ایجاد کتابخانه های سیار و مشارکتی اولویت اصلی در کردستان است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان ایجاد و راه اندازی کتابخانه‌های سیار و مشارکتی را یکی از اولویت‌های اصلی در این استان عنوان کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،محمد مخدومی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان صبح امروز در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان دهگلان، اظهار کرد: راه اندازی و ایجاد کتابخانه سیار و مشارکتی را از راهکار‌های ارتقای سطح دسترسی عمومی به کتاب به شمار می‌رود.

او با بیان اینکه از زمان شیوع ویروس کرونا تمرکز بر اجرای برنامه در فضای مجازی بیشتر شده است، عنوان کرد: خوشبختانه استان کردستان در این زمینه عملکرد مطلوبی داشته است.

مخدومی از کتابخانه‌های عمومی به عنوان پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی نام برد و افزود: امروزه وظیفه کتابخانه‌های عمومی تنها امانت کتاب نیست بلکه برنامه‌های متنوعی از جمله نشست‌های کتاب خوان، مسابقات کتابخوانی، رونمایی از کتاب، قصه گویی و. در این نهاد برگزار می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان راه اندازی و ایجاد کتابخانه سیار و مشارکتی را از راهکار‌های ارتقای سطح دسترسی عمومی به کتاب بیان کرد و گفت: این مهم با همکاری و حمایت مسئولان در شهر‌ها و روستا‌ها میسر می‌شود.

او اظهار کرد: همچنین راه اندازی کتابخانه در ساختمان‌های بدون استفاده سازمان‌ها و ادارات در شهر‌ها و روستا‌ها به صورت حق انتفاع از دیگر راهکار‌های ارتقای فضای کتابخانه‌ای است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان از راه اندازی محافل ادبی در این نهاد فرهنگی خبر داد و افزود: نخستین جلسه راه اندازی محافل ادبی کردستان به صورت مجازی و با عنوان گلشن کردستانی در ابتدای مرداد ماه سال جاری برگزار شد.

مخدومی حمایت از نویسندگان و ناشران بومی را از برنامه‌های مهم کتابخانه‌های عمومی بیان کرد و گفت: تنها در سال گذشته بالغ بر ۵ هزار نسخه کتاب از نویسندگان و ناشران بومی خریداری شده و در کتابخانه‌ها توزیع شده است.

بیش از هفت هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی دهگلان هستند

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی دهگلان نیز در این جلسه با اشاره به عضویت هفت هزار و ۱۲۲ نفر در کتابخانه‌های عمومی، بیان کرد: از این تعداد ۶۰۹ عضو را بانوان و بقیه را آقایان تشکیل می‌دهند.

حبیب الله مشیرپناهی با بیان اینکه نهادینه سازی فرهنگ مطالعه در میان کودکان امری ضروری است، گفت: در حال حاضر بالغ بر ۳۲۸ کودک در کتابخانه‌های عمومی شهرستان دهگلان عضویت دارند.

او تعداد منابع موجود در کتابخانه‌های عمومی دهگلان را ۲۷ هزار و ۸۴۰ نسخه برشمرد و اظهار داشت: در سال گذشته این شهرستان از نظر تعداد امانت کتاب در استان کردستان رتبه نخست را کسب کرده است.

مشیرپناهی شاخص زیربنای کتابخانه‌های عمومی را در شهرستان دهگلان بسیار پایین ذکر کرد و افزود: در حال حاضر دو پروژه ساخت کتابخانه در شهر‌های دهگلان و بلبان آباد وجود دارد که به دلیل نبود اعتبار متوقف است.

او در پایان خواستار حمایت بیشتر مسئولان از کتابخانه‌های عمومی شد و اضافه کرد: این حمایت در نهایت به نفع جامعه است و توسعه فرهنگی را به همراه دارد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.