونا استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و عدم شرکت در اجتماعات است.

براساس آخرین آمار وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا پایان روز ۲۱ مردادماه سال جاری ۳۳۱ هزار و ۱۸۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۸۴ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان این بیماری به ۱۸ هزار و ۸۰۰ نفر رسید.

منبع ایرنا

 

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
چرا نگران بازگشایی مدارس نیستید که اجباریه مثل اینکه شما رو تو این اوضاع به زور ببرن مسافرت اجباری