هشدار پکن درباره وقوع جنگ سرد میان آمریکا و چین

معاون وزیر امور خارجه چین با هشدار درباره تحریم‌‌های آمریکا علیه شرکت‌های چینی و احتمال وقوع جنگی سرد، بر لزوم گفت‌وگو و همکاری میان پکن-واشنگتن تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبگاه سی‌جی‌تی‌ان، «لی یوچنگ» معاون وزیر امور خارجه چین، در مصاحبه اخیر خود با اشاره به احتمال وقوع جنگ سرد میان پکن و واشنگتن بر همکاری و تعامل میان دو کشور تاکید کرد.

او در این مصاحبه با اشاره به برخی رفتار‌های ضدچینی مقامات آمریکا گفت: «آمادگی برای دروغ گفتن» و «تبدیل شدن قانون‌شکنی به عادت» از ویژگی بارز این افراد است.

لی در صحبت‌های خود از ادعای برخی مقامات آمریکا که می‌گویند «آمریکا بازسازی چین را عهده‌دار شد» یا «چین تمایل دارد بر آمریکا حکومت کند» را خیال‌بافی خواند و گفت این صحبت‌ها حتی برای فریب کودکان نیز کارآمد نیست. او هدف این افراد را احیای جنگ سرد و تقابل ایدئولوژیک دانست.

معاون وزیر امور خارجه چین این رویکرد آمریکا را مسیری برای انحراف روابط دوجانبه میان کشورش و واشنگتن دانست.

در این مصاحبه لی درباره تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های چینی نیز صحبت کرد و با محکوم کردن آن، محدودیت‌ها را «منطق گانگستری و دزدی در روز روشن» دانست.

او به طور خاص تحریم آمریکا علیه اپلیکیشن «تیک تاک» را «هراس از تکنولوژی» دانست و گفت علی‌رغم برآورده کردن تمامی تقاضا‌های واشنگتن، این شرکت تنها به دلیل چینی بودن، مورد فشار قرار گرفته است.

معاون وزیر امور خارجه چین رفتار‌های آمریکا مانند خروج از سازمان جهانی بهداشت را در راستای یک‌جانبه‌گرایی و تفرقه‌پراکنی در گستره جهانی توصیف کرد و گفت: «تنها هدف از چنین اقدامی قرار دادن جهان در مسیر یک قطبی بودن است، آمریکا می‌خواهد خودش حکمرانی کند و جهانی‌سازی را آمریکایی‌سازی می‌داند؛ این تلاش آمریکا باید به شکست منجر شود.»

اما در مقابل این مقام چینی گفت: «کشور ما هرگز فکر حکومت بر جهان را ندارد و تنها هدفمان ایفای نقش در جهت منافع مشترک جهان است. چین تنها می‌خواهد برای مردم کشورش زندگی و شرایط بهتری فراهم آورد و بر سر برتری با آمریکا جنگ نمی‌کند.»

همچنین او در این مصاحبه برای مقایسه چین و آمریکا گفت: «تفاوت چین و آمریکا تفاوت یک‌جانبه‎گرایی و چندجانبه‌گرایی است. قیاس این دو کشور سنجش میان برابری و سلطه‌جویی و میان منافع مشترک و اولویت قرار دادن یک کشور (آمریکا) است.»

او همچنین «سه فهرست» پیشنهادی از سوی وزارت امور خارجه چین درباره ارتباط میان پکن-واشنگتن را ارائه کرد و خواست تا راه ارتباط باز بماند، بر همکاری و مدیریت صحیح تمرکز شود و از روابط دوجانبه دور نشوند.

در پایان نیز لی تاکید داشت: «چند ماه آینده برای هر دو کشور بسیار اساسی و حائز اهمیت است.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار