آلمانی‌ها چشم انتظار ریاست‌جمهوری بایدن هستند

نتایج نظرسنجی‌های مختلف بیانگر تمایل آلمانی‌ها به پیروزی نامزد دموکرات‌های آمریکا در انتخابات با هدف گرم‌تر شدن روابط میان برلین و واشنگتن است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری دویچه‌وله نتایج نظرسنجی‌های مختلف را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که مردم آلمان در انتظار ریاست جمهوری «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها و رقیب ترامپ در انتخابات سال جاری هستند تا روابطشان با واشنگتن بهتر شود.

اولین نظرسنجی که از سوی مجله آلمانی «پولیتیک» انجام شده است، نشان می‌دهد بیش از سه چهارم مردم این کشور تمایل دارند تا «جو بایدن» به ریاست جمهور برسد.

در نتایج این موسسه آمده است ۷۶ درصد از شهروندان آلمانی به «دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی آمریکا و نامزد جمهوری‌خواهان، اعتماد ندارند و معتقدند بایدن می‌تواند روابطی که با این رئیس جمهور به سردی رفته بود را احیا کند.

این وبگاه سپس به بررسی نظرسنجی «فورسا» پرداخت که در آن از میان یک هزار و ۹ نفر، ۷۶ درصد انتظار بهتر شدن روابط آمریکا و اروپا را با رهبری بایدن دارند و تنها ۱۵ درصد گفته‌اند انتظار تغییر قابل توجهی را نمی‌کشند. در این میان ۳ درصد در انتظار بدتر شدن اوضاع هستند.

همچنین این خبرگزاری از نظرسنجی ماه ژانویه (دی) اندیشکده «پیو» نیز گفته است. این سازمان که در واشنگتن قرار دارد نتایج خود را اینگونه تفسیر کرده است: «اعتماد مردم آلمان به آمریکا کم است و تنها ۱۳ درصد به رهبری ترامپ اعتماد دارند.»

پژوهشی دیگر سال گذشته از سوی بنیادی به نام کربر (Körber) در هامبورگ انجام شده است که در آن نیز ۸۷ درصد مردم آلمان معتقد به آسیب مجدد به کشورشان درصورت انتخاب مجدد ترامپ هستند.

تحقیق مشترک دیگری میان کربر و پیو در نوامبر ۲۰۱۹ (آبان ۱۳۹۸) بیانگر آن است که دوسوم آلمانی‌ها یا به عبارتی ۶۴ درصد روابط کنون کشورشان با آمریکا را بد می‌دانند و تنها ۳۵ درصد ترجیح می‌دهند روابط کمتری میان برلین و واشنگتن برقرار باشد. در همین پژوهش ۲۳ درصد روابط با آمریکا را بزرگترین چالش درمقابل سیاست خارجی آلمان دانستند.

مطالعه جدید موسسه یوگاو که متعلق به انگلیس است، نمایان کننده موافقت ۴۷ درصد آلمانی‌ها با برنامه آمریکا برای خروج سربازانش است.

«آنه‌گرت کرامپ-کارنباوئر» وزیر دفاع آلمان، در گفتگو با موسسه کربر از عدم اعتماد آلمانی‌ها به آمریکا و قابل قیاس نبودن آن با گذشته گفته است.

یک سری نظرسنجی که میان ۱۱ هزار نفر در ۹ کشور اروپایی و به سفارش «شورای روابط بین‌الملل اروپا (ECFR) صورت گرفته بیانگر رویکرد منفی شهروندان این کشور‌ها به آمریکا به دلیل نحوه واکنش دولت به کرونا است.

این نظرسنجی‌ها در ماه آوریل (فروردین) میان کشور‌های «دانمارک، پرتغال، فرانسه، آلمان و اسپانیا» انجام شد و دو سوم شرکت‌کنندگان به نحوی نشان دادند نگاهشان به آمریکا با شیوع کرونا بدتر شده است. البته در آلمان و فرانسه وضع وخیم‌تر گزارش شده است. به عبارتی ۴۶ درصد فرانسوی‌ها و ۴۲ درصد از آلمانی‌ها نظر بدتری نسبت به واشنگتن با نحوه مدیریتش در دوران همه‌گیری این ویروس داشتند.

البته لهستان و بلغارستان تنها کشور‌هایی بودند که نگرش مردمشان به آمریکا «تغییر نکرده» است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار