ورود اصفهان به دوران فراصنعتی در گرو توجه اساسی به صادرات است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان گفت:استان اصفهان به شرطی وارد دوران فراصنعتی می‌شود که صادرات آن مورد توجه اساسی قرار گیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مسعود گلشیرازی رییس اتاق بازرگانی استان اصفهان دیشب در دیدار با جمعی از اصحاب رسانه‌های گروهی استان به مناسبت روز خبرنگار در این نهاد افزود: اقتصاد باید درون زا، برون نگر، دانا محور و مردمی باشد همچنین سند چشم انداز استان می‌گوید باید توسعه صنعتی، گردشگری، علمی و توجه به حوزه صنعت دانش بنیان صورت بگیرد سپس بر روی تقاضا کار شود.

او با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد ارزش ناخالص داخلی استان مربوط به بخش خدمات است، تصریح کرد: برای رونق گردشگری نه تنها صاحبان ذینفع حوزه گردشگری یعنی هتلداران و رستوران داران باید مورد توجه قرار گیرند بلکه آحاد مردم باید بدانند گردشگری تاثیر اقتصادی برای ما دارد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان ادامه داد: ایجاد اشتغال برای جوانان باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود، نمی‌توان با وجود آسیب اجتماعی و فقر در جامعه امنیت ایجاد کرد همچنین باید عدالت اجتماعی در جامعه برقرار شود.

او اضافه کرد: تا زمانی که چشم انداز‌ها مشخص نشود و ساختار مناسب برای آن تعریف نشود نتیجه مطلوب به دست نخواهد آمد، جامعه ما جامعه جوان نیازمند شغل است.

گلشیرازی با اشاره به اینکه محور صنعت به عنوان اولویت‌های توسعه در استان است، گفت: شرط صنعتی بودن، بازار داشتن است از این رو باید به رونق کسب و کار ارزان توجه کنیم، صنایعی را در چهار دهه گذشته ایجاد کردیم که بازار داخلی را به خوبی فراگرفتیم، اما همچنان با نحوه صادرات با مشکل مواجه هستیم.

او ادامه داد: باید رسانه در کنار کمیسیون‌ها و شورا‌های اتاق قرار بگیرد در این صورت می‌توان از اتاق بازرگانی به عنوان اتاق رونق کسب و کار و اتاق نسل دوم یاد کرد.

به گفته رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، در شرایط کنونی نیاز به تبیین درست، بجا، به موقع و حمایت چند جانبه داریم از این رو باید امید و همگرایی و همراهی در جامعه ایجاد شود که رسانه‌ها در این راستا نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

گلشیرازی تاکید کرد: اکنون باید روحیه امید را در جامعه پمپاژ کنیم و برای تحقق این مهم رسانه‌ها می‌توانند نقش آفرینی کنند.

او با بیان اینکه باید نظام ارتباطی را برقرار کنیم، اظهارکرد: باید موضوعات مبتلا به حوزه اقتصاد را شناسایی کنیم، باید بدانیم صنعت گران به شدت واگرا هستند از این رو با کمک رسانه‌ها باید همگرایی را در صنایع نهادینه کنیم.

رییس اتاق بازرگانی استان اصفهان یادآور شد: این اتاق با تشکیل میز این اتاق در بانک مرکزی و انجام پیگیری‌های موثر و مستمر، تجربه بسیاری موفقی در پیگیری موثر برای رفع مشکلات ارزی اعضا و فعالان اقتصادی استان داشته است.

به گفته او تشکیل این میز علاوه بر رفع مشکلات فعالان اقتصادی استان سبب افزایش میزان رفع تعهدات ارزی و بازگشت ارز به کشور از یکسو و همچنین کاهش چشمگیری مراجعات فعالان اقتصادی و اعضا اتاق اصفهان به بانک مرکزی شده است.

گلشیرازی علاوه بر دستاورد‌های اتاق در یکسال گذشته به حوزه مسوولیت اجتماعی اشاره و اضافه کرد: توجه به حوزه مسوولیت اجتماعی در تشکیل ستاد پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به عنوان اقدام بنیادین اتاق نهم تجلی عینی یافت و برگ زرینی بر تاریخ اصفهان شد که چگونه تجار، صنعت گران و اعضای اتاق به عنوان پیش قراولان حمایت از جامعه در مقابله با این معضل اجتماعی پیش قدم شدند.

او گفت: در سال ۹۹ که با شیوع ویروس کرونا و ظهور پدیده کرونای صنعتی همراه است بتوان با عمق بخشی به فعالیت‌های انجام شده اتاق در کنار هم و برای هم جهت تاب آوری در عصر بیداری اقتصادی شاهد جهش اقتصادی و رونق تولید و کسب و کار اعضا و رشد و بالندگی استان و کشور بود.

مشاور عالی رییس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به ضعف ارتباط با رسانه‎ها گفت: ضعف و چالش اساسی در رسانه‌ها به لحاظ محتوایی و تاثیرگذاری و توسعه مخاطبان کمی و کیفی وجود دارد.

علی کرباسی زاده بیان کرد: مشارکت عمومی در ارتباط با رسانه‌ها و سپس در محتوا و مخاطب و بخش عمومی دچار ضعف است از این رو بنگاه داران و بخش خصوصی ابزار استفاده از رسانه را ضعیف می‌دانند.

او ادامه داد: اگر رسانه‌ها به لحاظ کیفی، تاثیرگذاری، محتوا و مخاطب موثر فکری نکنند تعامل‌ها موثر نخواهد بود در این راستا باید نشست مشترک دوره‌ای برگزار تشکیل شود تا شاهد تحول کمی و کیفی مطبوعات و رسانه‌ها و انعکاس فعالیت‌های اتاق بازرگانی و بنگاه‌های بخش خصوصی باشیم.

اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر، ۸۴۰ معدن در حال بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی، صنعتی‌ترین استان کشور بشمار می‌رود.

در این نشست مدیران و روسای رسانه‌های گروهی استان ضمن برشمردن برخی از نیاز‌ها و چالش‌های فرارو، تعامل و همکاری بیشتر اتاق با رسانه‌ها را خواستار شدند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار