هشت اثر ناملموس سیستان و بلوچستان ثبت ملی شد

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: هشت اثرسیستان و بلوچستان امروز دوشنبه در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، منصوره ملاالهی اظهار داشت: هشت اثرسیستان و بلوچستان در نشست شورای عالی ثبت میراث معنوی که در تهران برگزار شد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

او  گفت: این آثار شامل نحوه تهیه و پخت کشک زرد سیستان، پخت کشک بلوچی، پخت هتوک (کله جوش)، غذای کوهلی میرجاوه و نحوه تهیه آچار بلوچی این شهرستان، پخت آبگوشت مرغ محلی و نحوه ساخت مشک آب در میرجاوه و مراحل ساخت جاروی محلی سیستان است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان افزود: با این پرونده‌ها تاکنون ۶۹ اثر از استان در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

او  همچنین با اشاره به ثبت ۲ هزار و ۱۵۲ اثر از سیستان و بلوچستان در سامانه کشوری جام بیان کرد: آثار ثبت شده استان در این سامانه از سایت‌های تاریخی از جمله شهرسوخته، محوطه ۱۴ بمپور، اسپیدژ و تپه طالب خان است.

ملاالهی گفت: این سامانه مربوط به ‌ثبت اشیای فرهنگی تاریخی به دست آمده از سایت‌های باستانی است که با هدف ساماندهی تمامی اشیای تاریخی کشور راه‌اندازی شده است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار