مدیر کل دارو سازمان غذا و دارو مطرح کرد؛

واکسن آنفلوانزای ۴۲ هزار تومانی در داروخانه‌ها/ کدام افراد واکسن رایگان دریافت می‌کنند؟

محمدی گفت: واکسن آنفلوانزا برای کودکان زیر ۵ سال و سالمندان بالای ۶۵ سال به قیمت حدود ۴۲ هزار تومان در داروخانه‌ها عرضه می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سید حیدر محمدی مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در برنامه کشیک سلامت اظهار کرد: ما امسال سهمیه  واکسن آنفلوانزای گروه‌های پرخطر را از ۲ هزار و ۵۰۰ دوز  به ۲.۵ میلیون دوز رسانده ایم. که این گروه های پرخطر شامل سالمندان، مادران باردار، کودکان زیر ۵ سال و افراد دارای بیماری زمینه‌ای و سرطانی ها هستند و به آنها واکسن رایگان تعلق می‌گیرد و واکسیناسیون در مراکز بهداشتی انجام می شود، افزون بر اینها واکسن رایگان به زندانیان و نیروهای مسلح و کادر درمان نیز تزریق می شود، برای مادران باردار هم اگر نیاز باشد از مراکز بهداشت به منزل آنها مراجعه می‌کنند.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ادامه داد:  سالمندان بالای ۶۵ سال در گروه‌های بالا قرار نمی‌گیرند و باید به صورت آزاد واکسن را از داروخانه ها تهیه‌ کنند. این افراد برای تهیه  واکسن باید با کارت ملی به داروخانه مراجعه و کد ملی خود را ثبت کنند و پس از دریافت واکسن تزریق در مرکز بهداشت صورت بگیرد.

کودکان و سالمندان در اولویت دریافت واکسن آنفلوانزا

محمدی گفت: ما برای واکسن سه گروه بندی و قیمت گذاری داریم و برای گروه های پرخطر واکسن رایگان توزیع می‌شود،گروه دوم سالمندان بالای ۶۵ سال هستند که با ثبت کدملی و احراز هویت واکسن را از داروخانه‌ها با قیمت حدود ۴۲ هزار تومان تهیه می کنند همچنین برای کودکان زیر ۵ سال هم واکسن سه ظرفیتی در داروخانه‌ها به همین قیمت توزیع می‌شود و ۵۰۰ هزار دوز واکسن را به کودکان زیر پنج سال اختصاص داده ایم و واکسن در داروخانه‌ها برای این دو گروه در دسترس خواهد بود.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو بیان کرد: تاکید می‌کنم که مردم هیچ کدام از کالاهای حوزه سلامت را از مکانی غیر از داروخانه تهیه نکنند. برای اینکه سودجوها در این میان وجود نداشته باشد ما توزیع واکسن را به نسبت سال گذشته ده برابر کردیم و فکر می‌کنیم عدد پیش بینی شده جوابگوی نیاز کشور باشد.

۷۵ میلیون یورو ارز دولتی برای واردات واکسن آنفلوانزا

محمدی اظهار کرد: بعد از اینکه واکسن در فاز نخست واکسن در داروخانه ها برای سالمندان و کودکان توزیع شد، براساس میزان تقاضای سراغ گروه‌های دیگر می‌رویم، اگر تقاضا بیشتر از آن ۱۶ میلیون دوز پیش بینی شده باشد، واکسن با ارز نیمایی وارد خواهیم کرد که قیمت بالاتری  خواهد داشت و تاکنون ۷۵ میلیون یورو ارز دولتی برای واردات واکسن آنفلوانزا اختصاص داده ایم و در مهر ماه هم واردات خواهیم داشت.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به زمان مناسب تزریق واکسن آنفلوانزا گفت: ما هر ساله اوایل مهرماه توزیع و تزریق واکسن را شروع می‌کنیم و مردم باید توجه داشته باشند که واکسنی آنفلوانزا که هر سال تولید می‌شود برای همان سال اثرگذاری دارد و مردم نمی‌توانند واکسن سال گذشته را برای امسال استفاده کنند. واکسنی که ما امسال توزیع خواهیم کرد فقط تا پایان زمستان  ایمنی ایجاد می کند.

محمدی  بیان کرد: احراز هویت برای دریافت واکسن آنفلوانزا به تدریج صورت می گیرد تا شاهد ازدحام در شرایط شیوع کرونا نباشیم و کادر درمانی  که در مراکز درمانی دولتی مشغول به کار هستند، واکسن آنفلوانزا رایگان دریافت می کنند اما در مورد کادر درمان در مراکز خصوصی فعلا تعیین تکلیف نشده است.

مذاکره ایران با روسیه برای تامین واکسن کرونا

 مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: در مورد واکسن کرونا مذاکره‌ای با کشور روسیه داشته ایم و مسئولان این کشور اذعان داشتند که حداقل ۴ ماه دیگر می‌توانند واکسن را در اختیار ما قرار دهند البته در داخل کشور هم انستیتو پاستور و سرم سازی رازی در حال تحقیقات بر روی واکسن کرونا هستند اما اگر مطالعات بالینی آن‌ها روی میمون هم پاسخ بدهد وارد فاز انسانی خواهند شد و به طور کلی اگر واکسن کرونا در هر جای دنیا تایید شود ما به دنبال تامین واکسن از آن کشور هستیم یا به صورت مهندسی معکوس آن واکسن را تولید خواهیم کرد.

محمدی گفت: برای اینکه در تامین اقلام دارویی نداشته باشیم بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه باید به ما کمک کنند در غیر این صورت با کمبود دارو مواجه می‌شویم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
این چه واکسنیه که هر سال داره میاد ولی بازهم ویروس آنفولانزا رو نابود نمیکنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
آیا خرید واکسن از کسانی که خودشون متهم ردیف اول ساختن ویروس کرونا هستند، کار عاقلانه ایه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
آیا خرید واکسن از کسانی که خودشون متهم ردیف اول ساختن ویروس کرونا هستند، کار عاقلانه ایه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
آیا خرید واکسن از کسانی که خودشون متهم ردیف اول ساختن ویروس کرونا هستند، کار عاقلانه ایه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
آیا خرید واکسن از کسانی که خودشون متهم ردیف اول ساختن ویروس کرونا هستند، کار عاقلانه ایه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
خورشید از کدوم طرف در اومده که با وجود تحریم ها به ایران واکسن آنفولانزا داده اند؟ اگه واقعا بفکر سلامتی مردم ایران هستند چرا داروهای کمیاب دیگه رو به ما نمیفروشند؟
آخرین اخبار