باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی گزارش می دهد؛

از تحقق آرزو‌های ریلی مردم تا ناکامی مجلس در اجرای قانون حذف کنکور

دوران فعالیت مجلس دهم شورای اسلامی با فراز و نشیب‌های زیادی در عرصه ملی و بین المللی همراه بود.

از پیگیری هایی که نتیجه داد تا طرح های بر زمین مانده مجلسبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، ۴ سال پیش؛ هشتم خرداد ماه سال ۹۵ منتخبان مجلس دهم پا به ساختمان بهارستان گذاشتند و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز بکار کرد.

مجلس دهم مصوبه‌های زیادی داشته از لوایح دولت گرفته تا طرح‌های خود نمایندگان که دارای نقاط قوت و ضعف بوده است.

مجلس دهم در عمر چهارساله خود فراز و فرود‌های زیادی را تجربه کرد. از قانون منع بکارگیری بازنشتگان گرفته، بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده، قانون هوای پاک، قانون رفع موانع تولید، تلاش برای افزایش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، بررسی حقوق‌های نجومی، حمله تروریستی داعش به ساختمان دیدار‌های مردمی نمایندگان، استیضاح ۳ وزیر جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه وشهرسازی، خروج آمریکا از برجام، طرح سوال از رئیس جمهور، لوایح بحث برانگیز fatf، اصلاح قوانین پولشویی، مقابله با تامین مالی تروریسم و اصلاح قانون انتخابات مجلس، تنها برخی از مصوبات مهم و اقدامات نظارتی نمایندگان بود که نمایندگان حوزه خراسان جنوبی هم در برخی مشارکت جدی داشتند.

نمایندگان در دوره ۴ ساله چه کردند؟

حقوق‌های نجومی زیر سایه فراموشی

هنوز چند ماهی از آغازبکار مجلس دهم نگذشته بود که بررسی حقوق‌های نجومی بر فضای سیاسی کشور سایه انداخت.

امیرحسنخانی نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس دهم  گفت: با پیگیری حقوق‌های نجومی در مجلس، سقف حقوق مدیران ۲۴ میلیون تومان تعیین شد و دولت مکلف به راه اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا تا آخر سال ۹۶ شد، ولی راه اندازی این سایت تا سال ۹۸ طول کشید.

او افزود: قانون منع به کار گیری بازنشتگان در بدنه دولت با هدف روی کار آمدن نیرو‌های جوان وضع شد.

امیرحسنخانی ادامه داد: موضوع درج برچسب «تراریخته» بر محصولات غذایی را در دستور کار قرار دادیم و بر این مهم تاکید کردیم که نیاز است مردم بدانند چه چیزی مصرف می‌کنند.

او با بیان اینکه در گمرک حجم زیادی قطعات خودرو، مورد نیاز خودروسازان دچار مشکل ترخیص شده بودند، گفت: قوانینی وضع شد تا مدت زمان کالا در گمرک کاهش پیدا کند و بتواند روند ترخیص تسریع پیدا کند.

نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس دهم افزود:در زمینه رفع موانع تولید و تسهیل کار، مجلس خیلی فعال برخورد کرد و قسمتی از مشکلات واحد‌های تولیدی حل شد.

امیرحسنخانی بر تلاش برای افزایش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تاکید کرد و گفت: متاسفانه با پیگیری‌های مداوم ایجاد مناطق ویژه در شهرستان‌های استان به نتیجه نرسید، ولی منطقه آزاد چابهار توسعه پیدا کرد.

او همچنین بیان کرد: کوچک کردن دولت از طرح‌هایی بود که می‌خواستیم به نتیجه برسد، ولی سرانجامی نداشت.

نمایندگان در دوره ۴ ساله چه کردند؟

از پیگیری هایی که نتیجه داد تا طرح های بر زمین مانده مجلس

فلاحتی نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس دهم  اصلاح و تعیین تکلیف معلمان حق التدریسی آموزش و پرورش، مربیان مهد‌ها و نهضت سواد آموزی را از مهمترین فعالیت‌های کاری خود در مجلس قبلی برشمرد.

او افزود: گازرسانی به دلیل مشکلات اداری در حاشیه شهر‌ها و برخی روستا‌ها انجام نمی‌شد که با ارائه طرحی درمجلس که به قانون تبدیل شد، مجوز ارائه خدمات به حاشیه شهر‌ها داده شد و گازرسانی و همچنین آبرسانی در کل کشور افزایش چشمگیری داشت.

فلاحتی بیان کرد: راه آهن مسیر زاهدان - مشهد که از بیرجند و قاین می‌گذرد و باعث توسعه استان و رفاه حال مردم می‌شود، کلنگ زنی و تامین اعتبار شد؛ کنسرسیوم تشکیل وشرکت‌های مربوطه در حال انجام کار هستند.

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس دهم گفت: هر چه طول راه‌های ریلی و مواصلاتی استان افزایش یابد، توسعه و سرمایه گذاری استان هم ارتقا می‌یابد و با وجود اینکه خراسان جنوبی در کریدور اصلی کشور است، ولی هنوز بیشتر محور‌ها دو طرفه و تلفات جاده‌ای بالاست.

نمایندگان در دوره ۴ ساله چه کردند؟

او از تلاشش برای اجرای قانون حذف کنکور و حذف مدارس مختلف اعم از غیرانتفاعی، شاهد، خصوصی، دولتی و نمونه گفت که به دلیل دست‌های پشت پرده و رانت‌های بزرگ به نتیجه نرسید و اجرایی نشد.


بیشتر بخوانید


فلاحتی تصریح کرد: بازگشایی مرز یزدان و تکمیل پادگان نظامی قاین علی رغم پیگیری‌های متعدد متاسفانه به نتیجه نرسید.

او افزود: بهره برداری اورژانس قاین، احیای مجتمع راکد فولاد، افزایش تجهیزات بیمارستانی، کلنگ زنی بیمارستان دوم قاین، نوسازی مدارس، کلنگ زنی سالن ورزشی ۳ هزار نفره در قاین و مجتمع آموزشی حیات طیبه از جمله پروژه‌های اجرا شده در حوزه انتخابیه ام بود.

فلاحتی گفت: اگر مجلس کارآمد می‌خواهیم باید نماینده را در تراز ملی خودش ببینیم، باید آنچه را که قانون به عهده نماینده گذاشته شده است را از وی بخواهیم و با درخواست‌های نابجا، حرکت توسعه‌ای کشور را تضعیف نکنیم.

او به نماینده کنونی قاینات و زیرکوه توصیه کرد: تمام تلاش خود را بر حفظ مسائل ملی قرار داده و مسائل منطقه‌ای را برملی ترحیج ندهند، زیرا این نگاه، کشور را دچار آسیب و بدهی‌های فراوان کرده است؛ با پروژه‌های نادرستی که اجرا شد و کلنگ زنی‌های صوری که انجام شد که در نتیجه، نارضایتی مردم و از بین رفتن سرمایه‌های اجتماعی در عرصه‌های مختلف را به دنبال داشته است.

تغییر نگاه دولت به شرق کشور

با توجه به اینکه نواحی ایران مرکزی و غرب ایران از نظر امکانات در وضعیت بهتری نسبت به شرق برخوردار بودند، تغییر نگاه‌های ملی به شرق باعث ورود سرمایه گذار و ایجاد نواحی صنعتی به این منطقه شد.

افضلی نماینده مردم سربیشه و نهبندان در مجلس دهم  گفت: تغییر نگرش وزارت صنعت، معدن و تجارت از معادن بزرگ مقیاس به کوچک مقیاس، باعث پایلوت شدن خراسان جنوبی در طرح‌های مختلف شد.

نمایندگان در دوره ۴ ساله چه کردند؟

او افزود: به دلیل حضورم در کمیسیون کشاورزی مجلس، اجرای طرح‌های آبخیزداری، افزایش بند‌های خاکی و حوزه‌های آبگیر، انتقال آب از دریای عمان برای استان‌های شرق کشور، تغییر الگوی کشت و لزوم آبیاری نوین و احیای قنوات از برنامه‌های اصلی در مجلس بود.

افضلی گفت: ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن روستایی، توجه به دو بانده شدن راه‌های استان، افزایش پوشش شبکه‌های دیجیتال، افزایش درآمد روستاییان، واریزعواید حاصل از فروش سوخت مرزنشینان به انان از دیگر اقدامات در دوره فعالیت نمایندگی ام بود.

حسابرسی شرکت‌های صندوق ذخیره فرهنگیان و ارجاع متخلفین به قوه قضاییه، تحقیق و تفحص از طرح هدفنمندی یارانه‌ها، تصویب قانون جامع معلولین، تلاش برای اجرای نهضت آبخیزداری که به نوعی مهمتر از انتقال آب بود و توسعه آموزش عالی از مهمترین فعالیت‌های کاری نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس دهم بود.

رقابت برای خدمت به مردم باشد/مردم کار می‌خواهند

حجت الاسلام عبادی، نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس دهم شورای اسلامی گفت: ما در کشور حزب واقعی دارای برنامه نداریم که اگر قدرت را بدست گیرد در هر حوزه‌ای چه کاری خواهند کرد و رقابت‌ها باید بر سربرنامه باشد، وقتی برنامه نیست سر تخریب رقابت می‌کنند و به جای گشایش امور، باعث تخریب نظام می‌شوند و کمک شایانی به ضدانقلاب می‌کنند.

او افزود: شورای نگهبان نباید به حزبی که برنامه‌ی مورد تایید نخبگان نداشته باشد اجازه فعالیت سیاسی و حرکت به سوی قدرت و دور خیز برای رسیدن به مناصب را بدهد.

حجت الاسلام عبادی گفت : اگر اینگونه شود، مردم هم بعد از ۴ سال سردرگم نیستند و حزب پاسخگوی مردم خواهد مردم بود.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس دهم تاکید کرد: برنامه‌ی کارآمدی نظام برآمده از کارآمدی احزابی است که با برنامه حرکت کنند و این مشکل باید ریشه‌ای و اساسی حل شود و تنها راه حل آن، ساماندهی احزاب حاکم در کشور است.

مجلس دهم بالاخره با متن و حاشیه هایش به نقطه پایان خود رسید و برگی دیگر از دوره‌های قانون گذاری تاریخ انقلاب اسلامی ورق خورد.

نمایندگانی با سلایق سیاسی مختلف که تصمیمات آن‌ها در برهه‌های حساس و مقاطع مختلف در خاطر ملت و تاریخ ایران ثبت می‌شود.

نمایندگان در دوره ۴ ساله چه کردند؟

مجلس یازدهم هم که چند ماهی از فعالیت آن می‌گذرد، تمام تلاش خود را بر رفع مشکلات اقتصادی، معیشت مردم، تامین مسکن، کنترل قیمتها، مدیرت فضای مجازی و رفع موانع تولید گذاشته است. به نظر می‌رسد نمایندگان فعلی باید با بهره گیری از تمام ظرفیت‌های قانونی و ابزار‌های نظارتی شان بکوشند در مسیر گشایش اقتصاد کشور و امور روزمره مردم گام بردارند.

مردم خراسان جنوبی از منتخبان خود در مجلس شورای اسلامی عمل به وعده‌ها و پیگیری طرح‌های کلان ملی را می‌خواهند.

طرح انتقال آب به خراسان جنوبی، بازگشایی سه بازارچه مرزی یزدان، میل ۷۳ و دو کوهانه، تسریع در اتصال استان به شبکه ریلی، دوبانده شدن محور‌های مواصلاتی، احیای واحد‌های تولیدی راکد و نیمه فعال، تبدیل شدن خراسان جنوبی به قطب پرورش شتر کشور و به میدان آوردن ظرفیت‌های توسعه‌ای نهاد‌هایی همچون آستان قدس، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، بنیاد برکت و بنیاد مستضعفان از جمله اولویت‌های توسعه پایدار خراسان جنوبی است که نمایندگان فعلی مجلس باید آنان را از مدیران کلان کشور مطالبه کنند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار