نماینده آمریکایی: پمپئو درباره اعلان وضع اضطراری در قبال ایران دروغ گفته است

یک عضو ارشد کنگره آمریکا می‌گوید وزیر خارجه این کشور با اعلان وضع اضطراری دروغین در قبال ایران، شرایط فروش میلیارد‌ها دلار سلاح را به عربستان میسر کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری هیل، یک مقام ارشد دموکرات کنگره آمریکا با استناد به گزارش دفتر بازرسی کل وزارت خارجه گفت اعلام وضع اضطرار در قبال ایران برای توجیه فروش بیش از ۸ میلیارد دلار سلاح به عربستان بدون مجوز کنگره ساختگی بوده است.

الیوت انگل در این خصوص اعلام کرد وزیر خارجه آمریکا از اعلام وضع اضطراری در این مورد سوء استفاده کرده است. این مقام ارشد کنگره آمریکا گفت مایک پمپئو از اختیارات خود برای فروش سلاح به عربستان و دیگر کشور‌های عربی بدون نیاز به مجوز کنگره سوء استفاده کرده است.

 به نوشته هیل، در آن زمان دولت ترامپ با توسل به وضع اضطرار در مقابل ایران، با دور زدن کنگره آمریکا توانست مسیر فروش میلیارد‌ها دلار سلاح را به عربستان و امارات را هموار کند و در جنایات بی شمار و نقض مکرر حقوق بشر از سوی آن‌ها در یمن شریک شد.

استیو لینیک، بازرس کل پیشین وزارت خارجه آمریکا که از سوی ترامپ اخراج شد اخیرا افشا کرد اخراجش به دلیل تحقیقات درباره اعلام وضع اضطراری در قبال ایران و فروش تسلیحات به عربستان سعودی بوده است. رئیس جمهور آمریکا اخیرا لینیک را که تحقیقاتی در خصوص اقدام دولت ترامپ آغاز کرده بود، برکنار کرد. لینیک تایید کرد به طور طبیعی کنگره با فروش تسلیحات به عربستان به دلیل نقض حقوق بشر و کشتار مردم یمن مخالف بوده است، اما با اعلام وضع اضطراری، دولت ترامپ کنگره را از مدار نظارت خارج کرده است.

دولت ترامپ سال گذشته میلادی به بهانه وضع اضطراری به دلیل تشدید تنش‌ها با ایران، کمیته‌های کنگره را از قصد خود برای فروش بیش از هشت میلیارد دلار تسلیحات نظامی به عربستان سعودی، امارات و اردن مطلع کرده بود.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار