مدیر بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر الگوی توسعه‌ای که در منطقه دوغارون مطرح است، براساس نقشه‌ای پیش می‌رود که قسمت‌های اختلافی را به وزارت امور خارجه واگذار می‌کند تا با دیپلماسی خاص خود، مشکل طرح‌های توسعه‌ای را حل و فصل کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، هادی حقیقی مدیر بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی گفت: در واقع منطقه دوغارون یک مرز قدیمی میان جمهوری اسلامی ایران و افغانستان است و این منطقه در سالیان متمادی محدود به زمین‌هایی بوده و مبادلات بازرگانی در همین فضای اندک انجام می‌گیرد. البته در خصوص ساخت و ساز‌ها محدودیت‌هایی در نقطه صفر مرزی داریم.

او با بیان اینکه منطقه دوغارون با تمام مرز‌های شرق کشور با افغانستان و پاکستان تفاوت اساسی دارد افزود: اگر بستری برای بازدید فعالان حوزه خدمات فنی و مهندسی از منطقه دوغارون فراهم شود، می‌توان به نتایج بهتری دست یافت.

بیشتر بخوانید

مدیر بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی ادامه داد:  از شهرستان تایباد تا نقطه صفر مرزی ۱۵ الی ۲۰ کیلومتر راه است و از نقطه صفر مرزی تا مرکز هرات نیز یک ساعت و نیم فاصله است. به بیان دیگر دسترسی آسان به مرز یکی از مزیت‌های خاص این مرز است، علاوه بر این منطقه غرب افغانستان به مرکزیت هرات یکی از مراکز مهم جمعیتی افغانستان به شمار می‌آید که تجمع سرمایه گذاران و بازرگانان کشور افغانستان را دارد.

حقیقی بیان کرد: فعالان حوزه خدمات فنی و مهندسی باید به دنبال فعالیت‌های فرامنطقه‌ای باشد، چرا که بازار جهانی این خدمات بسیار پُررونق است.

او تصریح کرد: مقرر است ششمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و افغانستان ابتدای دی ماه در این کشور همسایه برگزار شود، در این خصوص اگر فعالان حوزه خدمات فنی و مهندسی نکاتی دارند می‌توانند منعکس کنند. زمینه عقد بعضی تفاهم نامه‌ها برای توسعه همکاری‌های مشترک نیز وجود دارد. آمادگی داریم تا پیش نویس این بحث را تهیه کنیم.

مدیر بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی تاکید کرد: در سوله‌ای به مساحت ۲ هزار متر مربع به دنبال ایجاد ۵۰ غرفه ۴۰ متری هستیم و برای هر غرفه نیز ۵۰۰ متر مربع سکوی بارانداز در نظر گرفته شده است.

حقیقی اظهار کرد: این پروژه مقرر شده در زمینی به مساحت ۴.۵ هکتاری اجرا شود و هزینه این پروژه ۱۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان برآورد شده است.
 
سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی درصدد است تا یک زمین ۲۵۰ هکتاری در مرز تایباد –دوغارون را به منظور طراحی، ساخت و اجرا پروژه‌های توسعه‌ای اختصاص دهد و به همین منظور ۲۰۰ قطعه را در این زمین برای طرح‌های مختلف در نظر دارد که یک قطعه ۲ هزار متری از آن برای ایجاد غرفه‌هایی جهت شرکت‌های مختلف تخصیص یافته است.

خط انتقال سوخت به افغانستان از دیگر پروژه‌هایی است که در دستور کار قرار دارد و هزینه اجرای این پروژه ۵۲ میلیارد تومان برآورد شده، طرح ترانشیب و ساخت سایت گاز ال پی جی از دیگر طرح‌های این منطقه است که مورد تاکید استاندار خراسان رضوی قرار دارد و در اولویت تکمیل و بهره برداری می‌باشد، هدف از ایجاد غرفه‌های مذکور، آن است که تجار افغانستانی بتوانند از محصولات ایرانی بازدید کنند و در این غرفه‌ها عرضه مستقیم صورت بگیرد. در واقع این غرفه‌ها علاوه بر کاربری نمایشگاهی، از کاربری عرضه نیز برخوردار خواهند بود.
 
انتهای پیام//ف.ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.