صفر تا صد پزشکی از راه دور در ایران/ در کدام شهرهای کشور خدمات دوراپزشکی داریم؟

وزارت بهداشت ویزیت از راه دور را در ۲۳ نقطه کشور کلید زده است و خدمات به صورت آنلاین به بیماران داده می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ترس از مراجعه به مراکز درمانی و پزشک در دوران کرونا را همه ما تجربه کرده ایم، بسیاری از مواقع در نهایت مجبور شده ایم با ترس و لرز و رعایت نکات بهداشتی به مرکز درمانی مراجعه کنیم، گاهی اوقات هم از ترس کرونا دردمان را فراموش کرده ایم، فراموشی که می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد، همانطور که ترس از کرونا موجب شد تا بسیاری از والدین فرزندان خود را برای واکسیناسیون به مراکز بهداشتی نبرند و برخی بیماری های مهلک سلامت کودکان را تهدید می کند.

حالا فکرش  را بکنید درست در زمانی که باید به یک متخصص در بیمارستان مراجعه کنید و ترس از کرونا امانتان را بریده است، به شما بگویند که  یک متخصص بدون نیاز برای مراجعه به بیمارستان شما را ویزیت می کند و نسخه می نویسد، یک نفس راحت می کشید که دیگر کرونا شما را تهدید نخواهد کرد و بیماریتان هم تحت درمان قرار خواهد گرفت.

اغلب ما وقتی گرفتار یک بیماری می شویم، اگر این بیماری بنظرمان ساده بایید و پزشک به ما بگویید که باید به پزشک متخصصی که در شهر دیگری حضور دارد، مراجعه کنید، به دلیل ساده انگاری بیماری حاضر نیستیم کیلومترها مسافت را طی کنیم تا نزد متخصص برویم اما گاهی این قبیل اقدامات می تواند به قیمت جان فرد تمام شود.

این موضوع را بیماران در مناطق مرزی، روستایی یا شهرهایی که کیلومترها با مرکز استان فاصله دارند، بهتر درک می کنند؛ حالا فکرش را بکنید در چنین شرایطی یک متخصص یا فوق تخصص از راه دور شما را ویزیت و دارو تجویز کند، در این صورت به اصطلاح می توان گفت که «معما شو حل گشت آسان شود»، بدون آنکه کیلومترها مسافت طی کنیم  یک پزشک  متخصص ما را ویزیت کرده و نسخه نوشته است و دیگر گرفتار عوارض شدید بیماری در اثر بی توجهی نخواهیم شد.

همزمان با همه گیری جهانی کووید ۱۹، بسیاری کشور‌های پیشرفته دنیا  به منظور تماس حداقلی پزشک و بیمار، دور نگهداشتن بیماران از محیط‌های با آلودگی احتمالی، ایمن نگاه داری کادر سلامت خدمات پزشکی از راه دور به بیماران ارائه کردند، وزارت بهداشت هم حالا فاز نخست خدمات دورا پزشکی را کلید زده است و در نظر دارد با حمایت‌های ویژه بیمه ای، تشویق دانشگاه و دانشکده‌ها و کادر سلامت درگیر، دریچه‌ای جدید را در خدمت رسانی به مردم عزیز کشورمان در شرایط همه گیری فراهم کند تا رنج این بیماران و خانواده‌های آنان را به حداقل رساند.

حسن روحانی رئیس جمهور هم چندی پیش از خدمات دوراپزشکی سخن گفت و افزود: از وزارت بهداشت هم تشکر می‌کنم برای ایجاد زیرساخت‌ها در زمینه تله‌مدیسن یا همان دوراپزشکی که در دو سه استان به صورت نمونه انجام می‌شود و بعد به همه کشور ان شاءالله گسترش می‌یابد. این گام بزرگی است که مردم در این شرایط شیوع کرونا بتوانند از طریق فضای مجازی مشورت پزشکی دریافت کنند.

دوراپزشکی

کدام خدمات با دوراپزشکی ارائه می شود؟

در طرح دورا پزشکی ایران به تدریج خدمات مشورت تخصصی بیماران بستری کووید ۱۹ و ویزیت‌های سرپایی این بیماران، به ویژه در مناطق محروم و کم برخوردار فاقد نیرو‌های تخصصی با بهره گیری از فناوری‌های اطلاعاتی پزشکی توسط پزشکان متخصص بیمارستان‌های مادر شهر‌های بزرگ پوشش داده خواهد شد.این فناوری‌ها که غالبا به صورت بومی طراحی و توسعه یافته اند به پزشکان اجازه خواهند داد از محل خدمت یا حتی منزل، در بستری امن، به مشاوره و ویزیت بیماران خود پرداخته و به زودی نسخ خود را نیز به صورت الکترونیک برای بیماران خود صادر کند.

در برنامه گام نخست خدمات دوراپزشکی کشور، چهار دانشگاه منتخب مشهد، البرز، کهگیلویه و بویراحمد، ایرانشهر، زابل، لرستان، هرمزگان و بم با راه اندازی خدمات مشورت تخصصی و ویزیت از راه دور، این گام را به صورت آزمایشی آغاز می‌کنند.

قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: پس از یکسال تلاش با همکاری ستاد فرمان اجرایی امام پزشکی از راه دور کلید خورد، باید توجه داشت یکی از دغدغه‌های مردم به ویژه در مناطق کمتر برخوردار دسترسی به پزشکان متخصص است.

او ادامه داد: ما امکان ویزیت از راه دور را فراهم کردیم تا یک پزشک در مرکز بهداشتی در دورترین نقطه بتواند از متخصصان مشورت بگیرد، در این موارد پزشک اطلاعات بیمار را اعم از تصویربرداری، آزمایش، صدای ریه، عکس گوش، عکس حلق و ... به صورت الکترونیکی به متخصص ارسال می کند.

مشاوره درمان بیماران کرونایی بستری در ۲۰ نقطه کشور

جان بابایی بیان کرد: ما در دوران کرونا بین استادان برجسته در دانشگاه‌های علوم پزشکی بزرگ با پزشکان در دانشگاه‌های کوچک ارتباط برقرار کردیم چرا که درمان برخی از بیماران کرونایی بسیار پیچیده است، ما در خراسان رضوی امکان پاسخ زنده به مشاوره‌های بیماران کرونایی را فراهم  کردیم و در حال حاضر مشاوره درمان بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها در ۲۰ نقطه کشور انجام می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: ما برای تشخیص کرونا ابزار تست مولکولی کرونا داریم که انجام آن و دریافت نتیجه زمان بر است، اما یک ابزار دیگر برای تشخیص سی تی اسکن است که بلافاصله می‌توان آن را انجام داد و در شهر‌هایی مانند تهران و شیراز چند مرکز سی تی اسکن داریم که با تله رادیولوژی فعالیت می‌کنند و پزشک متخصص به صورت آنلاین می‌تواند دربره ابتلای فرد به کرونا اظهار نظر کند.

جان بابایی به انواع خدمات دوراپزشکی اشاره کرد و گفت: ویزیت از راه دور بین مراکز بهداشتی و درمانی و کلینیک‌های ویژه، مشاوره از راه دور برای بیماران سرپایی و بستری در بخش‌های عادی و مراقبت‌های ویژه، انجام و ارسال آنلاین خدمات سی تی اسکن و ام آر آی به مراکز درمانی از جمله خدمات در فاز نخست دوراپزشکی است که به بیماران ارائه می شود.

درمان از راه دور در ایران

خدات دوراپزشکی فعلا رایگان است

او افزود: در حال حاضر این خدمات دوراپزشکی با توجه به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا رایگان است، ما در حال رایزنی برای تعرفه‌ها هستیم و به زودی تعرفه‌ها مشخص می‌شود، ما در قدم نخست خدمات دوراپزشکی را در مراکز درمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی ارائه می‌کنیم، مراکز درمانی و درمانگاه‌ها برای ارائه خدمات دوراپزشکی باید از ما مجوز بگیرند تا خدمات در یک مسیر امن ارائه شود و بین دانشگاه‌های علوم پزشکی برای دوراپزشکی رقابت ایجاد خواهد شد.

جان بابایی تصریح کرد: برای اجرای خدمات دوراپزشکی در کشور از ظرفیت‌های موجود ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای پوشش ۲۳ منطقه محروم کشور در فاز اول و همچنین شرکت توسعه و بهداشت سلامت مپنا برای پوشش خدمات تله رادیولوژی در ۸۳ مرکز در کشور استفاده شده است.

او گفت: خوشبختانه ویزیت کلینیک در دوران کرونا در دانشگاه علوم پزشکی تهران، ویزیت کلینیک روان و غدد در دروان کرونا در دانشگاه علوم پزشکی ایران، نرم افزار و بستر ویزیت از راه دور در دانشگاه علوم پزشکی کرمان، نقاط قابل اتصال و ایجاد دستورالعمل نحوه اتصال و تجهیز مناطق مربوطه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد و تله رادیولوژی در سطح استان فارس توسط دانشگاه علوم پزشکی شیراز راه اندازی و هماهنگی‌های لازم با سازمان نظام پزشکی جهت برقراری امضای الکرونیک و همکاری با بخش خصوصی انجام شده است.

ویزیت از راه دور

جزییات  ارائه خدمات دوراپزشکی به تفکیک استان

در برنامه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اولین برنامه کلان منطقه‌ای خدمات پزشکی از راه دور کشور، با عنوان سپاد ۹ کلید خورده است و   ۱۳ ایستگاه بیمارستانی و به تدریج ۶۸ بیمارستان خدمات مشورت تخصصی و ویزیت از راه دور بیماران بستری کووید را تا ابتدای پاییز و متمرکز بر سه تخصص اصلی مورد نیاز کووید ۱۹ شامل تخصص‌های ریه، عفونی، و آی سی یو ارائه خواهند کرد.

در گام اول این برنامه، بیمارستان‌های مادر امام رضا و قائم مشهد به عنوان بیمارستان‌های مادر منطقه، متولی ارائه خدمات مشورتی و ویزیت‌های تخصصی خواهند بود و در مراحل بعد و با توانمندسازی سایر دانشگاه‌ها و دانشکده‌های همکار در کلان منطقه، از توان تخصصی کل کلان منطقه در ارائه خدمات استفاده خواهد شد. سپاد ۹ در گام‌های بعدی وارد خدمات ویزیت از راه دور بیماران مزمن و خاص و نیز رادیولوژی و پاتولوژی از راه دور خواهد شد.

برنامه دانشگاه‌های البرز، کهگیلویه و بویراحمد، و زابل متمرکز بر شبکه خدمات پزشکی از راه دور بنیاد برکت (برکت تل) خواهد بود که با تجهیز مناطق محروم منتخب و تامین کلیه امکانات زیرساختی و فناورانه مورد نیاز توسط این بنیاد، واحد‌های ارائه خدمات ویزیت تخصصی در محروم‌ترین نقاط فراهم و مردم بیمار در این مناطق به پزشکان متخصص تعیین شده از راه دور و با کمک کادر محلی سلامت دسترسی خواهند داشت. این بنیاد همچنین این برنامه را در حال توسعه تعداد زیادی از دانشگاه‌ها و مناطق کشور است که نتایج دوره آزمایشی الگویی برای تسریع پیاده سازی وسیع این خدمات در کشور خواهد بود.

پزشکی از راه دور؛ فرمولی برای درمان در دوران کرونا

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: ما شاهد افتتاح بزرگترین، مهمترین و کیفی‌ترین پروژه نظام سلامت به نام تله مدیسین یا پزشکی از راه دور بودیم و توانستیم پزشکی از راه دور را برای اولین بار در تاریخ مملکت رقم بزنیم و از محروم‌ترین و دورترین نقاط کشور شروع کردیم.

نمکی بیان کرد: گره‌های قانونی با کمک رئیس جمهور و سران سه قوه باز شد تا بتوانیم برای تله مدیسین تعرفه تعیین کنیم و راه‌های قانونی برای نسخه پیچی الکترونیک بیابیم و موانع را برطرف کردیم و امروز آغاز یک انقلاب در نظام سلامت است.

 درمان در دوران کرونا

پیشگیری از مرگ و میر بیماری های غیر واگیر با دوراپزشکی

او افزود: با این شیوه در مناطق دور دست اگر فوق تخصصی نداشته باشیم، هیچ بیماری محروم از خدمت رسانی نخواهد بود و بهره وری نظام سلامت بالا می‌رود و وقت بیماران مزمن قلبی و عروقی و پرفشاری خون و دیابت در رفت و آمد تلف نمی‌شود؛ از طرفی برای پاییز که احتمال همزمانی کرونا و آنفلوانزا را می‌دهیم موجب خواهد شد که مردم کمتر به مراکز درمانی مراجعه کنند و این اتفاق نیفتد که بیماران مزمن از ترس ابتلا به کرونا دیر و با حال بد به مراکز درمانی مراجعه کنند؛ پزشکی از راه دور در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر است.

نمکی گفت: در حال حاضر ابزار موبایل در دست همه وجود دارد. آموزش از راه دور برای بیماری‌های غیرواگیر و آموزش درباره آن‌ها موثر است. در سال ۳۸۰ هزار مرگ در کشور ثبت می شود که ۹۷ هزار مورد از آنها به علت فشار خون بالا بوده و ۳۱۳ هزار مورد مرگ ایرانیان برای بیماری‌های غیرواگیر است. با آموزش از راه دور روی صفحه موبایل افراد می‌توان از بیماری‌های غیرواگیر پیشگیری کرد، برای اصلاح سبک زندگی مردم باید از این ابزار استفاده کنیم زیرا تغذیه مردم درست نیستدو بی تحرکی باعث آسیب به مردم می‌شود.

اجرای طرح دوراپزشکی یک انقلاب در نظام ارائه خدمت کشور

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:  با اجرای طرح دوراپزشکی یک انقلاب در نظام ارائه خدمت کشور آغاز شد، گرچه ممکن است این اقدام در ذهن کوچک به نظر بیاید، اما پایه‌گذار یک حرکت بزرگ ملی است و این حرکت بزرگ ملی نظام ارائه خدمت را دگرگون می‌کند. رشد کیفی نظام ارائه خدمت بزرگترین مایحتاج و وسیله‌ای است که نیاز داشتیم. در زمینه رشد کمی اعم از توسعه زیرساخت‌ها، تعداد تخت، تعداد پزشک، تعداد دانشکده‌های پزشکی و... در سال‌های گذشته رشد فزاینده‌ای داشتیم و امروز به تغییر نگاه و رویکرد و استفاده از ابزاری برای ارتقاء کیفی نیاز داشتیم.

نمکی گفت:  دورا پزشکی تغییراتی را در ارائه خدمات ایجاد می‌کند؛ نخستین تغییر اعتلای کیفی خدمات سلامت و دوم کاهش نیاز به نیرو‌های تخصصی در اقصی نقاط کشور است. یکی از گرفتاری‌های ما این است که یک منطقه متخصص اعزام می کنیم و عمده وقت این متخصص خالی می ماند و حال اگر متخصص اعزام نکنیم، از معیارهای عدالت در سلامت فاصله گرفته ایم، بنابراین این کار بزرگ علمی به ما کمک می‌کند که در این مناطق از ابزاری به نام تله مدیسین یا دورا پزشکی استفاده کنیم.

خدمات پزشکی از راه دور

عدالت در سلامت با دورا پزشکی در دورترین نقاط کشور

نمکی گفت: این رویکرد جدید به ما امکان می‌دهد که بهره‌وری را در نیروی انسانی متخصص کشور بالا ببریم و عدالت در سلامت را در دورترین نقاط کشور داشته باشیم. خرسندیم که این حرکت بزرگ ملی در دورترین و محروم‌ترین نقاط کشور آغاز شد، همچنین این طرح گفتمان دو سویه بین ما و مردم ایجاد خواهد کرد و به مردم این امکان را می‌دهیم که حرف‌ها و گرفتاری‌هایشان را با ما مطرح کنند.

او گفت: با اجرای طرح دوراپزشکی هزینه‌های نظام سلامت کاهش و بازدهی ما افزایش پیدا خواهد کرد و در عین حال می‌توانیم اقتصاد سلامت را در این روز‌های سخت اقتصادی کشور مدیریت کنیم، باید توجه داشت که بحث آموزش از راه دور بسیار مهم است و این موضوع از مسائلی است که به شدت روی آن کار می‌کنیم.  افزون بر اینها ضرورتی ندارد که حتما برای فلان جراحی رزیدنت را به اتاق عمل ببریم، بلکه عالی‌ترین استاد می‌تواند از بیمارستانی در تهران یک نفر را در زاهدان برای جراحی آموزش دهد و باید از ابزار دوراپزشکی استفاده کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۷:۵۱ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
درود بر شما.
خبر خوبیه.
خصوصا" مناطق محروم وکم برخوردار
-
ناشناس
۱۴:۲۶ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
س در ساتان گلستان به غیر از گرگان بقیه شهرستانها ازجمله گنبد کاووس متخصص ارولوژی نداره و ما بیماران کلیوی گرفتاریم .از طرفی این استان متخصص ریه کلا ندارد همچنین فقط یک متخصص انکولوژی دارد .بنابراین بیماران بسیار داروهای اشتباهی دریافت می کنند و ضرر جانی و مالی زیادی می دهند لطفا اطلاع رسانی کنید
آخرین اخبار