باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

مکانیسم ماشه چیست و چگونه فعال می‌شود؟

آمریکا در حالی که دیگر عضوی از برجام نیست سعی دارد تا با فعال‌سازی مکانیسم ماشه، فشار بیشتری را به ایران وارد کند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمه زهرا نصراللهی، آمریکا در روزهای اخیر سعی کرد با ارائه قطعنامه‌ای به شورای امنیت کاری کند که جلوی تحریم‌های تسلیحاتی ایران  را که در مهر امسال به پایان می رسد، بگیرد اما در این مسیر موفق نشد.

این کشور که تهدید رویه معمولش شده است، این بار از مکانیسم ماشه سخن می‌گوید و سعی دارد با این سناریوی جدید کوتاه نیاید و ایران را تحت فشار بیشتری قرار دهد.

مکانیسم ماشه چیست؟

در بند ۱۱ و ۱۲ توافق هسته‌ای (برجام) به پروسه اعمال مکانیسم ماشه اشاره شده است که اصطلاح «اسنب بک» هم به آن گفته می‌شود، به زبان ساده باید گفت که مکانیسم ماشه یعنی بازگشت فوری به دوران قبل از برجام و اعمال تحریم‌های مجدد علیه جمهوری اسلامی ایران.

در قطعنامه ۲۲۳۱ آمده است که اگر یکی از اعضای امضا کننده توافق برجام که متشکل از تروئیکای اروپایی، ایران، چین، روسیه و آمریکا هستند، در اعمال و انجام تعهدات شکایتی داشته باشند، این شکایت ابتدا در کمیسیون مشترک برجام بررسی می‌شود و اگر در باره آن به توافقی نرسند، پرونده قابلیت ارجاع به شورای امنیت سازمان ملل متحد را پیدا می‌کند.

در شورای امنیت هم بر سر ادامه تعلیق تحریم‌های ایران رای گیری می‌شود، در آنجا هم اگر یکی از اعضای دائم شورای امنیت آن را وتو کند، در آن زمان به صورت خودکار و بدون نیاز به رای گیری دوباره تمامی قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت علیه ایران برمی‌گردد که مهم‌ترین آن قطعنامه ۱۹۲۹ بود که علیه کشورمان اعمال شد؛ در واقع در این صورت برجام از بین خواهد رفت و تحریم‌های چندجانبه علیه ایران بر می‌گردد.

اما ایالات متحده آمریکا رسما در یک فرمانی که به امضای ترامپ رسید از توافق هسته‌ای عقب نشینی و از آن خارج شد و متعاقبا هم تحریم‌های یک جانبه و ثانویه آمریکا را علیه ایران برگرداند، از طرف دیگر قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت خمیر مایه آن برجام است، بنابراین به دلیل خروج آمریکا از این توافق، تهدید این کشور بی معناست، چراکه با خروج خود از برجام رسما هم قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و توافق هسته‌ای را نقض کرده است، بنابراین آمریکا در این خصوص نمی‌تواند به تنهایی کاری کند.

آیا آمریکا می‌تواند مکانیسم ماشه را فعال کند؟

البته نکته‌ای دیگر هم در اینجا به صورت حقوقی مطرح می‌شود این است که پس چه مرجعی باید نظارت کند، چه مرجعی باید تعیین کننده باشد و آیا آمریکا می‌تواند درخواست فعال سازی مکانیسم ماشه را مطرح کند؟ متاسفانه به دلیل ساختار نامتوازن سازمان ملل متحد اساسا مرجعی که اعلام کند آمریکا می‌تواند دست به چنین اقدامی بزند یا خیر، وجود ندارد، اما با توجه به اینکه مسیر ارجاع پرونده به شورای امنیت از کمیسیون مشترک برجام باید بگذرد و آمریکا هم دیگر در آن عضویت ندارد، بنابراین برای واشنگتن به لحاظ حقوقی کاملا بسته است و اگر آمریکا بخواهد این موضوع را دور بزند و بگوید به جای اینکه از سند برجام به سند ۲۲۳۱ برسد، برعکس از سند ۲۲۳۱ به برجام برسد، اما باز هم نمی‌تواند این کار را هم انجام دهد، چراکه واشنگتن خمیر مایه حقوقی قطعنامه ۲۲۳۱ یعنی برجام را زیر پا گذاشته است و از آن خارج شده، بنابراین در اینجا هم دستان این کشور بسته است.

ضمن اینکه دو بار رای گیری در شورای امنیت شد؛ یک بار در ماه گذشته که در جریان بررسی تمدید تسلیحاتی ایران بود و یک بار هم هفته گذشته انجام  شد، هر دو بار نشان داد با توجه به آگاهی اعضای دائم و غیر دائم شورای امنیت،  اعمال مجدد تحریم‌های ایران به معنای پایان کامل برجام است و عواقب و تبعات ناشی این موضوع هم در انتظار خود نظام بین الملل خواهد بود،  بنابراین جمهوری اسلامی پاسخ اعمال مجدد تحریم‌های خود را در قالب استراتژی مقاومت فعال خواهد داد.

در نتیجه آمریکا دستانش در این خصوص بسته است مگر اینکه بخواهد از راهکار دیگر استفاده کند، مثلا اینکه دیگر اعضای کمیسیون مشترک برجام را وادار به این کار کند، به عنوان مثال به یک توافق موقتی با ایران دست یابند، اما آمریکا قطعا نمی‌تواند چنین اقدامی انجام دهد، چراکه واشنگتن نه به لحاظ حقوقی و نه از لحاظ راهبردی قدرت مانور آن را ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۰۷ ۰۵ آذر ۱۴۰۱
ظلم پایدار نیست امریکا رفتنی است
Iran (Islamic Republic of)
روسفید
۲۳:۱۴ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
این موضوع که فعالیت غیر ایمن در ایران انجام شده و اکنون ادعای جلوگیری از آن را دارند مطلقا مطرح نیست اروپا خوب میداند درباره موضوعی درحال چانه زنیست که یکبار به صلح آمیز بودن آن اعتراف کرده و سپس احساس کرده اند که میتوانستند باج بیشتری بگیرند تا به صلح آمیز بودن آن اعتراف کنند.
Iran (Islamic Republic of)
فرشاد
۰۷:۴۲ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
به هر حال چیزی نمونده که بخوان از ما بگیرن.. ما باید انقدر خودکفا بشیم که برامون کمبود معنی نداشته باشه که بخوایم دست به دامن دنیا بشیم!! با این اوضاع فساد در مملکت و بی مسئولیتی و عدم مدیریت هیچوقت به خودکفایی حداقلی حتی برای خورد و خوراک نمیرسیم.. با این سیاست به تعامل با دنیا هم نمیرسیم! گویا با مکانیزم ماشه یا بدون اون ما راه سقوط رو داریم طی میکنیم.. فقط آقا امام زمان میتونه ما رو نجات بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۲ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
اقایون تومناظره انتخابات ظریف وروحانی وجهانگیری روکوبیدن گفتن برجام هیچ دستاوردی نداشته توبرجام کشور فروخته شده ،پس چراحالا نگران مکانیسم ماشه شدن..باید خوشحال باشن که برجام لغو میشه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۲۸ آذر ۱۴۰۰
چون با برجام اقتصاد رو فلج کردید نمی فهمی یعنی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
فقط باید متاسف بود به حال بعضی ها امریکا روسیه چین انگلیس ........ دزدان داخلی ....ویلموتس... خیلی چیزها از ما گرفتن و مسبب همه اینها نادانیه ...جهله...مدرک قلابیه....تعفنه
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۹:۲۱ ۳۰ مرداد ۱۳۹۹
چرا اروپاییها دوست دارن کشورهایی نظیر ما در برزخ باشیم- اینکه ترامپ هر کاری میکند درست یا غلط روشنه- اون نمیخاد ایران کشوری باشد که هیچ پارامتر بین المللی را رعایت نمیکند- حقوق بشر در این کشور معنا ندارد- فساد و پولشویی بیدا د میکند- چون ما میتوانیم با تحریک اساسات مذهبی برای امریکا مشکل ساز بشویم- اما چین و روسیه از ما دفاع میکنند تا از امریکا امتیاز بگیرن- اروپا دقیقا دنبال چی هست-- ازین برزخ چ استفاده ای میبره--- هم تمام حرفای ترامپ رو قبول داره --- هم نمیخاد مسیر ترامپ رو بره---واقعا نمیفهمم- اروپا چی میخاد--- ترس من از اومدنه بایدنه اون وقت کاملا اروپا با بایدن همراستا میشه- دموکرتهای موذی و شارلاتان- فقط دنبال مکیدنن
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۸:۵۸ ۳۰ مرداد ۱۳۹۹
خدارو شکر توی کشوری به دنیا اومدم که نامش ایرانه
افتخار میکنم به کشور م و خاک وناموس مان با قدرت دفاع خواهم کرد،مرگ بر امریکا، جان فدای رهبرم
مکانیزم ماشه و...‌اینا همه روپشت سر خواهیم گذاشت وپیروز میدان ما هستیم،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۳۰ مرداد ۱۳۹۹
والا ما حاضریم برگردیم به تحریم های قبل از برجام
مگر با این برجام چی گیرمون اومده یا چه تحریمی برداشته شده که حالا بخوایم از دستش بدیم نگران باشیم
یکباره بگن هرچی تحریمه میخوایم سر ایران بیاریم و خلاص. مرگ یکبار،شیون هم یکبار
تا این نامردهای داخلی و خارجی نخوان به بهانه تحریم ؛ گرونی رو تو کشور شروع کنن
Iran (Islamic Republic of)
یاسر
۱۰:۴۸ ۳۰ مرداد ۱۳۹۹
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۰:۳۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۹
مگه دیگه تحریمی مونده که نکرده باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۳۰ مرداد ۱۳۹۹
مگه ما تحریم نیستیم یک کارشناس درستکار بیاد توضیح بده که مگه ما تحریم صددرصد نیستیم اگه هستیم که مکانیسم ماشه مگه میخواهد چیکار کنه از سیاهی که بالاتر نیست ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۸ ۳۰ مرداد ۱۳۹۹
خاک بر سر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۱۸ ۳۰ مرداد ۱۳۹۹
چرا نگیم مرگ برآمریکا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۹ ۳۰ مرداد ۱۳۹۹
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
Saeed
۲۱:۱۳ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
سلام
شما نوشتید که اگه مکانیسم ماشه علیه مون فعال کنن تحریم های قبل از برجام اعمال خواهد شد . منظور چه تحریم هایه؟ینی از الان بدتر هم مگه میشه؟قبلا که اوضاع بهتر بود؛
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
آمریکا غلط هاشو میکنه شما هم فقط بلدید شعار بدید ولی اونها غلطهاشون رو عمل میکنند
Iran (Islamic Republic of)
رشید
۲۰:۱۴ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
آمریکا هرکاری میکنه تاملتش در رفاه باشن ولی
Iran (Islamic Republic of)
آرین
۱۵:۵۶ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
صبور باشین و پیروزی ایران کبیرو ببینید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
خدا نجاتمون بده
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۴:۳۰ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
شک نکنید ترامپ با دونستن اینکه احتمالا در انتخابات شکست خواهد خورد وارد بازی خطرناکی با ایران میشه و این رو از اتفاقات اخیر خاورمیانه میشه حس کرد و تحریم و حتی دخالت نظامی جدید تو منطقه هم اصلا دور از تصور نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۴ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
چه توافق مسخره ای...این که همش به نفع اوناست..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۲ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه
Norway
ناشناس
۱۶:۱۱ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
بابا کم لطفی نکنید :
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
دارای شوخی میکنی یا جدی میگی ؟:))
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۵۳ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
سلام. آمریکا در جایگاهی نیست که بتواند مکانیسم ماشه رو علیه کشور عزیزمان ایران اجرا کند.آمریکا اکنون از هر زمانی ضعیف تر و منزویتر شده است.ایران کشور قدرتمندیست و به آن افتخار میکنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
آمریکا هیچ غلطی نمی کند. .....
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۲۴ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
میگفتند آمریکا نمیتونه از برجام خارج بشه اما شد
میگفتند آمریکا نمیتونه تحریمها رو برگردونه اما اینکار رو کرد
گفتند آمریکا هیج غلطی نمیتونه بکنه اما هر غلطی خواست کرد
پس مطمئن باشد اگر بخواد مکانیسم ماشه رو هم میتونه فعال کنه چون این وسط فقط مردم ایران هستند که دارن له میشن اقا زاده ها که ماهی شصت میلیون حقوق میگیرن که چیزیشون نمیشه فوقش میرن کانادا
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۱:۳۷ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
با سلام
ممنون از تحلیل جالبی که ارائه کردید . ذهن بنده روشن گردید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
فشار بر مردم خواهدبود
France
Reza
۰۲:۳۲ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
والا گیرم اصلا تمدید تحریم هم نشدیم تحریم ها ورداشته شد

امریکا یک جانبه تحریم میزاره میگه هرکی با ایران معامله کرد من اونو تحریم میکنم اونوقت چی کشوری حاضر میشه با ما معامله کنه

الان مثلا ما میتوانیم نفت خودمون رو بفروشیم اون موقع هم همینه
وقتی ارتباط بانکی نداریم بقیه اینه هیچ فایده ای نداره و فقط نوشته رو کاغذه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۸ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
واقعا همچنان با تمام وجود معتقدم آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
افشین
۲۳:۳۰ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
دیگہ شب نان پنیر نداریم بخوریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
پول اینترتت روبده شب نان وپنیربخور.البته فکرکنم ازبلس خوابیدی جای شب وروز روهم گم کردی چون ایرانیها صبحونه نون وپنیر میخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
راست میگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
ما چه‍ل یال. بیشتر که آمریکارا. زیر پا گذاشته ایم. و امریکا و اسراییل. و انگلیس و آلمان. از کشور ایران میترسند. و این ایران مقتدر هست که جهان را رهبری میکند. سپاه قدرتمنذ کشور. شهید پرور ایران لرزه. بر اندام. آمریکا و اروپا. آنداخته. وکشورهای مرتجع. منطقه هم. ترسیده اند و. مخفیانه. پیام. غلط. کردیم میدن. تازه. اولشه. داریم. براشون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
حالا مسخره کردی یا جدی گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
بدبخت شدیم داره میشه 40 سالم از 6 صبح تا 6 عصر سرکارم حتی حقوق ما رو هم نمیدن که نون بخریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
یعنی الآن گدائی کردی اینترنت خریدی پیام گذاشتی؟؟؟
United States of America
ناشناس
۲۲:۴۰ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
ایرانکه قرار بود برجامو پاره کنه تو مجلس تندروها نمادین پاره کردن قرار شد کارهای اتمی بعد از خروج امریکا انجم بشه برجام بد بود یا خوب و دهها سوال دیگر که یک پارادکس کامل در سایه حکومت اسلام ناب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
ما میتوانیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
مرگ بر آمریکا و صهیونیسم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
امریکا کدخداست
مطمعنا یه کشوری اروپایی به خواسته اش تن میده
Iran (Islamic Republic of)
بسیجی مدافع حرم
۲۱:۲۴ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
امریکا رو به افول است ...
Iran (Islamic Republic of)
ﻣﺠﺘﺒﻲ
۲۱:۲۲ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
اﻣﺮﻳﻜﺎ ﻛﺎﺭﺧﻮﺩﺷﻮ ﻣﻴﻜﻨﻪ ﻣﺜﻞ ﮔﺬﺷﺘﻪ
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۰:۲۲ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
آمریکا به برجام برمیگرده و مکانیسم ماشه رو فعال میکند.وپس پس از انتخابات و درصورت پیروزی ترامپ از برجام دوباره بیرون میاید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
اشکان
۲۰:۱۴ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
لحظه های خطرناکی دارم چه بسا که بخاطر انتخابات ترامپ کار خطرناکی بکند از نوع یازده سپتامبر ، تحریم ایران رای نیاورد ، چون سودی براشون نداشت که رای بیاره ، به ویژه که چین و روسیه هم شاید وتو می کردند ، شک نکنین که خواب شونی دیدن و اروپایی هاهم با آمریکان
Iran (Islamic Republic of)
بینام‌
۲۰:۱۲ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
نه که تا الان هیچ غلطی نکرده این .وضع اقتصاد و نمیبینن. کشور و رو ب تباهی بردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
آمریکا میخ. اهد از طریق کشور دیگر اقدام کند
اروپایی ها مخصوصا انگلیس
United States of America
ناشناس
۲۳:۴۰ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
آمریکا هیچ غلطی نمیکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
هیچ غلطی نمیتواند بکند نابودی امریکا وتجزیه ان نزدیک است شک نکنید بدتر از شوروی سابق خواهد شد
United States of America
ناشناس
۲۳:۳۹ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
هیچ غلطی نمیکند
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۳:۳۴ ۳۰ مرداد ۱۳۹۹
نمیدونم خودمونو چرا گول میزنیم . عزیز من تا الان که هر کاری خواسته کرده بشین تا تجزیه بشه میشه میشه
United Arab Emirates
Shamim
۱۳:۰۲ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
بنظرم از طریق کشورهای اروپایی اقدام میکنه ، همین الان هم فرانسه اماده دستور امریکا هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
لعنت بهشون
United States of America
ناشناس
۲۳:۴۰ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
هیچ غلطی نمیکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
آمریکاهیچ غلطی نمی تواندبکند فرانسه وبقیه که رقمی نیستند
آخرین اخبار