مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی خبر داد؛

اختصاص ۱۸ درصد سهم تولید ناخالص ملی به بخش کشاورزی

خان محمدی گفت: ۲۵ درصد سهم اشتغال به بخش کشاورزی و ۱۸ درصد سهم تولید ناخالص ملی هم به بخش کشاورزی اختصاص دارد.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی خان محمدی مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به شیوع کرونا و سایر مسائلی که در جهان رخ داده است، تولید گندم، ذرت و برنج کاهش یافته است.

تولید جهانی گندم و ذرت و برنج کاهش یافت

او افزود: تولیدات استراتژیک با بهبود بهره برداری در کشور باید افزایش یابد چرا که در شرایط فعلی، واردات کار آسانی نخواهد بود.

خان محمدی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی ۲۵ درصد سهم اشتغال را تشکیل می‌دهد، بیان کرد: ۱۸ درصد تولید ناخالص ملی مربوط به بخش کشاورزی است.

مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی با اشاره به اینکه ۱۲۶ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید و عرضه می‌شود، بیان کرد: در شرایط تحریم و شیوع ویروس کرونا، این میزان تولید از بزرگترین افتخارات وزارت جهاد کشاورزی است که توانستند سفره مردم را رنگی کنند.


بیشتر بخوانید


او ادامه داد: در شرایطی که با مشکل عدم فروش نفت مواجه هستیم، صادرات بخش کشاورزی می‌تواند جایگزین صادرات نفت شود.

خان محمدی با تاکید بر این‌مسئله که دولت باید به معیشت کشاورزان و بیمه آن‌ها توجه کند، گفت: در این صورت امنیت کشاورزان و خانواده آن‌ها تأمین می‌شود و اگر این اتفاق رخ ندهد، شاهد مهاجرت کشاورزان به شهر‌ها خواهیم بود و در نتیجه تولید آسیب می‌بیند.

او افزود: در بسیاری از محصولات کشاورزی رشد بسیار خوبی داشته ایم و برخی مشکلاتی که وجود دارد به خاطر بی برنامگی ها در بخش کشاورزی است که امیدواریم با مدیریت های جدید این مشکلات برطرف شود.

خان محمدی ادامه داد: تحقیقات و حمایت از زنجیره های تولید، واگذاری تصدی گری، تلاش برای توسعه صادرات، تقویت تشکل های دولتی و مشارکت دادن آنها در تصمیم گیری ها، گسترش خدمات درمانی و ارائه تسهیلات ارزان در بین کشاورزان از مواردی است که باید توجه شود.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور با تاکید بر اجرای الگوی کشت قراردادی بیان کرد: در کشاورزی قراردادی و اجرای الگوی کشت کار خاصی انجام نداده اند و این برای بخش کشاورزی مشکل ساز بوده است.

خان محمدی با اشاره به دلایل عقب ماندگی‌ها در بخش کشاورزی نسبت به سایر کشور‌ها بیان کرد: وضعیت کشاورزان خبره بسیار مناسب است حتی نسبت به استاندارد‌های جهانی هم بالاتر است، اما باید کشاورزان معمولی هم راه کشاورزان خبره را ادامه دهند تا آن‌ها هم موفق باشند.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور افزود: تفاهمنامه‌ای را با بخش تحقیقات و ترویج انجام می دهیم تا از طریق کانون‌های یادگیری، کشاورزی کشور را ارتقا بدهیم.

او ادامه داد: اگر زنجیره‌های تولید پایدار ایجاد شوند و مدیریت به صورت درست اعمال شود می‌توانیم این موضوع را تحقق بخشیم.

خان محمدی افزود: اگر زیرساخت‌های بخش کشاورزی به درستی فراهم شود نه تنها در تأمین امنیت غذایی مشکل نداریم بلکه امکان صادرات هم وجود دارد.

او با بیان اینکه اجرای الگوی کشت از سال ٨٨ در مجلس تصویب شده است، گفت: تاکنون این طرح در کشور اجرا نشده و وزیر جهاد کشاورزی وعده داده که از پاییز امسال این طرح اجرایی شود.

مدیر عامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی در پایان تعداد اعضای این مجمع را ۶۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: اعضای این مجمع یک درصد جمعیت کشاورزان کشور را تشکیل می‌دهند و ٢٨ درصد تولیدات مربوط به آن‌ها است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار