حدود ۲ هزار نیروی ایرانی در ساخت واحد‌های ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر مشارکت دارند

مجری طرح ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر گفت: نزدیک به دو هزار نیرو از ۱۰ شرکت ایرانی در سه نوبت کاری در این دو طرح مشغول به کار هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، مسعود نصوری مجری طرح ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر بیان کرد: ۸۲ درصد بتن‌ریزی فونداسیون ساختمان اصلی رآکتور واحد دوم نیروگاه انجام گرفته است و پیشرفت کلی طرح به ۸ درصد رسید.

او با اشاره به این‌که ۱۰ شرکت ایرانی در ساخت واحد‌های دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر فعالیت دارند، افزود: برای این دو واحد باید دو میلیون متر مکعب خاک‌برداری انجام گیرد که تا کنون ۸۰ درصد آن انجام گرفته است. همچنین باید دو میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب خاک‌ریزی انجام گیرد که تا کنون ۵۰ درصد آن انجام گرفته است.

مجری طرح ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر با اشاره به اهمیت استحکام زیرساخت‌های نیروگاهی ادامه داد: تحکیم بستر خاک با روش «اختلاط عمیق خاک» یا DSM (Deep Soil Mixing) انجام گرفته و باید زیر هر یک از دو ساختمان اصلیِ رآکتور‌های هسته‌ای ۱۶ هزار و ۶۳۳ ستونِ تثبیت‌شده کار شود که این کار در واحد دوم ۱۰۰ درصد و در واحد سوم ۸۰ درصد انجام گرفته است.


بیشتر بخوانید


نصوری عنوان کرد:  ۸۲ درصد حجم بتن‌ریزی فونداسیون ساختمان اصلی رآکتور واحد دوم انجام شده است و بتن‌ریزی «مِگْر» (مِگْر به بتن نظافت و پاکیزگی گفته می‌شود که برای آماده‌سازی بستر خاک‌برداری‌شده برای آرماتوربندی و صفحه‌گذاری اجرا می‌شود) فونداسیون ساختمان جانبی و توربین نیز انجام گرفته است.

او با اشاره به فعالیت مهندسان و کارگران در سه نوبت کاری، گفت: با وجود مشکلات ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا و همچنین مسائل ارزی و مالی ناشی از تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، اما روند ساخت واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر حتی یک روز هم توقف نداشته است؛ هرچندکه برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی کاهش شتابِ ساخت پیش آمده است.

مجری طرح ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر با بیان اینکه نزدیک به دو هزار نیرو از ۱۰ شرکت ایرانی در این دو طرح مشغول به کار هستند، افزود: تلاش برای به پایان‌رساندن طرح در شرایط سخت همچنان ادامه دارد و به برنامه زمان‌بندی رسیده‌ایم.

قرارداد ساخت واحد‌های ۲ و ۳ نیروگاه هسته‌ای بوشهر آبان ۱۳۹۳ میان شرکت مادرتخصصی «تولید و توسعه انرژی اتمی ایران» و شرکت روسی «اتم استروی اکسپورت» بسته شد. کلنگ ساخت این دو واحد ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور به زمین زده شد و عملیات اجرایی آن ۸ دی ۱۳۹۵ آغاز و عملیات خاک‌برداری آن نیز اسفند همان سال آغاز شد.

همچنین عملیات گودبرداری واحد ۲ نیروگاه هسته‌ای بوشهر ۹ آبان ۱۳۹۶ با حضور رئیس سازمان اتمی کشور و رئیس شرکت روس‌اتم در بوشهر انجام شد و بتن‌ریزی رسمی آن نیز ۱۰ روز بعد یعنی در ۱۹ آبان با حضور علی‌اکبر صالحی انجام شد.

هدف از ساخت هر یک از واحد‌های ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر، تولید هزار و ۵۷ مگاوات برق است.

واحد نخست نیروگاه اتمی بوشهر که ۱۲ شهریور ۱۳۹۰ به بهره‌برداری رسمی رسیده، از آن زمان تاکنون بیش از ۴۰ میلیارد کیلووات ساعت برق به شبکه سراسری تزریق کرده است.

منبع: صداوسیما

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.