اینترنت استارلینک؛ وعده جهانی شدن ترافیک مجازی تا چه حد صحت دارد؟

استارلینک نام اینترنتی است که به گفته مسئولان شرکت اسپیس ایکس قرار است ترافیک سرعت بالا را در دسترس مردم تمام مناطق کره زمین قرار دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، در سال‌های اخیر استفاده از  اینترنت به یکی از نیاز‌های اصلی زندگی انسان تبدیل شده که این نیاز با شیوع ویروس کرونا دو چندان شده است. اکثر افراد با استفاده از اینترنت کسب درآمد می‌کنند که تقریبا در نبود اینترنت اکثر مشاغل فلج به حساب می‌آید، با این اوصاف اینترنت یکی از پرکاربرد‌ترین و الزامی‌ترین نیاز‌های بشر امروز است که در برخی نقاط دور دست استفاده از آن محدود شده و عملا استفاده از اینترنت غیرممکن می‌شود.

با این حال شرکت خصوصی اسپیس ایکس که متعلق به ایلان ماسک است، شبکه ماهواره‌ای به نام استارلینک را راه اندازی کرده تا از این طریق رویای دسترسی به اینترنت را بدون محدودیت مکانی و در همه جای کره زمین به واقعیت تبدیل کند. این شرکت با استفاده از هزاران ماهواره کوچک که قرار است همه‌ آن‌ها به فضا پرتاب شده و در مدار قرار گیرند، سیگنال‎های اینترنتی را به زمین منتقل خواهد کرد.

ماهواره اینترنت

نحوه عملکرد ماهواره‌های استارلینک

وزن هر ماهواره در این پروژه ۲۶۰ کیلوگرم و دارای سطحی صاف می‌باشد که وقتی در مدار قرار می‌گیرند برای تامین انرژی خود یک آرایه بزرگ خورشیدی را تشکیل می‌دهد. بخش اصلی این ماهواره شامل ۴ آنتن قدرتمند برای انتقال اینترنت و همچنین دارای لیزر‌هایی است که هر ماهواره را به ۴ ماهواره دیگر در مدار وصل می‌کند. این ماهواره‌ها شامل یون‌هایی هستند که از گاز کریپتون استفاده می‌کنند و این امکان را به آن‌ها می‌دهد که وقتی در مسافت‌های پایین قرار گرفتند در مدار خود باقی بمانند.

این شرکت از کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا مجوز پرتاب ۱۲ هزار ماهواره استارلینک را به مدار زمین دریافت کرده است و به این ترتیب باید گفت این یک نوع صورت فلکی استارلینک در آسمان خواهد بود. این شرکت دوست دارد ماهواره‌های بیشتری را حتی در مدار قرار دهد، که سرانجام صورت فلکی استارلینک می‌تواند تا حدود ۴۲ هزار ماهواره در مدار داشته باشد.

اینترنت استارلینک در ابتدا با محدودیت جغرافیایی عرضه خواهد شد

ایلان ماسک اظهار داشت: " ابتدا اینترنت برای افراد در عرض جغرافیایی زیاد مثل کانادا و بخش‌هایی از آمریکای شمالی در دسترس خواهد بود. او در ادامه افزود: این برنامه قرار است در سال ۲۰۲۱ در سایر نقاط جهان گسترش یابد." گفتنی است زمانی که شرکت اسپیس ایکس برای اولین بار مجموعه جدیدی از ماهواره‌ها را به آسمان پرتاب کند، می‌توان آن‌ها را با چشم غیر مسلح در بسیاری از مناطق مشاهده کرد، اما آن‌ها خیلی زود در مدار بالاتر قرار خواهند گرفت که کمتر دیده می‌شوند.


بیشتر بخوانید


ماهواره استارلینک

 اولین مکان ارائه ،تاریخ عرضه و قیمت اینترنت استارلینک

به گفته ایلان ماسک بتا خصوصی ابتدا برای کشور‌های کانادا و آمریکای شمالی در دسترس است، او در ادامه افزود: "این برنامه قرار است در سال ۲۰۲۱ در سایر نقاط جهان گسترش یابد.

ماسک در توییتی در ماه آوریل مدعی شد که بتا خصوصی حدود سه ماه دیگر و بتا عمومی در حدود ۶ ماه دیگر آغاز می‌شود، همچنین پرتاب رسمی قرار است در سال ۲۰۲۱ اتفاق بیفتد.

در ادامه توییت ایلان ماسک را مشاهده می‌کنید:

معرفی ماهواره استارلینک

شرکت اسپیس ایکس تاکنون از قیمت گذاری این سرویس حرفی به میان نیاورده است، اما بنظر می‌رسد که رایگان هم نباشد.

ماهواره استارلینک صرفا اینترنت ثابت ارائه خواهد کرد

این سرویس تنها به منظور ارائه خدمات اینترنتی ثابت به خانه‌ها و مشاغل طراحی شده است، این ماهواره دارای آنتن ردیاب مدور است و به این ترتیب می‌توان تلفن‌های هوشمند را از طریق وای فای خانگی به استارلینک نصب کرد. گفتنی است این سرویس برای اتصالات ثابت طراحی شده است و از  فناوری 5G موبایل پشتیبانی نخواهد کرد.

 در بخش سرعت نیز باید یاد آور شد سرعت دانلود این سرویس حداکثر ۱ گیگابایت بر ثانیه باشد، اما این شرکت درباره سرعت هم هیچ صحبتی نکرده است اما بنظر می‌رسد سرعت این سرویس از فیبر نوری بیشتر باشد.

معرفی ماهواره استارلینک

تاثیر ماهواره استارلینک روی محیط زیست

نگرانی‌هایی در مورد زباله‌های فضایی وجود دارد که می‌تواند با هزاران ماهواره استارلینک در مدار ایجاد شود، طبق مقاله وب‌سایت SpaceNews.com، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این ماهواره‌ها می‌توانند برای فضاپیما‌های بدون سرنشین و سرنشین دار مشکلاتی ایجاد کنند، اما اسپیس ایکس ادعا می‌کند در صورتی که هر مشکلی در رابطه با عدم موفقیت ماهواره‌ها به وجود بیاید با استفاده از سیلندر‌های پردازنده آن‌ها برطرف شده و با خیال راحت آن ماهواره را را از مدار خارج خواهد ساخت.

بر اساس مقاله Vox، بسیاری از ستاره شناسان این نگرانی را دارند که برنامه قرار دادن ۱۲ هزار ماهواره استارلینک و یا بیشتر در مدار می‌تواند آلودگی نوری زیادی ایجاد کرده که این امر برای تلسکوپ‌های زمینی اختلال ایجاد خواهد کرد. این شرکت در تلاش است با استفاده از آزمایش ایجاد یک پوشش تاریک روی سطح میزان آلودگی نوری از این ماهواره‌ها را کاهش دهد.

گفتنی است موارد یاد شده فعلا در حد حرف است و مشخص نیست که اینترنت ماهواره‌های استارلینک چه زمانی و در کدام نقاط جهان در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Sky
۱۵:۵۶ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
این اینترنت برای ایران در اولویت هست.این متن و یادتون باشه
Iran (Islamic Republic of)
یکی
۱۶:۳۴ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
تو این وضعیت اینترنت ملی واقعا میارزه
United States of America
صادق
۰۶:۱۴ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
طبق اطلاعات بدست اومده دستگاهای گیرنده جی پی اس دارن و تو هر محدوده قیمت مشخص البته اگر امریکا ایرانو تو محدوده های مجاز بگزاره اگر نه استفاده ازش غیر ممکنه مثل ماهواره اردیوم که گیرنده هاش تو کشواریی که مجازه کار میکنن
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۷:۳۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۹
ایت اینترنت با هر سرعتی و هر کیفیتی باشه از اینترنت کشور ایران به مراتب بهتر خواهد بود چون حداقل میدونیم قطع نمیشه و قیمت اونم به احتمال قوی از نمونه ایرانی ارزانتر هست
خدا شاهده جای خجالت داره که قیمت اینترنت رو تو این شرایط کرونا انقدر اضافه کنی
واقعا که مملکت ما تو بی حساب و کتاب بودن نفر اول هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
دوستان قطع و وصلی نداره ؟!
خواهشا در این رابطه بیشتر تحقیق کنید
درسته فناوری جدیدی هست و
سرعت اینترنت در ایران هم کم است
اما این حرف غیر منطقی و غیر علمیه
Germany
ناشناس
۲۳:۲۶ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
بسته شبانه نامحدود داره ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
پولش را ول کن حاجی فیلتر را چیکار کنیم الان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
ما در خم یک کوچه ایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
مرگ بر آمریکا
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
علی
۲۱:۱۸ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
هرگیگابایت بر ثانیه باشه یک شاهکار است. در حال حاضر بالاترین سرعت اینترنت ایران ۴جیو نیم پلاس هست که ۴۵ مگابیت برثانیه است. دقت کنید.۴۵ مگا بیت نه بایت. یک گیگا بایت بر ثانیه یعنی یه فیلم فول اچ دی تو یک ثانیه دانلود میشه. اگر مجانی باشه یعنی واقعا دنیا بهم نزدیک شده.
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۱:۰۳ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
اگر راه اندازی بشه پولی هم باشه ارزش داره، بهتر اینترنت مخابرات است که
Iran (Islamic Republic of)
Exterminator
۲۰:۳۳ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
اصلاً گیریم هر گیگ ۱ دلار یا ۲ دلار، طبق معمول این هم شامل تحریم میشه و اصلا برای ایران در دسترس نخواهد بود.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۸:۰۶ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
ماهیانه با حجم نا محدود میشه 80دلار (یک میلیونو شیشصد) درسته گرونه ولی سرعت بالا و نبود تحریم و ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
مگه قرار بود رایگان باشه که می گید به نظر رایگان هم نیست؟، ایلان ماسک از روز اول هم گفت که هدفش از این کار کسب درآمد برای پروژه‌های فضایی دیگه از جمله سفر به ماه و مریخ و ساختن فضاپیما است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
یعنی دیگه فیلترینگ تعطیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
مجانی نیست برای ما سالی چند میلیون تومن اب میخوره
United States of America
ناشناس
۱۷:۳۲ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
برا ایران وافغانستان رایگانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
ممکن است با هک کردن بتوان از آن رایگان استفاده کرد.
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۱:۰۴ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
فعلا گفتن مجانی است
Sweden
ناشناس
۱۳:۵۰ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
خدا خیرشون بده. راه بندازن ما از این وضع راحت بشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
اگه در حالت خوشبینانه هرگیگ 2 دلار هم باشه برای ما نمی صرفه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
عزیزم. اگه هر گیگابایتش یک دلار هم که باشه میشه بیست هزار تومن. من ترجیح میدم با همین اینترنت خودمون کار کنم ایینقدر پول پرداخت نکنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
گیگی یک دلار یا دو دلار ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
معمولا چنین سرویس هایی رو برای ایران و کشور های که دولت اینترنت رو محدود کرده به صورت رایگان ارائه میشه.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۱:۲۴ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
دوست ناشناس الان هر سه گیگا بایت اپتورها ۲۰ هزار تومن هست نهایت سرعتش هم ۴مگا بیت هست ولی این ۱گیگا بایت هست. بایت با بیت خیلی متفاوت هست.۴مگا بیت کجا و ۱گیگا بایت کجا.
آخرین اخبار