مدیر پروژه تراموای اصفهان:

تراموا نیاز ضروری اصفهان است

مدیر پروژه تراموای اصفهان گفت: با توجه به شرایط به خصوص شهر اصفهان همچون وجود آثار تاریخی، گسترش پروژه های ریلی هم سطح کاملاً لازم است.

قدرت اله افتخاری مدیر پروژه تراموای اصفهان در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: سیستم تراموا یک سیستم ریلی سبک است که امکان تردد از معابر شهری را دارد و حتی در مقاطعی هم امکان استفاده مشترک وسایل نقلیه شخصی و تراموا وجود دارد.

او افزود: ظرفیت تراموا با توجه به این که از سطح خیابان عبور می‌کند و طول واگن‌های کوتاه‌تری دارد نسبت به مترو ظرفیت کمتری است و به همین خاطر، برای شهری همچون اصفهان بسیار مناسب است.

افتخاری ضمن اشاره به سختی‌ها گسترش و توسعه پروژه‌های مترو در اصفهان، تاکید کرد: در شهر‌هایی مثل اصفهان که شهری تاریخی است و ضرورت دارد که حمل و نقل عمومی سهم بالاتری در محدوده مرکزی شهر داشته باشد، نیاز است که حمل و نقل عمومی به اندازه کافی گسترش یابد و البته باید در نظر داشت که ظرفیت وجود بیش از حد سیستم‌های ریلی سنگین مثل مترو در اصفهان وجود ندارد.

مدیر پروژه تراموای اصفهان اظهار کرد: تراموا سیستم ریلی هم‌سطح است که از مسیر آن سایر وسایل نقلیه نیز می‌توانند استفاده کنند. اما مسئله این است که در راستای گسترش حمل‌ونقل عمومی شما یا باید معابر جدیدی را ایجاد کنید که البته بسیار پرهزینه است و یا باید با توجه به شرایط، سیستم‌های جدید را در داخل معابرشهری نفوذ بدهید.

او در رابطه با ترافیک احتمالی ناشی از توسعه تراموا در سطح شهر تصریح کرد: با انجام این چنین پروژه‌هایی قطعاً محدودیتی ایجاد می‌شود، اما این موارد در تمام دنیا رایج است و اتفاقاً به خاطر هزینه‌های بسیار سنگین مترو که می‌توان گفت تقریباً هر کیلومتر پنجاه میلیارد دلار هزینه به همراه دارد، ما در تلاش هستیم تا با گسترش تراموا و صرف هزینه‌ای پنج برابر کمتر از مترو، حمل و نقل شهری را گسترش دهیم.

افتخاری در خصوص زمان آغاز به کار پروژه تراموای اصفهان اضافه کرد: مطالعات تراموا آغاز شده است، اما باید اشاره کرد که این مطالعات به بیش از یک دهه قبل برمی‌گردد. در سال ۸۸ یک مجوز از شورای عالی ترافیک در خصوص احداث تراموا در بخشی از شهر اصفهان گرفته شد، اما به خاطر گذشت زمان زیاد از مطالعات، ملزم به تحقیقات مجدد هستیم.

مدیر پروژه تراموا اصفهان گفت: امیدواریم که در همین ماه شهریور  بتوانیم مطالعات را به مرحله خوبی برسانیم تا شرایط احداث تراموا در اصفهان فراهم  شود. به‌هرحال مردم به دنبال تنوع سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی هستند و مطالعات ما نیز نشان می‌دهد که شهروندان تمایل زیادی به استفاده از سیستم‌های حمل‌ونقلی متفاوت دارند که این تنوع سیستم، جذابیت بالایی دارد و این مسئله ما را ناگزیر می‌کند که به سمت سیستم‌ها ریلی سبک برویم.

او در پایان اظهار کرد: توسعه خط یک و دو مترو نشان می‌دهد که اجرا پروژه‌های حمل‌ونقلی این‌چنینی بسیار لازم و ضروری است و مردم نیز استقبال زیادی کرده‌اند، اما مسئله مهمتر این است که در بسیاری از مناطق، ضرورتی برای به کار گرفتن سیستم‌ها ریلی سنگین وجود ندارد و به همین دلیل به سمت تراموا رفته‌ایم و امیدواریم که اصفهان بتواند در این زمینه نیز پیشگام باشد.
 
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.