صدای ساکنان محل رانش کوه در منطقه منصورآباد شیراز به جایی نرسید

ساکنان محل رانش کوه در منطقه منصورآباد شیراز که از کمک مسئولان نا امید شده بودند پس از ۲ ماه به خانه‌های نا امن خود بازگشتند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ساکنان محل رانش کوه در منطقه منصورآباد شیراز که از ۲۵ تیرماه ۹۹ در هتل مستقر شده و قول مقاوم‌سازی خانه هایشان را گرفته بودند بدون اطمینان خاطر از تحقق این امر، پس از گذشت دوماه به خانه‌های خود بازگشتند.

شامگاه چهارشنبه ۲۵ تیرماه ۹۹ رانش زمین و ریزش کوه در محله منصورآباد شیراز رخ داد که مسئولان اعلام کردند در اولین اقدام ۴۰ منزل مسکونی را که احتمال بروز خطر برای آن وجود داشت از سکنه خالی کردند.

از آن زمان تا هفته گذشته ساکنان محل وقوع این حادثه در هتل اسکان داشتند تا به گفته مسئولان امر، ایمن سازی منطقه صورت گیرد.

اسماعیل صالحی معاون فنی و عمرانی شهردار شیراز پیش از این در مورد عملیات ایمن سازی گفته بود: با توجه به نظریه کارگروه بررسی علل حادثه منصورآباد و مهندسان مشاور ۳۰ خانوار تا پایان اقدامات ایمن سازی باید در هتل بمانند که ممکن است سه ماه، ۶ماه و یکسال طول بکشد.

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که ساکنان این محله قبل از پایان عملیات ایمن سازی به خانه‌های خود بازگشته اند.

پیگیری‌ها پاسخ نداشت، به منازل خود بازگشتیم

شهرام منصورآبادی یکی از ساکنان محله منصورآباد گفت: پس از چندماهی که در هتل اسکان داشتیم شهرداری شیراز به ما اعلام کرد به ۱۵ خانه هر کدام ۵۰ میلیون تومان ودیعه با ماهانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره پرداخت می‌کند تا منازل خود را تخلیه و منزلی اجاره کنند.

او افزود: به همراه بسیاری از اهالی دیگر به دنبال اجاره منزل رفتیم، اما با این پول تنها در محله‌های پایین‌شهر می‌توانستیم منزلی اجاره کنیم که نسبت به این مساله به شهرداری اعتراض کردیم و خواستار افزایش این مبلغ شدیم.

شهرام منصورآبادی ادامه داد: شهرداری شیراز هیچ پاسخی به اعتراض مردم نداد و مردم نیز که در شرایط سختی قرار داشتند به رغم اینکه می‌دانند خطر در کمین آنهاست به خانه‌های خود بازگشتند.

این ساکن محله منصورآباد شیراز گفت: در حال حاضر تمام اهالی منصورآباد به خانه خود بازگشتند و فرزندان خود را در مدارس ثبت‌نام و در حال زندکی کردن هستند.

منصورآبادی افزود: عملیات ایمن‌سازی محله منصورآباد به صورت شبانه‌روزی در حال انجام است و تلاش می‌کنند تا قبل از آغار بارندگی‌ها یا مقاوم‌سازی صورت بگیرد یا مردم جابه جا شوند.

برای پیگیری این مساله با اسماعیل صالحی معاون فنی و عمرانی شهردار شیراز که مسئولیت مقاوم‌سازی را برعهده دارد تماس گرفته شد، اما به رغم تماس‌های مکرر، او پاسخگو نبود.

معاون فنی و عمرانی شهردار شیراز اواخر تیرماه گذشته گفته بود: شهرداری شیراز در بحث منصورآباد در ۲ بخش فعالیت می‌کند که یک بخش مربوط به مسائل مردمی و اسکان است.

او افزود: بخش دیگر مربوط به فعالیت‌های عمرانی است که با توجه به مصوبه کارگروه فنی بررسی حادثه وقوع رانش کوه، دستور کاری داده شده و پیمانکار در حال انجام اقداماتی در جهت ایمن سازی است.

معاون فنی و عمرانی شهردار شیراز ادامه داد: عملیات سبک سازی و جلوگیری از رانش مجدد در حال انجام است و دیوار حائلی در حال اجرا شدن است.

معاون شهردار شیراز گفت: رانش کنترل شده است که امیدواریم بتوانیم در برنامه زمان بندی مخاطرات آنجا را برطرف کنیم.

صالحی افزود: با توجه به اینکه برنامه زمان بندی به صورت هفتگی پایش می‌شود احتمالا ۲ ماه طول می‌کشد تا بتوانیم به شرایط کاملا ایمن دست پیدا کنیم.

صالحی اضافه کرد: این اقدام برای حفظ جان ساکنان است، مشکلی وجود ندارد، اما به جهت اطمینان بیشتر بهتر است ساکنان در محل دیگری اسکان داشته باشند تا بتوانیم عملیات عمرانی را با موفقیت به پایان برسانیم.

سی‌ام تیرماه ۹۹، کمیته فنی سه عامل شامل بارندگی شدید، زلزله خفیف و اجرای پروژه عمرانی و دستکاری انجام شده در طبیعت را به عنوان علت رانش کوه در محله منصورآباد شیراز اعلام کرده بود.

بازگشت اهالی ساکن محله منصورآباد به منازل خود بدون اینکه عملیات مقاوم سازی به پایان برسد ممکن است خطرات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد و بحران غم انگیزی را رقم بزند که لازم است متولیان امر راهکار‌های لازم را برای پیشگیری اتخاذ کنند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب ها: رانش زمین ، ریزش کوه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.