بحران آب و فرونشست زمین

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: فرونشست زمین می‌تواند منشاء آسیب‌های مهمی برای مناطق مسکونی، صنعتی، خطوط انتقال نیرو و آثار تاریخی باشد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از اصفهان،  محمد کوشافر عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان  گفت: فرونشست زمین یکی از پیامد‌های بحران آب و زاینده رود در اصفهان است که می‌تواند منشاء آسیب‌های مهمی برای مناطق مسکونی، صنعتی، خطوط انتقال نیرو و آثار تاریخی باشد. کاهش چشمگیر منابع آبی و خشکی زاینده‌رود اکنون در صدر چالش‌های فراروی این استان نظیر آلودگی هوا، ترافیک، فرونشست زمین و زیست محیطی است که به تاکید کارشناسان و مسوولان امر باید برای برون‌رفت این معضل اساسی فراگیر برنامه‌ریزی علمی و عملی پایدار با اجرای طرح‌های تامین آب صورت گیرد.

او   بیان کرد: بر اساس گزارش سازمان نقشه برداری کشور، فرونشست زمین از عوامل خطر آثار تاریخی اصفهان از جمله پل خواجو، میدان نقش جهان و سی وسه پل است. خسارت‌ها و آسیب‌های فرونشست زمین با برگشت ناپذیر کردن منابع آب زیرزمینی، دائمی می‌شود

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه اکنون به همتی بیش از پیش برای حفظ میراث فرهنگی و زاینده رود نیاز داریم گفت:نگهداری و حفظ میراث فرهنگی و آثار تاریخی یک وظیفه عمومی است و جایگاه خاصی در زمینه اشتغال زایی و درآمد‌های ارزی کشور بدون ایجاد آلودگی‌های قابل توجه زیست محیطی دارد.


کوشافر ادامه داد: این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی مؤثر در کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی کشورمان و هستی تالاب گاوخونی داشته است، در دهه‌های اخیر به علت کمبود بارش‌ها، خشکسالی‌های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت به یک رودخانه فصلی تبدیل شد و در پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.


 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.