چه ورزش‌هایی در سنین مختلف برای کودکان مناسب هستند؟

احمد باقری مقدم، متخصص پزشکی ورزشی، درباره ورزش کودکان در سنین مختلف و نکات قابل توجه این موضوع صحبت کرد.

احمد باقری مقدم، رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان، در گفت وگو با خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ورزش در کودکان و زمان آغاز آن گفت: قبل از سن ۶ سالگی، دویدن و شنا بهترین ورزش برای کودکان است.

قبل از ۶ سالگی دویدن و شنا، بهترین گزینه ها هستند

باقری مقدم تصریح کرد: اصولا کودکان قبل از ۶ سالگی توانایی لازم برای پرداختن به ورزش‌های سازمان یافته همچون فوتبال را ندارند؛ بنابراین در این رده سنی ورزش‌هایی مانند دویدن و شنا را برای آن‌ها توصیه می‌کنیم.

این متخصص پزشکی ورزشی ادامه داد: در مجموع می‌توان گفت ورزش‌هایی برای این رده سنی مناسب هستند که از تکنیک‌های کمی برخوردارند و در عین حال لذت بالایی در کودکان ایجاد می‌کنند.

کودکان چه زمانی آماده حضور در ورزش‌های سازمان یافته می شوند؟

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان بیان کرد: کودکان در رده سنی ۶ تا ۹ سالگی، توانایی لازم و پایه حرکتی را به دست می‌آورند، اما هنوز هماهنگی لازم بین دست و چشم‌ها وجود ندارد؛ بنابراین، می‌توانند به صورت محدود، ساده و در سطح ابتدایی، در ورزش‌های سازمان یافته‌ای مانند فوتبال شرکت کنند.

کدام ورزش‌ها را برای کودکان ممنوع کنیم؟

باقری مقدم افزود: در سنین ۱۰ تا ۱۲ سال، سطح درک و فهم کودک افزایش پیدا می‌کند و کودک می‌تواند در بازی‌های گروهی، حرکات پیچیده و ورزش‌های تماسی - برخوردی شرکت کند. زیرا به علت نیروی تولیدی پایش در بازیکنان، احتمال بروز آسیب پایین است. از آن جا که کودک در این رده سنی در مرحله رشد قرار دارد؛ به منظور جلوگیری از آسیب به رشد کودک، انجام ورزش‌هایی همچون وزنه برداری و پاورلیفتینگ برای کودکان ممنوع است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار