درمان بیماری‌های سخت را به خاطر ترس از کرونا رها نکنیم

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ترس از ابتلا به کرونا نباید مانع شروع یا ادامه روند درمان بیماری‌های ضروری شود چرا که خطرات آن کمتر از ابتلا به بیماری کرونا نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد هادی سعید مدقق رئیس بیمارستان فوق تخصصی جراحی عروقی علوی از مراکز زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در زمینه بیماری‌های جراحی عروقی، بیماری‌های اندکی را می‌توان به تعویق انداخت و اغلب اعمال جراحی عروقی فوریت جدی یا نسبی دارند، گفت: یکی از بیماری‌های عروقی که می‌توان درمان آن را به تعویق انداخت بیماری واریس است که شیوع بسیار نیز دارد.

او افزود: در شرایط حاضر و با توجه به شیوع ویروس کرونا، ناهنجاری‌های عروقی را در صورتی که خونریزی ندارند می‌توان به تعویق انداخت، اما بیماران دیالیزی از جمله بیمارانی هستند که اگر راه دیالیز برای آن‌ها باز نشود دچار عوارض جدی می‌شوند، نارسایی عروقی در پا مانند سیاه شدن انگشتان نیز باید فوری درمان شود، زیرا تاخیر در روند درمان می‌تواند باعث از بین رفتن عضو سالم شود.

رئیس بیمارستان فوق تخصصی جراحی عروقی علوی مشهد ادامه داد: بیماران دارای نارسایی وریدی تصور می‌کنند درمان آن‌ها فوریت دارد، اما با توجه به شرایط موجود می‌توان درمان تهاجمی را به تاخیر انداخت، این بیماری مزمن است و باعث درد و تورم در پا، ساق پا و ایجاد لکه می‌شود، ولی نیاز به اقدام فوری درمان ندارد.

مدقق با تاکید بر اینکه بیماران عفونی یکی از موارد فوریت در دریافت خدمات هستند، بیان کرد: در بیماری‌های عفونی باید روند درمان سریع‌تر آغاز شود در غیر این صورت به قیمت جان یا از دست رفتن عضو بیمار تمام می‌شود به خصوص در بیماران دیابتی که از ناحیه پا دچار مشکل شده‌اند.
 

بیشتربخوانید


او تصریح کرد: بیماران سکته مغزی نیز باید تا پایان روند درمان در مراکز درمانی حضور داشته باشند، زیرا در صورت کامل نشدن روند درمان، سلامتی فرد به مخاطره می‌افتد بنابراین مردم باید برای درمان بیماری‌های عروقی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مراکز درمانی مراجعه کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: ترس از ابتلا به کرونا نباید مانع شروع یا ادامه روند درمان بیماری‌های ضروری شود چرا که خطرات آن کمتر از ابتلا به بیماری کرونا نیست.

مدقق اظهار کرد: بیماران سرطانی که درمان فعال دارند و در یکی از مراحل شیمی درمانی، رادیوتراپی و جراحی هستند نیز نباید به خاطر ترس از ابتلا به کرونا درمان خود را به تعویق بیاندازند.

آل داوود عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بیماران مبتلا به سرطان در ۲ دسته درمان فعال و بیماران در حال پیگیری تقسیم بندی می‌شوند، گفت: بیمارانی که در مرحله درمان فعال هستند حتی الامکان نباید درمان خود را دچار وقفه کنند چرا که اگر روند شیمی درمانی به تاخیر افتد منجر به پیشرفت بیماری و عوارض احتمالی بیماری می‌شود.

او با بیان اینکه شیمی درمانی و پرتو درمانی باید منظم و براساس دستور پزشک معالج انجام شود، افزود: افراد مبتلا به انواع سرطان‌ها باید تحت نظر باشند و زمان مراجعات بعدی آن‌ها براساس آزمایشات انجام شده مشخص می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: برای بیماران در حال پیگیری که به خصوص از شهرستان‌ها مراجعه می‌کنند توصیه می‌شود نتایج آزمایش را به پزشک شهرستان ارائه دهند و در صورت نیاز برای درمان به مشهد مراجعه کنند.

آل داوود با اشاره به اینکه افرادی که علایم ابتلا به سرطان را دارند باید پیگیر مراحل تشخیص بیماری باشند، بیان کرد: این دسته از افراد نباید اقدامات تشخیصی را به تعویق بیاندازند، زیرا احتمال گسترش بیماری و از دست رفتن زمان طلایی درمان وجود دارد.

او تصریح کرد: وجود توده در زیر پوست یا پستان، خونریزی در ادرار یا مدفوع، مشکلات گوارشی، احساس گیر کردن غذا در گلو، یبوست مزمن، گرفتگی صدا که ناشی از سرما خوردگی نیست و بعد از ۲ هفته رو به بهبودی نمی‌رود از جمله علایم خطر ابتلا به سرطان هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: کاهش غیر طبیعی وزن، ناراحتی گوارشی و وجود ضایعه پوستی در حال گسترش از جمله فاکتور‌های خطر انواع سرطان است که نیاز به بررسی دارد و تشخیص به موقع بیماری، رها نکردن روند درمان به خاطر ترس از ابتلا به کرونا از موضوعات مهم در درمان بیماران مبتلا به سرطان است.
 
انتهای پیام//ف.س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.