طبق گفته رجبی مشهدی، افزایش قیمت برق نخست در هیات دولت تصمیم گیری خواهد شد و سپس برای اجرا به وزارت نیرو ابلاغ می‌شود.

قیمت برق آیا گران می‌شود؟/فرسودگی ۱۰ درصدی شبکه برق کشوربه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اهمیت بالای مصرف انرژی در کشورها، به مدیریت منابع مالی آن کمک می کند. مصرف به جا یا همان الگوی صحیح مصرف به رشد اقتصادی و صادرات انرژی و ارزآوری منجر می شود چه بسا این نتیجه نیازمند موارد و روش هایی است که برای بررسی این روش ها به سراغ سخنگوی صنعت برق کشور رفته ایم. مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق به چرایی مصارف بالای برخی دستگاه ها و همچنین مدیریت، جریمه و پاداش برای آن ها هم اشاراتی داشته است.

جایزه وزارت نیرو برای معرفی مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارز

باشگاه خبرنگاران جوان: ابتدا به سراغ وضعیت تعرفه جدید برق برای ماینر‌های ایرانی برویم، تعرفه این ماینر‌ها به چه صورت محاسبه می‌شود؟

سخنگوی صنعت برق کشور: این طرح در سال گذشته ابلاغ شد که تعرفه هایش به دو بخش تقسیم بندی شد، این نرخ در ۸ ماه غیر گرم سال معادل ۵۰ درصد متوسط نرخ برق صادراتی یعنی ۴۸۰ تومان خواهد بود و در ۴ ماه گرم سال یعنی از خرداد تا شهریور، دو برابر متوسط قیمت صادراتی برق محاسبه می‌شود.

از سوی دیگر اعلام شده که استفاده مراکز ماینینگ از برق در ۳۰۰ ساعت در طول سال (ساعت اوج بار) ممنوع خواهد بود. اینطور که به نظر می‌رسد، ساعات مورد نظر از قبل توسط وزارت نیرو ابلاغ خواهد شد.

نکته مهم اینجاست که برق جهت ماینینگ صرفاً به متقاضیانی ارائه می‌شود که از وزارت صمت مجوز خود را دریافت کرده باشند. استفاده غیرمجاز از برق برای استخراج رمز ارز ممنوع است، معرف مراکز غیرقانونی رمز ارز پاداش می گیرد.

استخراج کنندگان رمز ارز می‌توانند نسبت به استفاده از برق تولیدی نیروگاه‌های تجدیدپذیر برای این کار اقدام کنند در صورت عدم استمرار برق تولیدی نیروگاه تجدیدپذیر، این مراکز می‌توانند از برق شبکه به عنوان پشتیبان استفاده کنند که در این شرایط نرخ برق شبکه به قیمت تعیین شده در این مصوبه محاسبه خواهد شد.

بی کیفیتی تعداد زیادی از تجهیزات برقی در کشور

باشگاه خبرنگاران جوان: از آمادگی صنعت برق برای همکاری با شرکت‌های دانش بنیان بفرمایید به چه صورت است؟

سخنگوی صنعت برق کشور: بیش از ۹۰ درصد از تجهیزات صنعت برق در داخل ساخته می‌شود و ما از شرکت‌های دانش بنیان و ساخت داخل حمایت صد درصدی می‌کنیم، در حال حاضر نیز محصولات متنوعی مانند توربین گازی با راندمان بالا، ترانسفورماتور، کلید قدرت، سیستم هوشمند و کابل و سیستم کنترل با استفاده از ظرفیت ساخت داخل تامین می‌شوند.  

 ابتدا نیاز است که تولید داخل در این زمینه‌ها صورت بگیرد و ما از این تولیدات داخل حمایت کنیم؛ در واقع این آمادگی وجود دارد که محصولات در صنعت برق در قالب دو بخش «محصول مرتبط با مشتری» و «محصولات مرتبط با سیستم‌های کنترل» به تولید برسند و حمایت شوند. برخی تجهیزاتی که اکنون در صنعت برق مورد استفاده قرار می‌گیرند کیفیت کافی را ندارند و متناسب با رشد مصرف و افزایش مشتری نیستند که درصدد هستیم از محصولات دانش بنیان این بخش نیز حمایت کنیم.

تفصیلی/////////////////قیمت برق آیا گران می‌شود؟/فرسودگی ۱۰ درصدی شبکه برق کشور

اکثر مشترکان برق قبوضشان را به موقع پرداخت می کنند

باشگاه خبرنگاران جوان: بیشترین مطالبات برق از ارگان‌های شهرداری است.

رجبی مشهدی: در حال حاضر ۸۵ درصد وصول مطالبات ما صورت گرفته به طوری که برخی مشترکان وصول ۱۰۰ درصدی مطالبات داشته اند، این نشان دهنده این است که مشترکان قبوض خود را به موقع پرداخت می‌کنند، ولی در برخی از امکان دولتی برنامه داریم که از طریق برخی از راهکار‌های قانونی بتوانیم مطالبات را انجام دهیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: در حال حاضر چند درصد شبکه برق کشور فرسوده و نیاز به بازسازی دارند؟

سخنگوی صنعت برق کشور: احداث شبکه برق در این شرایط، سبب افزایش هزینه‌ها و در برخی موارد سبب طولانی شدن یا به نتیجه نرسیدن طرح می‌شود.

به طور کلی ما به دنبال استفاده از سازوکار جدید هستیم که از جمله آن پست‌های GLS است که با کاهش ۹۰ درصدی به نسبت پست‌های قدیمی امکان خدمات‌دهی را تسهیل می‌کنند. استفاده از فضای زیرزمینی و زمین‌های به‌جامانده از پست‌های قدیمی راهکار احداث مراکز جدید است.

باشگاه خبرنگاران جوان: برای کاهش تلفات برق در شبکه چه اقداماتی شده و چه میزان اعتبار پیش بینی شده است؟

رجبی مشهدی: ۱۰ سال طول کشید از تلفات بالای ۲۰ درصد به ۱۵ درصد برسیم و در سه سال اخیر توانستیم تلفات را به ۱۰ درصد برسانیم که نشان می‌دهد صنعت برق روی کاهش تلفات برق جدی است و تمرکز کرده است.

البته نگاه ما این است که تلفات شبکه برق باید به کمتر از ۱۰ درصد برسد و در این راستا کمیته کاهش ملی تلفات در توانیر تشکیل شده تا به صورت متمرکز و هدفمند این موضوع پیگیری شود، هر هفته این کمیته تشکیل می‌شود و از سال ۹۵ به بعد تفاهم نامه کاهش تلفات با شرکت‌های توزیع استان‌ها امضا شده و ردیف ۴۰۰ میلیارد تومانی را در سال برای این موضوع اختصاص دادیم،  اعتقاد داریم نبضی که استاندارد بودن شبکه با آن سنجیده می‌شود همین تلفات است و اگر تلفات شبکه تک رقمی شده و زیر ۷ درصد شود به استاندارد جهانی می رسیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: نحوه ساز و کار شما برای مصرف بیش از حد برق ادارات دولتی چگونه است؟

سخنگوی صنعت برق کشور: بیشترین محدویت مصرف برق در تابستان است، افزایش ۴۰ درصد میزان مصرف برق در تابستان به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی در ساختمان‌ها و مراکز دولتی است.

انتظار ما این است که ادارات دولتی بتوانند حداقل ۱۰ درصد مصرف برق خود را در ایام تابستان کاهش دهند که در مرکز پایش ما این میزان مصرف رصد می‌شود که به صورت لحظه‌ای چک می‌شود که در صورت افزایش مصرف اخطار و در صورت عدم توجه برق این مراکز دولتی قطع می‌شود.

تفصیلی/////////////////قیمت برق آیا گران می‌شود؟/فرسودگی ۱۰ درصدی شبکه برق کشور

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به اینکه سوخت اصلی نیروگاه‌های کشور گاز است، تعاملی بین شما و وزرات نفت به وجود آمده در این مورد توضیح بفرمایید؟

سخنگوی صنعت برق کشور: وزارتخانه‌های نفت و نیرو تعاملی تنگاتنگ در همه حوزه‌های مشترک از جمله تأمین سوخت نیروگاه‌ها دارند. با هدف بهره گیری از همه ظرفیت‌های ایجاد شده برای تأمین برق و نیروگاه‌های احداث شده توسط همه دستگاه‌ها، در حال هماهنگی برای استفاده از واحد‌های نیروگاه‌های وزارت نفت در ایام پیک تابستان هستیم.

 وزارتخانه‌های نفت و نیرو در فصل زمستان نیز همکاری‌های خوبی برای تأمین سوخت کشور انجام داده بودند و با بهره گیری از تجارت گذشته، هم اکنون در حال برنامه ریزی برای استفاده از واحد‌های نیروگاهی احداث شده توسط وزارت نفت هستیم. استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده در حوزه انرژی کشور برای تأمین برق در فصل تابستان، باعث خواهد شد تا از ایجاد هزینه‌های بیشتر جلوگیری شود.

 برخی از واحد‌های پتروشیمی و پالایشگاهی کشور به منظور تأمین نیاز داخلی برق خود اقدام به احداث نیروگاه کرده بودند که پس از هماهنگی و تعامل برای و بررسی فنی نحوه اتصال نیروگاه‌های وزارت نفت به شبکه، از ظرفیت‌های مذکور برای تأمین برق کشور در پیک تابستان کمک گرفته شود. همه ظرفیت‌های لازم را برای تأمین برق پایدار مردم به کار خواهیم گرفت که البته بهره گیری از این ظرفیت‌ها در سایه تعامل و همکاری بین دستگاهی امکان پذیر شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: ابلاغ شرایط تهیه اوراق گواهی ظرفیت برای مشترکان دارای قرارداد با صنعت برق به چه صورت است و چگونه مشترکین می‌توانند از این طرح بهره‌مند شوند؟

رجبی مشهدی: این طرح دارای چند  گروه است که بر این اساس گروه نخست که از اول تابستان امسال، به مالک شبکه مراجعه و درباره نحوه ایفای تعهد خود برای ارائه گواهی ظرفیت متناسب با قدرت قراردادی توافق کنند، این گروه از مشترکان می‌توانند اوراق گواهی ظرفیت مربوط را طی ۴ مرحله، دربازه زمانی سه ماهه از زمان توافق و در هر مرحله به میزان یک چهارم از کل را به مالک شبکه ارائه و قرارداد خود را قطعی کنند.

گروه دوم این گروه، مشترکانی را شامل می‌شود که از تاریخ یک تا ۳۱ تیرماه امسال به مالک شبکه مراجعه کردند و درباره نحوه ایفای تعهدات خود در خصوص ارائه گواهی ظرفیت متناسب با قدرت قراردادی توافق نمایند.

 این گروه از مشترکان نیز می‌توانند دریک دوره زمانی سه ماهه از زمان توافق و در هر مرحله به میزان یک سوم از کل را به مالک شبکه ارائه و قرارداد خود را قطعی کنند.

بر این اساس مشترکانی که از تاریخ یک تا پایان مرداد ماه امسال با مالک شبکه درباره نحوه ایفای تعهد خود درباره ارائه گواهی ظرفیت متناسب با قدرت قراردادی توافق کنند، می‌توانند اوراق گواهی ظرفیت مربوط را طی دوره ۲ مرحله و در یک دوره سه ماهه از زمان توافق و در هر مرحله به میزان یک دوم از کل را به مالک شبکه ارائه و قرارداد خود را قطعی کنند.


بیشتر بخوانید


 در نهایت گروه چهارم نیز مشترکانی هستند که از ابتدا تا پایان شهریور ماه امسال با مالک شبکه توافق کنند که این گروه می‌توانند اوراق گواهی ظرفیت مربوط را در طی یک مرحله و حداکثر تا سه ماه از زمان توافق به مالک شبکه ارائه و قرارداد خود را قطعی کنند.

کاهش میزان هدر رفت شبکه برق تهران

باشگاه خبرنگاران جوان: میزان هدر رفت شبکه توزیع برق کشور به چه میزان است؟

سخنگوی صنعت برق کشور: در حال حاضر از ۹/۲ در سال ۹۲ به ۶/۲ در پایان سال ۹۹ رسیده ایم که این یک موفقیت بزرگی برای ماست و برنامه‌ریزی داریم این عدد را نیز کاهش دهیم، خوشبختانه طبق آمار به دست آمده میزان هدر رفت شبکه توزیع برق در تهران در کشور و دنیا، جایگاه مطلوب و قابل قبولی دارد و در حال حاضر در پایتخت هدف گذاری صورت گرفته است که این عدد تا ۶/۲ کاهش پیدا کند.

متاسفانه به دلیل فرسودگی شبکه انتقال، برق زیادی هدر می‌رود و باید با اصلاح و نوسازی شبکه انتقال از هدررفت برق جلوگیری شود،  سومین زیان وارده از محل تلفات شبکه‌های انتقال و توزیع، هدر رفت برق تحویلی به شبکه انتقال و توزیع کشور است که هزینه‌های هنگفتی را می‌طلبد.

در سال ۱۳۹۲ تلفات شبکه توزیع برق کشور ۱۴.۸۳ درصد بود و در طی سال‌های گذشته، اقدامات فنی در بخش شبکه و همین طور اقداماتی که برای ساماندهی برق‌دزدی‌ها و دست‌کاری کنتور‌ها در بخش غیر فنی تلفات لازم بوده صورت گرفته است. همچنین در پایان سال ۱۳۹۸ برای اولین بار در تاریخ صنعت برق ایران، میزان تلفات تک رقمی شد و به عدد ۹.۷۶ درصد رسید.

صادرات برق ایران به بیش از ۸ میلیارد کیلووات ساعت رسید

باشگاه خبرنگاران جوان: در حال حاضر صادرات برق ایران به چه کشور‌هایی صورت می‌گیرد؟

رجبی مشهدی: ایران در سال گذشته به کشور‌های ارمنستان، جمهوری آذربایجان، پاکستان، افغانستان، عراق و جمهوری خود مختار نخجوان صادرات برق داشته است.

تفصیلی/////////////////قیمت برق آیا گران می‌شود؟/فرسودگی ۱۰ درصدی شبکه برق کشور

مجموع انرژی ارسال شده ایران به این کشور‌ها در این سال هشت میلیارد و ۳۱ میلیون کیلووات ساعت بوده که میزان صادرات برق ایران در مقایسه با سال ۹۷ حدود یک میلیارد و ۷۳۶ میلیون کیلووات ساعت افزایش یافته و ارزآوری خوبی برای کشور به همراه داشته است.

بیشترین انرژی ارسال شده برون مرزی در این سال با ۶ میلیارد و ۶۵۲ میلیون کیلووات ساعت مربوط به کشور عراق بوده که نسبت به سال ۹۷ رشدی ۳۴.۶ درصدی داشته است و پس از آن کشور‌های افغانستان (۷۷۵ میلیون کیلووات ساعت)، پاکستان (۵۱۶ میلیون کیلووات ساعت)، ارمنستان (۵۳ میلیون کیلووات ساعت) و جمهوری خودمختار نخجوان (۳۳ میلیون کیلووات ساعت) قرار داشته‌اند.

میزان واردات انرژی نیز در سال ۹۸ حدود یک میلیارد و ۳۲۹ میلیون کیلووات ساعت بوده است که یک میلیارد و ۲۹۴ میلیون کیلووات ساعت از این رقم مربوط به ارمنستان و ۳۴ میلیون کیلووات ساعت از آن نیز مربوط به جمهوری خودمختار نخجوان بوده است.

راندمان برق نیروگاه‌ها به ۳۹ درصد افزایش پیدا کرد

باشگاه خبرنگاران جوان: در حال حاضر راندمان برق نیروگاه‌های کشور به چه صورت است؟

رجبی مشهدی: راندمان نیروگاه‌های حرارتی تا پایان امسال به ۳۹ درصد افزایش خواهد یافت، در سال جاری ۹ واحد بخار به ظرفیت ۱۴۵۴ مگاوات وارد مدار تولید می‌شود.

در حال حاضر براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در سال ۹۹ بخش گاز و بخار سه واحد جدید کلاس F نیز با راندمان ۵۸ درصد تکمیل خواهد شد که این اقدام کمک مهمی به افزایش راندمان نیروگاهی کل کشور خواهد کرد در مجموع ۱۸۹ مگاوات هم برنامه رفع محدودیت تولید و ارتقای واحد‌های نیروگاهی تا پیش از فرارسیدن پیک تابستان ۹۹ در دستور کار قرار گرفته است.

یکی از برنامه‌های مهم شرکت در سال ۹۹، آغاز عملیات اجرایی احداث نخستین نیروگاه ملی با راندمان ۶۰ درصد است که این برنامه با سرمایه‌گذاری شرکت تولید نیروی برق حرارتی و توسط گروه مپنا در حال پیگیری است تا با تامین ساختار و منابع مالی مورد نیاز این طرح در یکی از نیروگاه‌های کشور اجرایی شود.

آیا قیمت برق گران می‌شود؟

باشگاه خبرنگاران جوان: برخی منابع در فضای مجازی از افزایش قیمت برق خبر داده اند آیا این موضوع صحت دارد یا خیر؟

سخنگوی صنعت برق: به طور کلی این موضوعات صحت ندارد و این دست از موضوعات مبنی بر افزایش قیمت برق نخست در هیات دولت تصمیم گیری خواهد شد و سپس برای اجرا به وزارت نیرو ابلاغ می‌شود.

تفصیلی/////////////////قیمت برق آیا گران می‌شود؟/فرسودگی ۱۰ درصدی شبکه برق کشور

گفتگو از رضا زارع

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
پس نقشه بود برای رایگان کردن برق بعضی از خانواده ها.
پول اونا را از گران کردن تعرفه بدست میارید و البته بیشتر از قبل
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۵۶ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
این دولت با ندانم کاری اون عده ادمهایی را که تاکنون درست زندگی کرده اند را به انحراف نکشد ول کن نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
زمین و مسکن را هم بخاطر تحریم و وارد نشدنش گران کردید یا بخاطر قاچاق شدنش یا حدر رفتنش خجالت اور شده کارهایتان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
بله حتما گران خواهد شد به لطف مسولین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
مگه نمیگفت روحانی مفت میشه چی شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۸ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
فکر نمی کنید که برق ارزانه،کمی گران‌تر کنید
گاز که مفته،کمی قیمت تعرفه را ببرید بالا.اونهایی هم که ندارن،قراره گاز از گمرکات کشور وارد بشه.
بنزین رو که فقط فقط یه بار قیمتش رفت بالا.کمی بیشتر.خوب الان خر مخم رو گاز گرفته،میخوام ازدواج کنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۰ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
مسئولین ایران تنهاراهکار رابرای صرفه جویی گران کردن می دانند دلیلش چندمورد است اول نیاز استفاده ازمغز نمی باشد،دوم اینکه بهانه خوبی است پول زیادتری ازمردم گرفتید سوم فشار به مردکه اراهداف اصلی صورت می گیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۵ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
راحت ترین روش برای آذار و اذیت مردم در این اوضاع گرانی عمدی دولت ،همان گران کردن برق است. بعد هم می توانید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۴ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
آره آب و برق مجانی . !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۲ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
من اصلا سیاسی نیستم
اما حرف این مسول نه تنها قابل باور نیست بلکه مسخره است
گران میکنیم برای صرفه جویی چقدر تکراری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۴ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
خواستید برق چند میلیون مشترک رو رایگان کنید حالا به جای اون تصمیم گرفتید گران کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۴ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
خواستید برق چند میلیون مشترک رو رایگان کنید حالا به جای اون تصمیم گرفتید گران کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۹ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
بسه دیگه هی همه چیزا رو گرون میکنید
United States of America
ناشناس
۰۱:۰۶ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
نمیتوانید هدر رفت شبکه توزیع برق کشور را کاهش دهید به مصرف کننده فشار میآورید در هیئت دولت فقط در خصوص فشار بیشتر به مردم تصمیم گیری میشود. میخواهید آنقدر بر مردم فشار بیاورید تا صدایشان را درآورید؟
آخرین اخبار