خودروسازان کشور به منظور جذب نقدینگی و کاهش تلاطم بازار اقدام به امضای قرارداد با بانک‌ها کرده اند.

خودروبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان از زمانی که طرح قرعه کشی برای خودرو اعلام شد، اتفاقات عجیب و غریبی در این صنعت رخ داد. یکی از آن اتفاقات، گذاشتن برخی شرایط برای ثبت نام خودرو بود که در آن شرط ها، شرط پلاک فعال خانواده از همه پررنگ تر بود و به دنبال این شرط مشکلاتی هم برای افرادی که پلاک فعال نداشتند رخ داد.

گویا هر ۲ خودروساز کشور برای استعلام پلاک فعال از سازمان هدفمندی یارانه ها کمک گرفته بودند. حال یکی دیگر از اتفاقات عجیب و غریب در این صنعت، افرایش قیمت خودرو آن هم به دست خودروساز است.

افزایش قیمتی که دست اندرکاران حوزه صنعت گرفته اند و گویا خبر از عواقب این تصمیم ندارند. در این خصوص رییس شورای رقابت گفته است که خودوساز موظف است خود هر ۳ ماه یکبار بر اساس تورم بخشی قیمت خودرو را محاسبه کرده و در صورت افزایش تورم، قیمت این کالا را افزایش دهد.

رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به افزایش قیمت خودرو در بازار و کارخانه، گفت: در اردیبهشت ماه دستورالعمل قیمت گذاری خودرو ارائه شد. شورای رقابت در آن دستورالعمل مصوب کرد که خودروهای ساخت داخل با توجه به تورمِ بخشی، می توانند افزایش قیمت داشته باشند.

این مقام مسئول ادامه داد: یکی از متغیرها در قیمت گذاری خودرو، متغیر تورم بخشی است یعنی قیمت تورم هر خودرو در بانک مرکزی محاسبه می شود. شورای رقابت موافقت کرد که به دلیل وضعیت تورمی که هم اکنون در کشور است، خودروسازان می توانند هر ۳ ماه یکبار به بانک مرکزی مراجعه کنند و تورم بخشی را به ستاد تنظیم بازار بفرستند تا قیمت محصولاتشان تغییر کند.

شیوا ادامه داد: در این صورت با تایید بانک مرکزی اگر تورم قابل ملاحظه ای بود می توانند به همان میزان افزایش قیمت داشته باشند. در حال حاضر هیچ تغییری در فرمول و قیمت خودرو نداریم، اما مجوز داده ایم که هر ۳ ماه یکبار با توجه به تورم بخشی اگر خودروسازها مایل بودند، می توانند از طریق ستاد تنظیم بازار اقدام کنند. 


بیشتر بخوانید


 

 پیش فروش

از جهاتی این تصمیم‌ باعث شده قرعه کشی روند مثبتی را در پیش بگیرد و دست دلالان در ثبت نام خودرو کوتاه شود اما از جهاتی هم باعث شد که خودروسازان طرح های مختلف را برای جذب نقدینگی اجرا کنند.

جالب است که اوایل اجرای این طرح، طرح های فروش فوری با مبالغ مناسب اجرا شد و بعد از آن طرح های پیش فروش؛ اما این یک طرف ماجراست، زمانی که طرح های پیش فروش خودرو را بررسی می کنیم، متوجه می شویم که با شرایط متفاوتی در حال اجرایی شدن است.

ثبت نام خودرو با پیش پرداخت بالا!

طرح های پیش فروشی که اوایل سال  و بعد از تصمیم شورای رقابت  اجرا می شد زمان تحویل آن کوتاه مدت، یعنی نهایت چند ماه بود علاوه بر این مبلغ دریافتی که برای پیش فروش دریافت می کردند کم بود اما حالا این مبلغ افزایش یافته است، به طور مثال زمانی که خودرو را در اردیبهشت ماه پیش فروش کردند با مبلغی پایین بود و زمان تحویل نهایت یک سال اما حالا پیش فروش می کنند با مبلغی بالا و زمان تحویل طولانی! یعنی گویا این مجوز افزایش قیمت باعث شده خودروسازان اقدام به افزایش قیمت عحیب کنند.

پیش فروش سایپا در اردیبهشت ۹۹

گزارش - پیش فروش با مبالغ بالا! / جذب نقدینگی خودروسازان با کمک بانک ها

پیش فروش سایپا در مرداد ۹۹

پیش فروش

پیش فروش خودرو ایران خودرو در اردیبهشت ۹۹

پیش فروش

پیش فروش خودرو ایران خودرو در مرداد ۹۹

 پیش فروش

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: قرعه کشی تاثیری بر کنترل بازار خودرو نداردف از طرفی وزارت صمت نتوانست عدالت مدنظر خود را در ارتباط با تحویل خودرو به مصرف‌کننده واقعی محقق کند.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه قرعه‌کشی یک روش توزیعی نامناسب است که نه می‌تواند بازار را کنترل، نه شیب قیمت‌ها را نزولی کند، گفت: با توجه به شرایط تعیین‌ شده برای شرکت در قرعه‌کشی عدالت مدنظر سیاست‌گذار کلان خودرو نیز اتفاق نیفتاد.

زاوه با تاکید بر اینکه توزیع عادلانه خودرو از مسیر قرعه‌کشی اتفاق نخواهد افتاد، گفت: هدف وزارت صمت از برگزاری قرعه‌کشی عدالت در توزیع نبوده و نیست بلکه مسئولان ارشد این وزارتخانه به‌دنبال این هستند که اعتراضات و اتهاماتی که به آن‌ها در ارتباط با عملکرد شرکت‌های خودروساز وارد می‌شود را رد کرده و نشان دهند که توزیع عادلانه خودرو اتفاق افتاده است.

رانا

زاوه معتقد است در این روش نمی‌توان سلامت برگزاری قرعه‌کشی را برای متقاضیان به اثبات رساند و به هر حال بعد از اعلام نتایج، بخشی از متقاضیان که امکان دریافت خودرو از مسیر قرعه‌کشی را پیدا نکرده‌اند سرخورده شده و سلامت قرعه‌کشی را زیر سوال خواهند برد.

این افزایش قیمت را از طرفی می توان راهی برای جذب نقدینگی دانست  چرا که چندی پیش سایپا با بانک تجارت تفاهم‌نامه همکاری مشترک به امضا رساند و حالا هم ایران خودرویی‌ها سراغ بانک ملت رفته و برای تامین نقدینگی، با این بانک تفاهم‌نامه منعقد کرده‌اند.

نکته مشترک در هر دو تفاهم‌نامه، «قطعه‌سازان» است، چه آنکه بناست به واسطه همکاری ایران خودرو و سایپا با بانک‌های موردنظر، بخشی از نقدینگی موردنیاز صنعت قطعه تامین شود.گویا این نقدینگی قرار است در راستای ساخت داخل قطعات در اختیار قطعه‌سازان گذاشته شود، از همین رو این پرسش مطرح می‌شود که تکلیف بدهی خودروساز‌ها به قطعه‌سازان چه می‌شود؟

در حال حاضر قطعه‌سازان طلب سنگینی (بالغ‌بر ۲۰ هزار میلیارد تومان) از خودروسازان دارند و بار‌ها هشدار داده‌اند که در صورت عدم تسویه آن، تولید قطعات به مشکل خواهد خورد. از آن سو خودروسازان نیز به‌دلیل قیمت‌گذاری دستوری با کمبود منابع مالی مواجه هستند و نمی‌توانند در موعد مقرر پول قطعه‌سازان را بدهند.

این موضوع ریشه در قیمت‌گذاری دستوری دارد، چه آنکه خودروسازان می‌گویند قیمت‌های در نظر گرفته شده برای محصولات آن‌ها طی این سال‌ها، با هزینه‌های تولید همخوانی نداشته و کمبود نقدینگی نیز از همین مساله ناشی شده است؛ بنابراین با توجه به کمبود نقدینگی، امکان پرداخت پول قطعه‌سازان سر وقت مقرر فراهم نبوده و خودروسازان همواره در این سال‌ها به صنعت قطعه بدهکار بوده و هستند.

در این شرایط، اما نهضت داخلی‌سازی قطعات نیز به راه افتاده، نهضتی که قرار است طی آن بخشی از قطعات خارجی، ساخت داخل شوند. از آنجا که داخلی‌سازی قطعات به ویژه آن‌ها که به اصطلاح های‌تک (دارای فناوری پیچیده) هستند، نیاز به سرمایه‌گذاری کلانی دارد، خودروسازان به صرافت تامین نقدینگی موردنیاز برای حمایت از صنعت قطعه در این ماجرا افتاده‌اند.

پیش فروش

به گفته نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازیدو تفاهم‌نامه خودروسازان با بانک‌های تجارت و ملت، به‌منظور تامین نقدینگی موردنیاز آن‌ها برای ساخت داخل قطعات است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در قالب این دو تفاهم‌نامه قرار است ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار قطعه‌سازان قرار گیرد، می‌افزاید: هر کدام از دو بانک ملت و تجارت قرار است جداگانه هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار صنعت قطعه قرار دهند.

او تاکید کرد: روال کار به این شکل است که خودروسازان پس از تفاهم با قطعه‌ساز‌ها برای داخلی‌سازی قطعات و مشخص شدن پروژه‌ها، آن‌ها را به بانک معرفی می‌کنند تا تسهیلات موردنظر در اختیارشان قرار گیرد.

نجفی‌منش با بیان اینکه برای داخلی‌سازی بخشی از قطعات موردنیاز به‌ویژه های‌تک‌ها، ۶ هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز است، تاکید می‌کند: با داخلی‌سازی قطعات موردنظر، نزدیک به ۶۰۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی انجام خواهد شد. خودروسازان خرید قطعات حاصل از داخلی‌سازی را ضمانت خواهند کرد.

اما حالا باید دید که این افزایش قیمت ها و امضا انواع قراردادها باعث می شود این بازار پرتلاطم آرام بگیرد؟ بازاری که مدت هاست رنگ خوشی و خرید و فروش را به خود ندیده است. انتظار می رود که نهادهای نظارتی و مسوولان بالادستی فکری به حال این بازار ملتهب کنند چرا که نه تنها قدرت خرید مردم کاهش یافته بلکه این رکود باعث می شود این بازار ملتهب تر شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
نامزدم میگه تو عرضه خریدن خودرو را نداری همه چی تموم .
نمیدونه ک بخدا ۱۳۰ میلیون تومن بخدا واسه یه پراید با خون دل باید جمع بشه. منه جوون چه گناهی کردم که نباید یه پراید سوار بشم. چرا اینقدر گرونه. طبقه ثروتمند با خریدن خودرو دارن ب قشر ضعیف ظلم میکنن و قیمت رو بالا میبرن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
با سلام و عرض ادب
لطف می کنید خبری هم از وضعیت افزایش ارز در این کشور تهیه بفرمائید.
این که مسئولین کشور به ویژه جناب دکتر همتی پاسخگو نیست یک بحث است
ظرف 17 روز اخیر قیمت دلار از 22500 به 29700 رسیده است. چرا نسبت به این موضوع کم توجهی نشان می دهید.
آیا این موضوعی کم اهمیت است؟
شهروند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
کمپین نه به خرید خودرو راه بندازید
Iran (Islamic Republic of)
رضایی
۱۶:۲۸ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
همین هایی که میگن نخرید از همه بیشتر میخرند
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۶:۲۸ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
تو خودت چند تا خریدی فروختی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
وای بحال ملت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
مردم ایران مرده متحرک شدن فقط سرمایه دارا دارن زندگی میکنن اونم جمعیتشون ۱۰ میلیونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
یعنی قشنگ دارن خون مردمو تو شیشه میکنن و برای مسئولین اهمیتی نداره شاید به خاط اینه که خیلیا ذی نفعن این وسط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
پیش فروش یعنی از بین بردن فضای رقابت و پیشرفت

هر شرکتی پول محصولش رو پیش بگیره، پیش خودش میگه من که پولم رو گرفتم، بزار بی کیفیت تولید کنم

پیش فروش خودرو مسخره ترین کار تو دنیاست
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۰۷ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
اگر واردات آزادی سه که نمیتونن اینقدر قوطی کبریت ها را گران بفروشند هر روز ایران جایی هست که قرار بود دلار هیچ ارزش نداشته باشه ولی میبینیم از اون روز دلار خیلی ارزش پیدا کرده
United States of America
ناشناس
۱۲:۳۶ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
نخر
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۳۵ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
دیگه نباید قیمت افزایش پیدا کنه تا زمانی که افزایش پیدا کنه همین آشو همین کاسه
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۲:۲۴ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
وای بر ما ملت نخرید این رو فقط با نخریدن میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
واردات خودرو آزادبایدگردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
نمیدونم کی باید بیدار بشیم چرا باید به این خودروهای بی کیفیت پول بدیم تازه اونم با پیش فروش ، نخرید تا دستشون بمونه ، اگه مردم یک دست باشن و متحد، اون چیزی که به سرمون میارن باعثش خودمونیم ، لطفا نخرییییییییییییییییید
Iran (Islamic Republic of)
محمدامین
۱۲:۱۳ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
سلام.از وزیرصنعت و خودروساز میخواهیم در ثبت نام قرعه کشی فروش فوق العاده هیچ نوع وجهی گرفته نشود تا مردم دچار زیان مالی نشوند،این قرعه کشی شانسی اسن و احتمال برنده شدن بسیار ناچیز،مردم توان خرید ندارند و با قرض و وام و قرعه کشی میخواهندخودرو بخرند برای چه پول مردم که در بانک بصورت سپرده یا در بورس هست هر دو هفته برود در قرعه کشی شانسی بلوکه شود و مردم دچار زیان مالی شود،بعدبرنده شدن هم حداقل پنج روز مهلت واریز وجه دهند.ازباشگاه خبرنگاران جوان انتظار پیگیری داریم.باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
یعنی واقعا یکی نیست جلوی اینا رو بگیره خون مردم رو کردن تو شیشه؟؟ پراید کحاش ۱۲۰ تومن می ارزه خداوکیلی ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
کارگر
۱۲:۰۲ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
توی مایحتاج روزانه منزل و اهل وعیال بلانسبت دوستان عین خر موندیم خودرو پیشکش،مملکت بی صاحب شده اجناس هر روز ی قیمت هست،اب شکر به اسم اب میوه ایرانی کوچک شده '5000تومان، شیر بطری 7000تومان، کتسرو ماهی 21500اتخم مرغ دانه ی 1400،میوه که شده جز ارزوها،اینه حکومت عدل علی؟؟؟اینه حکومت مستضعفین؟؟؟چندساله گرانی کمرمون رو شکسته کاش ی مرد پیدا میشد توی این مملکت....،
Iran (Islamic Republic of)
نصیروندمغان گرمی
۱۲:۰۲ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
سلام.با توجه به داخلی سازی برخی قطعات و کاهش ارزبری باید قیمت خودرو کاهش یابد،خودروسازان یا باید افزایش تیراژ صددرصدی بدهند و یا مجلس و دولت اجازه واردات یک میلیون خودروی ارزان و باکیفیت خارجی به طور موقت بدهد و به صورت قرعه کشی به مردمی که خودرو ندارند فروخته شود،از طرفی در قرعی کشی فروش فوق العاده هیچ نوع وجهی نباید گرفته شود چون شانسی است و احتمال برنده شده شش دهم یعنی به ازای دویست نفر فقط یک خودرو وجود دارد،پس به مردم خسارات مالی نزنند چون پول مردم یا در بانک بصورت سپرده است و یا در بورس که با انتقال دوهفته ان به حساب خودروساز دچار ضرر مالی خواهند شد بیشتر مردم با قرض و وام پولشان را جور میکنند،همچنین یک هفته جهت واریز وجه بعد قرعه کشی به مردم فرصت داده شود،از باشگاه خبرنگاران جوان انتظار پیگیری داریم.باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۱۱:۰۷ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
ایاحقوق کارمندان هر سه ماه یکبار افزایش میابد؟
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۰:۴۸ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
باشگاه خبرنگاران جوان عزیز و گرامی، لطفا صدای مظلوم را به مسئولین برسانید. بگویید وقتی خبری از اقتصاد در سایتتون قرار میدهید کلی مردم با هر دیدی (چه چپی و چه راستی) همه از وضعیت نالان هستند. بگویید به مسئولان چرا باید هر سه ماه قیمت خودرو را افزایش دهید ؟ چرا قیمت اقلام ضروری روزانه در حال افزایش است ؟ چرا و هزاران چرای دیگر. بگویید می دانید که درصد بالایی از مردان و پدران این مملکت شرمنده خانواده، همسران و فرزندان خود هستند ؟ آیا طعم خجل بودن و شرمنده بودن را تا بحال چشیده اید ؟ آیا می دانید وقتی از صبح تا شب کار میکنی و حقوقت کفاف اجاره و ... را نمیدهد یعنی چه ؟ من عاشق کشورم هستم . برسانید درد مردم را به گوش مسئولین که برای شما رسالتی از این بالاتر وجود ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۰:۴۷ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
سایپا هنوز ساینا برج ۲ رو نداده رفتم نمایندگی گفتن ۳ ماه دیگه بیا ببینیم چی میشه ازشون خواستم اعتراض بزنن گفتن که به دولت مگه میشه اعتراض کرد
Italy
ایرانی
۱۰:۴۱ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
افزایش قیمت سه ماه یک بار درست نیست...باید دوسال یک بار یا نهایتا سالی یک بار ...چرا ک ۳ ماه یکبار تورم زاست قدرت خرید مردم کاهش پیدا میکند این افزایش قیمت تو کل اقتصاد تاثیر میزاره وهرج ومرج ایجاد میکنه مختص شرکتهای خودروسازی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
طرح خوبی است
به شرط اینکه هر سه ماه هم کرایه منزل همم. تغییر کند
Italy
ایرانی
۱۰:۱۷ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
آدمین عزیز چرا نظرات رو نمیزارین این برا چندمین بار هست بابت این چنین موضوعاتی نظر میدم
Iran (Islamic Republic of)
یک ایرانی
۱۰:۰۰ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
احتمالا خودرو مال یکی از نهاد های پرقدرت هست که هیچ کس نمیتونه کنترل و نظارت کنه و هرکاری دلشون میخواد انجام میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
ای بند خدا پس چی، از خودشانه، ایران خودرو، و سایپا، دارن خودشانو پولدار میکنن، که از کار برکنار شدن، تا ده نسل راحت باشهن
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۵۲ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
برای کارگر و کارمند با حقوق ثابت، افزایش یکساله داده میشه. اما خودرو ساز لگن دست مردم میده اونهم با 7 ماه تاخیر، ولی قدرت داره و هر سه ماه یکبار 30 درصد گرون میکنه. خدا به داد مستضعف و مردم عادی برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
آرزوی قلبیه بنده اینه که این دوتا شرکت از صفحه روزگار محو شن فقط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
به گوش این مسئولین خودرو ساز و عوامل مربوطه برسونید چیزی نمونده دیکه مردم طاقتشون سر اومده حواستونو جمع کنید شما ما رو بدبخت کردید الان تسمه تایم پژو پارس تی یو 5 سده 450 هزار تومن تسمه تایم پراید شده 160 هزار تومن
Iran (Islamic Republic of)
شادمان
۰۹:۳۸ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
جناب آقای شیوا نقش شما شده مانند رئیس سازمان ملل که تنها هنرتان ابراز نگرانی است
Iran (Islamic Republic of)
فامیل دور
۰۹:۳۴ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
خجالت بکشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۰۹:۲۳ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
افزایش قیمت و آرامش بازار پرتلاطم!
آرامش که میگیره طوری میشه که دیگه کسی نتونه چیزی بخره!
جمع کنید این مافیا رو، بزارین مردم نفس بکشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
جالب بود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
واردات خودرو آزاد باید گردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
سختی و فقر و بدبختی امروز مردم نتیجه بی تدبیری و جهالت مسئولین این رژیم از روز تاسیس تا امروز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
ببینید صف دوباره پراید که به صدوچهل میلیون خواهد رسید چقدر میشه
آزمایش که برخاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
نمایندگی های بهمن موتور تمام خودروهای این شرکت رو میخرن و با قیمت خیلی بالاتر میفروشن به مشتری بیچاره . مثلا کاپرا با قیمت مصوب 560 میلیون رو میفروشن 640 میلیون . این یعنی دزدی و احتکار سازمان یافته و با همکاری دولت .شما ها دارید کاری میکنید خود مردم تبدیل به داعش بشن
Italy
ایرانی
۰۸:۴۱ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
به هیچ عنوان قیمت گذاری ۳ ماه یک بار درست نیست چرا که قیمت گذاری بدین شکل خودش باعث تورم میشه....قدرت خرید مردم کاهش یافته..ودر دیگر قسمتهای اقتصاد کشور تاثیر زیادی گذاشته وباعث افزایش قیمت در بخشهای مختلف شده‌....قیمت گذاری باید نهایت سالی یه بار اتفاق بیفته نه ۳ ماه یکبار...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
به نام خدا
با سلام
به مسئولين اعلام گردد چرا که شخصا راضي نيستم همچين متني بنويسم اما چه کنم که دلم براي کشورم ايران اسلامي مي سوزد که مي بايد نمونه و سرمشق جهانيان در فرهنگ و اقتصاد و ساير موارد باشد و اين قابليت در مکتب اسلام وجود دارد. اين قيمتها جاي شرمساري است که پژو يا پرايد و مابقي خودروها به اين قيمتها ارتقا يابد به اين سرعت و همچنين مسکن و ساير اقلام ضروري مردم چون مرغ و ماهي و گوشت و ساير اقلام که براي بعضي خانواده ها دست يابي بهبعضي از آن هاشايد تا پايان اين عمر فاني نيز ميسر نگردد. از خدا شرم نماييد و طرحي نو ارائه کنيد و بر بازار زمين و خودرو نظارت نماييد و قيمتها را کاهش چند برابري دهيد که اين به راحتي آب خوردن امکانپذير است اگر شده همين دانش بنيانها که مي گوييد يا سپاه يا هر ارگان ديگري که مي دانيد را وارد کارزار نماييد و آنها بسازند ،مواد اوليه هم که در کشور داريم . نبايد جوانان وطن و خانواد هاي اصيل ايران اسلامي اينگونه نگران معيشت باشند و روز بروز قيمت مسکن و خودرو بالا رود و پرايد از 10 ميليون و يا کمتر به 90 يا بالاتر برسد يا زمين به اين قيمت باشد که يک فرد معمولي جامعه پس از شايد 70 سال هم خانه دار نگردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
خودرو بی خیال
Iran (Islamic Republic of)
علی مراد
۰۸:۲۸ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
واردات خودرو آزاد باید گردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
البته بدون عوارض
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
واقعا من از رفتلر مردم در عجبم .خودشون ميدوند كه اگه يك ماه خريد خودرو رو كنسل كنند رفتار خودرو ساز و دولت كه پشتيبان صددرصد اون هست اصلاح ميشه ولي باز كوركورانه ميرن ميخرند . الحق كه درست گفتن خلايق هر چه لايق.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
ما هیچ امیدی به مسئولین کشور نداریم بخصوص در مورد قیمت چند ده برابری خودرو
ان شا الله یکی از بیرون بیاد همه چیز را درست کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
خیلی جالبه پیش فروش دیگه چیه
Iran (Islamic Republic of)
علی مراد
۰۷:۵۰ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
واردات‌ خودرو آزاد باید گردد... کارخانجات خودرو پلمپ باید گردد
آخرین اخبار