تولید ژل رویال در مشهد، کسب و کاری با ارزش افزوده بالا

مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت: ارزش افزوده بالای تولید ژل رویال زنبور عسل در بازار‌های جهانی سبب شده تا مشهد نیز تولید این محصول را در دستور کار خود قرار دهد.

امید طهماسبی زاده مدیر جهاد کشاورزی مشهد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: مشهد به رغم شرایط آب و هوایی مناسب و داشتن صنعت زنبورداری قوی، در سال‌های گذشته تنها به تولید عسل می‌پرداخت و به دیگر محصولات متنوع زنبور عسل همچون تولید ژل رویال و موم توجه چندانی نداشت در حالی که این ماده مغذی دارای ارزش بالایی است.

او افزود: عسل مهمترین محصول زنبور عسل است که توسط زنبور‌های کارگر تولید می‌شود، اما فعالیت زنبور‌های کارگر منحصر به تولید عسل نیست و محصولاتی همچون ژل رویال و موم را نیز تولید می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد ادامه داد: ژل رویال (royal jelly) به عناوین دیگری همچون شاه انگبین، شیر زنبور عسل، شهد شاهانه و غذای ملکه نیز شهرت دارد؛ این ماده بسیار مغذی و نیرو بخش بوده و در واقع به عنوان غنی‌ترین ماده مغذی بیولوژیک شناخته شده است.
 

بیشتربخوانید


طهماسبی زاده بیان کرد: این ماده از گذشته‌های دور به عنوان اکسیر جوانی و مایه حیات در طب باستان استفاده می‌شد و اکنون نیز در کشور‌های پیشرفته جهان استفاده طبی از آن بر پایه تحقیقات دانشمندان در دانشگاه‌ها و موسسه‌های تحقیقاتی معتبر رایج است.

او تصریح کرد: زنبورداران تنها نباید به تولید تک محصولی همچون عسل اکتفا کنند بلکه این صنعت نیازمند توسعه است و انتظار می‌رود تولیدات متنوعی همچون ژل رویال، گرده، موم و ژل رویال نیز مورد توجه فعالان باشد.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد درباره تولید ژل رویال تاکید کرد: تولید ژل رویال در کشور از کمترین سطح تولید برخوردار است، اما با تلاش‌های تحقیقاتی و آموزشی صورت گرفته توانستند ژل رویال تولید کنند که استمرار و توسعه آن نیازمند برنامه ریزی است.

طهماسبی زاده با بیان اینکه بخش عمده عسل تولیدی مشهد ارگانیک است، اظهار کرد: ایران سال‌های طولانی در حال اثبات فواید زنبور عسل در طبیعت است به این معنا که نه تنها حضور زنبور عسل در منابع طبیعی و باغات و مزارع زیان آور نیست بلکه مفید نیز است.

او افزود: برای تنوع در تولید محصولات صنعت زنبورداری، موضوع دانش و ارتقای سطح علمی زنبورداران در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.