معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

تعداد فوتی های کرونایی فارس به ۸۱۰ نفر رسید/کلانشهر شیراز در وضعیت هشدار قرار دارد

همتی گفت: آمار فوتی‌های استان فارس بر اثر بیماری کووید ۱۹ از ابتدای شیوع تاکنون به ۸۱۰ نفر رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عبدالرسول همتی امروز در نشست خبری درباره جدیدترین آمار مربوط به کروناویروس در استان فارس با اشاره به فوت ۳ نفر بر اثر بیماری کرونا در ۲۴ ساعته گذشته در استان فارس، اظهار کرد: آمار فوتی‌ها از ابتدای شیوع بیماری تاکنون به ۸۱۰ نفر رسیده است.

او ادامه داد: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون ۲۵۴ هزار تست کووید ۱۹ از مردم استان فارس گرفته شده است که از این تعداد ۴۳ هزار و ۲۵۴ هزار تست مثبت گزارش شده است.

او با اشاره به اینکه حدود ۳۰ درصد از تست‌ها مثبت اعلام شده است، افزود: از هر ۳ مراجعه کننده یک نفر به بیماری کرونا مبتلا می‌شود.

همتی ادامه داد: در حالی که استان فارس ۱۱.۵ درصد موارد مثبت کرونا در کل کشور را دارد، اما ۳.۵ درصد تعداد فوتی کشور را داریم و در این رابطه پرسنل و کادر درمان تلاش زیادی کردند.

همتی با اشاره به بهبودی ۹۳ درصد از افراد بیمار مبتلا به کرونا در استان فارس، افزود: تعداد افراد بستری شده در مراکز درمانی فارس ۸۲۴ بیمار است که معادل ۵۳ درصد ظرفیت بیمارستان‌ها را اشغال کرده اند.

او تصریح کرد: در حال حاضر ۹۵ بیمار بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به راه اندازی مراکز ۱۶ ساعته کرونا در سطح استان فارس، گفت: ۶ مرکز در کلانشهر شیراز و در هر شهرستان یک مرکز راه اندازی کردیم.

او با بیان اینکه کلانشهر شیراز در وضعیت هشدار قرار دارد، گفت: استان فارس یکی از استان‌های موفق در رعایت دستورالعمل و اصول بهداشتی در کل کشور بوده است.

همتی با اعلام نگرانی از بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریورماه، بیان کرد: از ستاد مدیریت مرکزی و استانی بیماری کرونا خواسته ایم آموزش‌ها را به صورت غیرحضوری و مجازی برگزار کند که در این رابطه نگران هستیم و هنوز به نتیجه نرسیده ایم.

همتی گفت: برنامه‌های این معاونت برای جمعیتی بالغ بر ۴ میلیون و ۱۴۰ هزار نفر طراحی شده که یک میلیون و ۶۷ هزار روستایی این جمعیت روستایی، ۱۰۰ هزار نفر عشایری و مابقی در مناطق شهری خلاصه شده است.

او با بیان اینکه معاونت بهداشت از حوزه‌های گسترده دانشگاه علوم پزشکی محسوب می‌شود، افزود: روزانه حدود ١٠٠ هزار مراجعه کننده داریم و به طور متوسط همه مردم استان هر یک و نیم ماه به این معاونت مراجعه می‌کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: اکنون ۸۹۵ خانه بهداشت در سطح روستا‌ها و ۵۱۷ مرکز جامع سلامت شهری و ررستایی و پایگاه سلامت به مردم استان خدمات بهداشتی ارائه میکنند.

همتی با بیان اینکه توانستیم همکاری و مشارکت دستگاه قضایی استان فارس را در تعطیلی واحد‌های متخلف تهیه و توزیع مواد غذایی جلب کنیم، تصریح کرد: برای انجام این مهم از چند سال گذشته تمام واحد‌های بهداشت محیط را به دستگاه سنجش پرتابل مجهز کرده‌ایم، تمام ٣٧٠ نیم بهداشت محیط در سطح استان مجهز به این دستگاه هستند.

او همچنین با اشاره به راه‌اندازی خانه‌های بهداشت عشایر، گفت: چرخه فعالیت بهداشتی عشایران استان با ایجاد این خانه‌ها تکمیل شده و اکنون ٩٨ درصد از عشایر تحت پوشش خانه‌های بهداشت عشایری هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به کنترل و ساماندهی بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت و فشارخون که همچنان مشکل اصلی جامعه هستند، اشاره و بیان کرد: بیش از ٧٠ درصد جمعیت دیابتی مورد هدف شناسایی شدند و تحت مراقبت قرار دارند، در فشار خون نیز تا٩٠ درصد شناسایی کردیم.

همتی ادامه داد: در بحث «اچ آی وی» نیز توانستیم تا ۷۵ درصد، تحت پوشش بیمه‌های درمانی را گسترش دهیم و آموزش‌ها را به ۹۵ درصد در جامعه رساندیم.

او تصریح کرد: طی دو سال و نیم گذشته در موضوع پیشگیری از ایدز بین ۶۶ دانشگاه کشور به دومین دانشگاه در پیشگیری و شناسایی ارتقا پیدا کردیم.

همتی، همچنین یکی از مشکلات جامعه را حوادث ترافیکی و آمار بالای فوتی‌های ناشی از این موضوع دانست و بیان کرد: ستاد استانی پیشگیری از حوادث ترافیکی را راه‌اندازی کردیم و به همین منظور یک سند تدوین شد که کمک قابل توجهی به کاهش تلفات جاده‌ای به میزان ٧ تا ١٠ درصد کرده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مصرف دخانیات در فارس هم اشاره و با بیان اینکه سند پیشگیری از مصرف دخانیات تهیه شده است، گفت: تلاش شده تا آموزش‌ها را در این باره افزایش دهیم.

همتی ادامه داد: فارس از استان‌هایی بود که تعداد مرگ ناشی از زایمان بالایی داشت و هر ساله به طور میانگین ۱۵ مادر هنگام زایمان فوت می‌کرد، اما با برنامه ریزی، تعداد مرگ در پارسال به ۶ نفر رسید.

او تصریح کرد: ٣٣٠ پروژه عمرانی در طرح تحول سلامت تحت عنوان تفاهم نامه سه جانبه منعقد شد که در هفته دولت امسال حدود ۱۵ پروژه افتتاح شد و مابقی رو به اتمام است و پیش‌بینی می‌شود تا دهه فجر به بهره برداری برسند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار