مرادی در گفت‌وگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان:

اسرائیل با نزدیکی به امارات درصدد پررنگ کردن ایران هراسی در منطقه است

کارشناس مسائل منطقه گفت: رژیم صهیونیستی سعی دارد که بحث ایران هراسی را در منطقه برای کشور‌های عربی بسیار پر رنگ کند.

محمدرضا مرادی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اهداف اسرائیل در عادی سازی روابط خود با امارات، گفت: رژیم صهیونیستی در راستای عادی سازی روابط خود با کشور‌های عربی تلاش‌های زیادی را از سال ۲۰۱۰ تاکنون داشته است و حتی مقامات سابق موساد اعلام کردند که ما روابطی با جهان عرب داشته ایم و همواره به دنبال رسمی کردن این روابط بودیم.

او افزود:  از زمانی که ترامپ وارد کاخ سفید شد، روابط جهان عرب به خصوص روابط بحرین، امارات و عربستان با اسرائیل بسیار پررنگ شده است، ترامپ معامله قرن را رونمایی کرد که اساس آن بحث عادی سازی روابط با جهان عرب بود.

او افزود: اسرائیل از عادی سازی روابط خود با امارات چند هدف را دنبال می‌کند، در درجه اول می‌خواهد خطری را که از ناحیه جهان عرب متوجه امنیت و مدیریت اسرائیل است را از بین ببرد. طبق استراتژی‌های کلان اسرائیل، محیط پیرامون این رژیم باید امن و عاری از خطر باشد و مهم‌ترین خطر برای آن‌ها از سوی جهان عرب است.

مرادی ادامه داد: رژیم صهیونیستی سعی دارد آرمان فلسطین در بین مردم منطقه به یک آرمان غیرحساس و معمولی تبدیل کند و تا زمانی که این عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشور‌های عربی تداوم داشته باشد، طبیعتا به همین مقدار هم آرمان فلسطین روز به روز از نگاه اسرائیل تضعیف و از آرمان به یک مسئله ساده تبدیل می‌شود.

اسرائیل با نزدیکی به کشورهای عربی درصدد نزدیکی به مرزهای جغرافیایی ایران

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به هدف بعدی اسرائیل از عادی سازی روابطش با کشور‌های عربی، گفت: رژیم صهیونیستی سعی دارد که بحث ایران هراسی را در منطقه برای کشور‌های عربی بسیار پر رنگ کند، لذا به دنبال این است که با تقویت ایران هراسی با کشور‌های عربی رابطه بیشتری برقرار کند، همچنین یکی دیگر از اهداف اسرائیل نزدیکی بیشتر به مرز‌های جغرافیایی است تا بتواند از طریق عملیات‌های جاسوسی را علیه ایران انجام دهد.

او با اشاره به اهداف امارات از برقراری روابط با اسرائیل گفت: کشور‌ها برای قدرتمند شدن در عرصه بین الملل به یک سری مولفه‌ها نیاز دارند، مولفه‌های مهمی مانند قدرت اقتصادی، جمعیت، وسعت جغرافیایی، نوع حاکمیت، کیفیت حاکمیت و روحیه ملی. امارات در وضعیت اقتصادی و موقعیت جغرافیایی مناسبی دارد، اما جمعیت و وسعت زیادی ندارد و نوع کیفیت حکمرانی در این کشور به گونه‌ای است که برخی از جریان‌های اسلام گرا به شدت به مخالفت با حاکمان امارات برخواستند؛ لذا ابوظبی با این مولفه نتوانسته خود را کشور قدرتمندی باشد.

مرادی ادامه داد: امارات با برقراری روابط با اسرائیل به دنبال این است که از چند طریق این کمبود قدرتی که دارد را جبران کند، یکی از این عرصه‌ها بحث جنگ یمن بود. امارات سعی داشت از طریق شکست انصارالله و انقلابیون یمن به بنادر جنوبی یمن دسترسی پیدا کند و از این طریق بتواند در حاشیه دریای سرخ به عنوان یک کشور قدرتمند خود را مطرح کند؛ بنابراین امارات از این راه نتوانست مولفه‌های قدرت خود را تقویت کند، لذا به این نتیجه رسید که از طریق عادی سازی روابط با اسرائیل می‌تواند مولفه‌های قدرت خود را تقویت کند.

کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: امارات با عادی سازی روابط خود با اسرائیل سعی دارد، لابی‌های خود را با آمریکا تقویت کند، اما تاکنون آن طوری که امارات خواسته پیش نرفته است و ابوظبی نتوانسته است به جنگنده‌های نسل پنجم دسترسی یابد. هرچند باید دید در آینده چه می‌شود.

او با اشاره به پیامد‌های عادی سازی روابط امارات و اسرائیل، گفت: در درجه اول در یک برهه نقش و تاثیرگذاری امارات در جهان اسلام تضیف خواهد شد، چراکه در جهان اسلام هیچ حاکمی به صراحت از رژیم صهیونیستی دفاع نمی‌کند، این رفتار ابوظبی موجب تضعیف نقش این کشور خواهد شد، همچنین از نگاه گروه‌های مقاومت امارات مورد واکنش قرار می‌گیرد، سومین پیامد بحث تقویت اختلافات با ایران است، هرچند تهران و ابوظبی اختلافاتی بر سر جزایر سه گانه دارند، اما هیچگاه این دو کشور به مرحله افزایش اختلاف نرسیدند.

روابط امارات و اسرائیل؛ قمار خطرناک

مرادی ادامه داد: با توجه به جایگاه فلسطین در استراتژی منطقه‌ای ایران، عادی سازی روابط امارات و اسرائیل موجب تشدید اختلافات تهران و ابوظبی می‌شود و حتی این موضوع به استفاده اسرائیل از خاک امارات برای انجام عملیات‌های جاسوسی علیه ایران دامن خواهد زد و باعث اختلافات بیشتری می‌شود، چراکه اسرائیل برای اولین بار به صورت رسمی وارد آب‌های خلیج فارس می‌شود.

کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: آب‌های خلیج فارس محیط امنیتی جمهوری اسلامی ایران است، این مسئله بسیار اهمیت دارد که بزرگترین دشمن منطقه‌ای ما اسرائیل است و زمانی که اسرائیل بخواهد در آب‌های خلیج فارس اقداماتی را انجام دهد، قطعا جمهوری اسلامی ایران آن را از چشم امارات می‌بیند و با این کشور برخورد می‌کند.

او افزود: در داخل امارات زمزمه‌های اختلافات وجود دارد و حتی یک گروه بر علیه توافق عادی سازی روابط با اسرائیل در امارات تشکیل شده و بسیاری از فعالان سیاسی این کشور اعتراض دارند که این توافق برخلاف قانون اساسی بوده است، لذا امنیت امارات نیز به خطر می‌افتد و اختلافات ابوظبی را با کشور‌های دیگر بیشتر می‌کند.

مرادی ادامه داد: در نهایت به نظر می‌رسد که امارات با توافق با اسرائیل قمار خطرناکی با توافق با رژیم صهیونیستی انجام داده است که این قمار از نگاه ولیعهد ابوظبی می‌تواند تضمین کننده تولید ثروت، دسترسی امارات به جنگنده‌ها و تسلیحات مدرن آمریکایی و کسب حمایت اسرئیل از امنیت امارات باشد، اما در عمل شاهدیم که با فروش جنگنده به ابوظبی مخالفت شده است و در عرصه منطقه‌ای هم امارات به جای اینکه روابط خود را در منطقه تثبیت کند، برعکس زمینه‌ای فراهم شده که تنش‌ها علیه امارات افزایش پیدا کند و تشدید تنش در منطقه هم به معنی کاهش رشد اقتصادی این کشور است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار