برگزیدگان یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی معرفی شدند

برگزیدگان یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی، ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی در اختتامیه این جشنواره معرفی شدند.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی فارابی، صاحبان ۱۹ اثر برگزیده داخلی (۲۰ نفر) و هفت شخصیت برگزیده خارجی در حوزه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی از کشور‌های اندونزی، لبنان، انگلستان، ژاپن، کانادا، گرجستان، آمریکا و همچنین هشت شخصیت حقیقی و حقوقی ایرانی شامل دو تن از شخصیت‌های فقید پیشرو علوم انسانی و اسلامی و دو نفر از پیشکسوتان علوم انسانی ایران، یک نفر مترجم برتر، نظریه پرداز برجسته و انجمن علمی و نشریه علمی به عنوان برگزیدگان حائز رتبه یا شایسته تقدیر برگزیده معرفی و تقدیر شدند.

در بین ۱۹ اثر برگزیده داخلی، ۱۵ اثر رساله دکتری و چهار اثر کتاب بود و از لحاظ رده سنی، ۱۱ اثر در بخش بزرگسال و هشت اثر در بخش جوان برگزیده شده اند.

در بخش ویژه جشنواره فارابی از مرحوم آیت الله ابراهیم امینی و مرحوم دکتر داریوش شایگان به عنوان شخصیت‌های پیشرو علوم انسانی و اسلامی و از دکتر منصوره اتحادیه و دکتر غلامعباس توسلی به عنوان دو پیشکسوت علوم انسانی ایران تجلیل شد.

در این بخش، حجت الاسلام دکتر نجف لک زایی به عنوان نظریه پرداز برجسته (به پیشنهاد هیات حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره) و عبدالله کوثری به عنوان مترجم برتر مورد تقدیر قرار گرفتند.


بیشتر بخوانید


از بین نهاد‌های پژوهشی فعال در حوزه علوم انسانی و اسلامی هم از انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات به عنوان انجمن علمی برتر و از Journal of research in applied linguistics به عنوان فصلنامه علمی برتر تقدیر شد.

در بخش برگزیدگان گروه‌های علمی در گروه اخلاق، ادیان و عرفان، حسین خندق آبادی، دانش آموخته دانشگاه ادیان و مذاهب با ارائه رساله دکتری خود با عنوان «شکاف میان معرفت اخلاقی و عمل اخلاقی نزد قاضی عبدالجبار و ابوحامد غزالی» در سطح بزرگسال و سید مرتضی طباطبائی، دانش آموخته دانشگاه اصفهان با ارائه رساله دکتری خود با عنوان «اصول اخلاقی کاربری تکنولوژی مدرن: الگویی تلفیقی براساس مکاتب وظیفه گرا، پیامدگرا و فضیلت گرا» در سطح جوان، شایسته تقدیر شناخته شدند.

در گروه تاریخ، جغرافیا و باستان شناسی هم الهه محبوب فریمانی، دانش آموخته دانشگاه پیام نور (مرکز تحصیلات تکمیلی تهران) با ارائه رساله دکتری خود با عنوان «بررسی دفاتر مالی عصر صفوی (مطالعه موردی دفاتر توجیهات آستان قدس رضوی)» به عنوان برگزیده دوم سطح بزرگسال و اسماعیل همتی ازندریانی دانش آموخته دانشگاه بوعلی سینا با ارائه رساله دکتری خود با عنوان «بررسی و تحلیل مجموعه معماری دستکند ارزانفود – همدان» به عنوان برگزیده اول بخش جوان یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی معرفی و تقدیر شد.

در گروه حقوق در سطح بزرگسال هیچ اثری به عنوان برگزیده یا شایسته تقدیر شناخته نشد و در سطح جوان، فاطمه فتح پور، دانش آموخته دانشگاه شهید بهشتی با ارائه رساله خود با عنوان «مقابله با تروریسم در پرتو دکترین امنیت انسانی» موفق به کسب عنوان برگزیده سوم شد.

در گروه زبان، ادبیات و زبان شناسی، دکتر وحید صادقی به دلیل تالیف کتاب «ساخت نوایی زبان فارسی – تکیه واژگانی و آهنگ» چاپ سازمان سمت در بخش بزرگسال به عنوان برگزیده رتبه دوم، معرفی و قدرت الله ضرونی، دانش آموخته دانشگاه شهید چمران اهواز به دلیل رساله دکتری اش با عنوان «بوطیقای غزل نو: جریان شناسی و تحلیل مولفه‌های آن» در سطح جوان، شایسته تقدیر شناخته شد.

در گروه علوم اجتماعی و علوم ارتباطات یازدهمین دوره جشنواره فارابی نیز که برگزیده یا شایسته تقدیری در سطح جوان نداشت، میثم اهرابیان صدر، دانش آموخته دانشگاه شهید بهشتی با ارائه رساله دکتری اش با عنوان «موردپژوهی نابرابری فضایی و مناسبات اجتماعی مرتبط با آن در شهر تهران از ۱۲۵۰ تا ۱۳۵۷) به عنوان شایسته تقدیر در سطح بزرگسال معرفی و تقدیر شد.

در گروه علوم تربیتی، روان‌شناسی و علوم ورزشی که بیشترین آثار واصله به دبیرخانه جشنواره را داشت در سطح بزرگسال، دکتر مسعود جان بزرگی و آیت الله سید محمد غروی با تالیف کتاب «اصول درمانگری و مشاوره با رویکرد اسلامی» از انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سازمان سمت به عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند و در سطح جوان هم هیچ اثری برگزیده یا شایسته تقدیر شناخته نشد.  

در گروه علوم سیاسی، روابط بین الملل و مطالعات منطقه ای، دکتر عباس منوچهری باغبادرانی با ارائه کتاب «فراسوی رنج و رویا؛ روایتی دلالتی – پارادایمی از تفکر سیاسی» به عنوان برگزیده سوم در سطح بزرگسال و علی اسمعیلی اردکانی، دانش آموخته دانشگاه علامه طباطبائی با ارائه رساله خود با عنوان «دیالکتیک مفهوم و واقعیت؛ مساله مهاجرت و تحول مفهوم آن در اتحادیه اروپائی ۲۰۰۸ -۰، ۲۰۱۶» به عنوان شایسته تقدیر در سطح جوان معرفی و تقدیر شدند.

در گروه علوم قرآنی، تفسیر و حدیث نیز سید محمدعلی طباطبائی، دانش آموخته دانشگاه تهران با ارائه رساله دکتری اش با عنوان «بررسی زمینه‌های تاریخی اعتقاد به تحریف تورات و انجیل در میان مسلمانان نخستین» به عنوان برگزیده دوم سطح بزرگسال تقدیر شد و زهرا کلباسی اشتری، دانش آموخته دکتری دانشگاه اصفهان هم با ارائه رساله دکتری خود با عنوان «نظریه نزول پیوسته آیات در سوره‌های قرآن کریم» در سطح جوان، شایسته تقدیر شناخته شد.

در گروه فلسفه، منطق و کلام نیز در سطح بزرگسال، سید جمال الدین میرشرف الدین، دانش آموخته دانشگاه تهران با ارائه رساله دکتری اش با عنوان «دانایی عملی در اندیشه ارسطویی (پیش درآمدی بر فلسفه عملی بر بنیاد فرونسیس ارسطویی)» و در سطح جوان، مصطفی زالی، دانش آموخته دانشگاه تهران با ارائه رساله دکتری خود با عنوان «ضرورت و امکان تبیین امر مطلق در فلسفه هگل» به عنوان حائز رتبه دوم شناخته شدند.

در گروه فناوری اطلاعات، اطلاع رسانی و کتابداری در سطح بزرگسال، دکتر حبیب الله عظیمی با ارائه کتاب «نسخه نامه: کانون‌های استنساخ، عناصر نسخه شناسی، رویه‌های فهرست نویسی، شناخت جعل و اصالت نسخه ها» (بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی) شایسته تقدیر شناخته شد و در سطح جوان هیچ اثری برگزیده یا شایسته تقدیر شناخته نشد.

گروه مطالعات هنر و زیبایی شناسی هم اثر برگزیده یا شایسته تقدیری در سطح جوان نداشت در سطح بزرگسال، سیده مریم ایزدی دهکردی، دانش آموخته دانشگاه ادیان و مذاهب با ارائه رساله دکتری اش با عنوان «خاستگاه و آداب معنوی صنایع و هنر در فتوت نامه‌های ایرانی اسلامی» شایسته تقدیر شناخته شد.  

در گروه مطالعات میان رشته‌ای هم در سطح بزرگسال، محمود زمانی، دانش آموخته دانشگاه تهران با ارائه رساله دکتری با عنوان «تحلیل اقتصادی اصول اخلاقی در حقوق قراردادها» شایسته تقدیر و در سطح جوان، پریا پارسا، دانش آموخته دانشگاه هنر اسلامی تبریز  با ارائه رساله دکتری با عنوان «تبیین الگوی شهر مربی کودک از منظر اندیشه اسلامی» برگزیده حائز رتبه سوم معرفی شد.

داوران یازدهمین دوره جشنواره بین المللی فارابی در گروه علوم اقتصادی، مدیریت و علوم مالی، گروه فقه و اصول و گروه مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) اثری را حائز شرایط کسب عنوان برگزیده یا شایسته تقدیر ندانستند.

در بخش بین الملل یازدهمین دوره جشنواره فارابی هم جیمز وینستون موریس از آمریکا، لیندا کلارک از کانادا، حیدر باقر از اندونزی و علی مهدی زیتون از لبنان به دلیل جمیع اثارشان در حوزه اسلام‌شناسی و نوبوآکی کندو از ژاپن، سوزان روف از انگلستان و گریگول برادزه از گرجستان به دلیل جمیع آثارشان در حوزه ایران‌شناسی به عنوان برگزیدگان جشنواره معرفی و تقدیر شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.