خسارت میلیاردی کرونا به گردشگری کشور

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: ویروس کرونا ، ۱۲ هزار میلیارد تومان تا مردادماه به بخش گردشگری کشور خسارت وارد کرد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان ، علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی عصر امروز در سفر به استان سمنان در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: ویروس کرونا به بخش‌های مختلف اقتصاد در دنیا خسارت وارد کرده که یکی از آن‌ها بخش گردشگری است و بخش‌هایی هم بوده‌اند که به‌موازات ما آسیب‌های جدی دیده‌اند به‌طور مثال بخش حمل و نقل هم در کشور و هم در دنیا به میزان ما دچار خسارت شده است.

او افزود: کسب‌وکار‌های کوچک هم دچار خسارت جدی شده‌اند و طبق برآورد‌های صورت گرفته ویروس کرونا تا مردادماه، ۱۲ هزار میلیارد تومان به بخش گردشگری کشور خسارت وارد شده است که اگر روند تعطیلی‌ها ادامه یابد، خسارت‌های بخش گردشگری بیشتر خواهد شد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: من نگران این هستم که بخش گردشگری به ورشکستگی نزدیک شود که اتفاق بسیار بدی است؛ به هر صورت یکی از ظرفیت‌های کشور ما در بخش گردشگری است و کار‌های خوبی در این چند سال گذشته در بخش گردشگری انجام شده و پروژه‌های بسیار زیادی در حوزه گردشگری به نتیجه رسیده و در حال اجراست.

مونسان گفت: هم‌اکنون بیش از دو هزار و ۴۰۰ پروژه با ۱۳۷ هزار میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری در کشور در حوزه گردشگری در حال اجراست و حدود پنج هزار موافقت اصولی تنها در دولت دوازدهم صادر شده که نشان می‌دهد روند رو به رشدی را در بخش گردشگری طی کرده‌ایم.

او افزود: تعداد گردشگران خارجی در سال ۹۸ به هشت میلیون نفر رسید که یک رکورد تاریخی بود و به‌عنوان دومین کشور در دنیا به لحاظ سرعت رشد گردشگری خارجی معرفی شده‌ایم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تأکید کرد: همه این‌ها نشان می‌دهد که ظرفیت بسیار خوبی در حوزه گردشگری کشور ایجاد شده و نباید متوقف شود و نگاه ما باید به این سمت برود که گردشگری به‌عنوان یک اقتصاد نوظهور و مردم‌پایه برای کشور بتواند ایفای نقش کند.

مونسان عنوان کرد: توجه به بخش گردشگری موضوع بسیار مهمی است که برای اشتغال جوانان اهمیت دارد و همه این‌ها می‌طلبد که دولت جدی‌تر پای کار بیاید.

او تصریح کرد: دولت برای جبران خسارت کرونا ۵۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفت که در ابتدا فرآیند‌های سختی طراحی شده بود که به‌خوبی جلو نرفت و در حال حاضر بخش گردشگری تنها حدود ۱۱۰ میلیارد تومان توانست از این محل دریافت داشته باشد و امید داریم که سرعت بیشتری بگیرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اضافه کرد: همین امروز هم معاون گردشگری میراث فرهنگی نشستی با معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری برگزار کرد تا بخشی از خسارات بخش گردشگری جبران شود.

مونسان افزود: قرار است بتوانیم استمهال وام‌های بخش گردشگری را داشته باشیم و کمکی هم در بخش امهال مالیات این بخش صوت گیرد تا حدودی فشار از روی بخش گردشگری برداشته شود و بتواند خود را احیا کند؛ بخش گردشگری نشان داده که مزیت‌های زیادی دارد که یکی از آن‌ها سرعت جبران خسارات خیلی خوب آن است.

او گفت: در خردادماه از ستاد ملی کرونا درخواست کردیم که اجازه دهند فعالیت‌های گردشگری آغاز شود که این اتفاق با دستور رئیس‌جمهور افتاد و ۲۰ میلیون نفر اقامت‌شب انجام شد که بسیار مناسب بود و درآمد‌های حداقلی را برای تأسیسات گردشگری ایجاد کرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: به‌محض اینکه موج دوم کرونا مهار و به ما اجازه فعالیت جدی داده شود، این قدرت را همه بخش‌های گردشگری کشور دارند که به‌سرعت بتوانیم در مرحله نخست گردشگری داخلی را فعال کنیم و در مرحله دوم هم این آمادگی وجود دارد که مکاتباتی با کشور‌های همسایه داشته باشیم و با سازمان جهانی گردشگری در ارتباط نزدیک هستیم تا بتوانیم گردشگری خارجی را دوباره فعال کنیم.

مونسان ادامه داد: استان سمنان ظرفیت‌های تاریخی بسیار خوبی دارد که یکی از این ظرفیت‌ها کاروانسرای شاه‌عباسی است که قبلاً کارکرد زندان داشته و در فضای شهری کارکرد خوبی نبوده است.

او افزود: با پیگیری‌های نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی و استاندار سمنان و همکاری و همراهی شهردار سمنان توافقات اولیه انجام شده که کاروانسرای شاه‌عباسی در اختیار شهرداری قرار گیرد و سند آن به نام میراث فرهنگی منتقل شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: قرار شد که کاروانسرای شاه‌عباسی به یک مکان زیبای گردشگری تبدیل شود و مکانی برای آغاز مسیر گردشگری شهر سمنان قرار گیرد.

مونسان گفت: با توجه به اینکه کاروانسرای شاه‌عباسی در قلب شهر سمنان واقع شده است، بسیار می‌تواند به کارکرد شهر کمک کند و حتماً در برگشت از این سفر این اقدام را پیگیری و دنبال می‌کنم.

او ادامه داد: امیدواریم آقای رئیسی، رئیس قوه قضاییه هم این دستور را بدهد و مساعدت کند که در بخش دادگستری و سازمان زندان‌ها که ظاهراً مالکان این مجموعه هستند، اقدامات لازم صورت گیرد؛ شهرداری سمنان آماده پرداخت هزینه مالکان است تا به‌سرعت کار انجام شود و تملک صورت گیرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: هم ما و هم شهرداری منابعی را برای مرمت کاروانسرای شاه‌عباسی تخصیص می‌دهیم و فضا‌های الحاقی که به وجود آمده باید برداشته شود و تا به یک مکان زیبای گردشگری تبدیل شود.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.