شبکه ملی اطلاعات؛ پروژه‌ای ملی که قرار است تا پایان دولت دوازدهم کلید بخورد

شبکه ملی اطلاعات، دستاوردی بومی است که همچنان پس از گذشت ۱۵ سال، تعریف درستی از کاربرد آن بین مردم وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، راه اندازی شبکه ملی اطلاعات از سال‌ها قبل یعنی از سال ۱۳۸۴در دستور کار دولت قرار داشت، اما در واقع از دولت یازدهم به طور جدی مورد توجه قرار گرفت، دولتی که فقط بخشی از سند و مصوبات آن را مکتوب کرد و الزامی جدی بر اجرایی کردن آن قرار نداد و به دنبال اجرایی کردن شبکه ملی اطلاعات در دولت دوازدهم، توسعه زیرساخت‌های کلیدی در بخش هسته شبکه و گسترش پوشش دسترسی پهنای‌باند به ویژه دسترسی پهن باند سیار، زمینه شکل گیری خدمات اینترنتی متعدد به کاربران مختلف طراحی شد. 

وزارت ارتباطات در گزارش سال ۱۳۸۹ مدعی شد که ۸۰ درصد از الزامات شبکه ملی اطلاعات محقق شده است، دربخشی از این گزارش آمده، شبکه ملی اطلاعات که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار داشته، یک راهبرد اساسی برای ایجاد و تقویت فضای مجازی ایمن، سالم و بومی است تا بستر مناسبی برای شکل‌گیری حضور جریان ساز در کشور ایجاد شود. 

مطابق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی شبکه ملی اطلاعات دارای سه لایه اصلی است که شامل زیر ساخت، خدمات و محتوا است و بر همین مبنا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در لایه زیرساخت دارای وظیفه‌ای اساسی است و دیگر نهاد‌های ذی‌ربط موظف به اجرا کردن آن هستند.

در دولت یازدهم و دوازدهم اسنادی بالا دستی نظیر سند تببین الزامات مهم توسعه فضای مجازی (مصوب شورای عالی فضای مجازی در آذر ۹۵) در برنامه ششم توسعه و تحولات جهانی  همه باعث شد تا رسیدن به شبکه ملی اطلاعات یکی از الزامات مهم کشور محسوب شود. رشدی که در زیر مجموعه آن خدمات و تولید محتوای بومی بر بستر شبکه ملی اطلاعات، شکل می‌گیرد.

براساس این گزارش، طبق مستندات ارائه شده توسط وزارت ارتباطات و وفناوری اطلاعات تا امروز ۸۰ درصد از زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات فراهم آمده که ذی نفعان آن در سه دسته حقوقی، کسب و کار و عمومی مصرفی از آن بهره خواهند برد.

چه کسانی از اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات نفع خواهند برد؟

رضا تقی‌پور عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: شبکه ملی اطلاعات با اینکه یک پروژه ملی است، ولی باید بگوییم که داستان آن، چیزی شبیه مثنوی هفتادمن کاغذ شده است. همه می‌دانند که اصل شبکه ملی اطلاعات جزو برنامه پنجم توسعه بود و طبق زمان‌بندی‌ که برای او در نظر گرفته بودند، قرار شد تا طی پنج سال (از سال ۱۳۸۹) ضمن فراهم آوردن تمامی زیرساخت‌های فنی آن، شبکه ملی اطلاعات نیز به مرحله اجرا هم برسد. یعنی حدود ۱۰ سال پیش وزارت ارتباطات موظف شد تا شبکه ملی اطلاعات را به سرانجام برساند.

 موظفه وزارت ارتباطات یک دهه به تأخیر افتاده است/ دولت یازدهم اعتقادی به شبکه ملی اطلاعات نداشت!

همچنین در بخش دیگر این مصاحبه تقی‌پور گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را مبنی بر فراهم شدن ۸۰ درصد از زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات را رد کرد و گفت: وزارت ارتباطات گزارشی را اوایل سال گذشته برای مسئولان ذی‌ربط خودش فرستاد و ادعا کرد که حدود ۸۰ درصد از الزامات شبکه ملی محقق شده است، به نظر من خود این جمله شائباتی را در پی دارد و با این بیان که بگوییم ۷۰ درصد از شبکه ملی اطلاعات ایجاد شده، متفاوت است. حتی این ادعای وزارت ارتباطات برای کارشناسان و کسانی که متخصص این حوزه هستند، باعث تعجب بود، چراکه برای اعضای حقیقی و حقوقی شورای عالی فضای مجازی که در جریان حرکت و توقف شبکه ملی اطلاعات هستند، درصد پیشرفت این شبکه مُسجل است. نتیجه ارائه گزارشات وزارت ارتباطات با انتقادهایی از سوی شورای عالی فضای مجازی همراه شد و نهایتا از سمت کارشناسان این حوزه عدد ۸۰درصد با ادله و مستندات ویژه رد شد. 


بیشتر بخوانید


* ما در این گزارش قصد داریم تا با معرفی یکی از ذی نفعان شبکه ملی اطلاعات نگاهی بر اهمیت این دستاورد بومی داشته باشیم.

ذی‌نفعان محیط عمومی و مصرف

یک بال شبکه ملی اطلاعات خدمت‌رسانی به مردم است، افرادی که قرار است از راه دسترسی به این شبکه بومی بسیاری از امور خود از جمله تولید محتوای بومی در فضای مجازی، افزایش سواد رسانه‌ای در حوزه آموزش و پرورش، تولید محتوا و پژوهش در زیرمجموعه آموزش عالی و .... را انجام دهند. 

شبکه ملی اطلاعات در سه بخش محیط "حقوقی"، "کسب و کار" و "عمومی و مصرف" است، که شهروندان بیشتر با شاخه عمومی و مصرف آن سر و کار دارند. یکی از قابلیت‌های اصیل این شبکه بومی تشویق خانواده‌ها به مصرف محتوای بومی در میان اعضا خانواده به ویژه نوجوانان است. امروزه با فراگیر شدن فضای مجازی و دسترسی آسان تمام سنین به ویژه کودکان و نوجوانان به شبکه‌های اجتماعی و کشیده شدن آن‌ها به ناهنجاری‌های فضای مجازی، نگرانی بسیاری از خانواده‌ها را درپی داشته، که می‌شود با رسیدن به بستری امن و ایمن این دغدغه خانواده‌های ایرانی را برطرف کرد.

ذی‌نفعان شبکه ملی اطلاعات را بیشتر بشناسید

همچنین دیگر قابلیت شاخه "عمومی و مصرف"، ترغیب استفاده از محتوای بومی و  حمایت از تولید کنندگان داخلی و مراجع و حوزه‌های دینی است، چراکه با شکل‌گیری شبکه ملی اطلاعات ورود نفوذ فرهنگ بیگانه به کشور گرفته می‌شود و جایگزین فضای مبتذل و مستهجن را خواهد گرفت.

یکی از اتفاقات خوبی که با اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات رخ می‌دهد، دستیابی حوزه آموزش عالی (دانشگاه‌ها) و آموزش و پرورش (مدارس و موسسات آموزشی) به محتوای بومی و افزایش دانش و پژوهش در محتویات غنی خودمان است، محتویاتی که رسانه‌ها هم می‌توانند در ترویج و حمایت از مصرف محتوای بومی نقشی اساسی داشته باشند.

درواقع معماری شبکه ملی اطلاعات نشان از استقلال کشور در فضای مجازی دارد، استقلالی که در گام اول می‌تواند محتویاتی بومی را برای کشور به ارمغان بیاورد و در قدم‌های بعدی نفع اقتصادی داشته باشد.


بیشتر بخوانید


شما مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان می توانید در ذیل این گزارش سوالات خود را درباره شبکه ملی اطلاعات و اینترنت ملی با ما به اشتراک بگذارید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۱۵:۵۲ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
امیدوارم حداکثر تا سال دیگه انجام بشه
Germany
رضا مهدوی
۱۳:۵۶ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
شبکه ملی اطلاعات به درد مردم نمی خورد برای نیروگهای هسته یا پالایشگاههای نفت معادن بخش اقتصادی که مورد حمله سیبری قرار میگیرد میتواند مفید باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
ببینید این شبکه مثل گذرنامه میماند که قرار است فقط به افراد خاصی اجازه استفاده از اینترنت را بدهد!
این عین جمله کارشناس در برنامه رو در رو شبکه 4 سیما به تاریخ 18 آذر 98 هست
Iran (Islamic Republic of)
mohsen
۱۱:۵۲ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
ببینید واقعیتی که نمیگویند متاسفانه بخاطر ضعف مدیریتی بیشتر سختافزار مرتبط و حیاتی زیرساخت داخلی از همین الان هم قدیمی شدند! یعنی دیگر بروز نیستند و همین باعث کمبود پهنای باند و مخصوصا سرعتی افتضاح نسبت به شبکه داخلی سایر کشورهاست! بشخصه از مسئول و مدیر ارتباطات خیل خیلی بیشتر از اینها انتظار داشتم بخاطر جوان بودنشان! اما حیف واقعا حیف! با همین استفاده ها و تستها از شبکه داخلی براحتی یک کودک هم میتواند همان صحبتهای بالا را که نوشتم متوجه بشود! سرعتی داغان نسبت به تکنولوژی امروز! کیفیتی افتضاح که حتی بنده هم که سوادم ناچیز و در حد یک متخصص شبکه است متوجه شده ام و برای من اصلا راضی کننده که هیچ واقعا دلسرد کننده است!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
ما که نفهمیدیم چی گفتی
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۷:۲۷ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
خیلی خوب گفتی
آخرین اخبار