تاخت و تاز کرونا در مسیر بی توجهی به مسائل بهداشتی

رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی موجب شده کرونا همچنان انتقام بی توجهی‌ها را بگیرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، با وجود اینکه کرونا اول دیماه که به استان مرکزی وارد شد به خوبی مدیریت شد، اما در موج دوم کرونا بی توجهی مردم موجب شده تا آمار مبتلایان و مرگ میر بیماران کرونایی استان مرکزی در روز‌های اخیر افزایش یابد و هم اکنون هفت شهر استان مرکزی در وضعیت قرمز قرار گرفته است.

سید محمد جمالیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،گفت: بر خلاف میزان مرگ و میر کشور که به حالت ثبات رسیده، متاسفانه کرونا در استان مرکزی در حال گسترش است.

جمالیان افزود: عوامل زیادی همچون رعایت نکردن دستور العمل‌های بهداشتی از سوی مردم، اینکه استان مرکزی سومین استان سالمند کشوراست، صنعتی بودن و مراودات بسیار با دیگر استان‌ها در همین رابطه و در کریدور اصلی راه‌های مواصلاتی کشور بودن، از مهمترین دلایل گسترش شیوع این ویروس در استان مرکزی است.

او اضافه کرد: اکثر مبتلایان در سنین بالای ۶۰ سال هستند که بروز اینگونه رفتار و گوش ندادن به توصیه‌هایی که به کرات از سوس مسئولین گفته می‌شود جای گلایه‌مند‌ی زیادی دارد.

طبق آخرین گزارشات اکثر بیماران مبتلا به کووید ۱۹ یک هفته بعد از شرکت در مجالسی عروسی و یا عزا، مبتلا و در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: شهرستان‌های خنداب، فراهان و کمیجان در شبانه روز اخیر به دلیل افزایش شمار مبتلایان به نسبت امکانات موجود درمانی در فهرست قرمز کرونا قرار گرفتند و تعداد شهرستان‌های بحرانی کرونا در استان مرکزی هم به ۷ مورد رسید.

او ادامه داد: وضعیت کنونی استان مرکزی در حوزه کرونا حکایت از بروز یک بحران جدی در حوزه درمان دارد و با گسترش دامنه کرونا در موج دوم تاکنون شهرستان‌های اراک، خمین، دلیجان، ساوه، خنداب، فراهان و کمیجان قرمز شده‌اند که این حجم بالا به‌هیچ وجه با امکانات درمانی استان تناسب ندارد.

جمالیان اظهار داشت: بر اساس آخرین جمع بندی شهرستان‌های محلات و شازند از توابع استان مرکزی نیز در وضعیت نارنجی و یا خطر کرونا هستند و آشتیان، تفرش و زرندیه نیز در فهرست زرد بوده و اگر کوچکترین اهمالی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت بگیرد بحرانی می‌شوند.

او تصریح کرد: با قرمز شدن وضعیت در هفت شهرستان استان مرکزی و گذشت ۶ ماه از فداکاری کادر درمان دیگر رمقی برای کادر بهداشت و درمان باقی نمانده است.

شیوع ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» برای نخستین بار اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر «ووهان» در مرکز چین گزارش شد و به تدریج به سایر کشور‌های دنیا سرایت کرد.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.