جلسه فوق‌العاده شورای حقوق‌بشر سازمان ملل درباره بلاروس

شورای حقوق‌بشر سازمان ملل با برگزاری جلسه‌ای فوق‌العاده برای بررسی اوضاع در بلاروس موافقت کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، شورای حقوق بشر سازمان ملل امروز دوشنبه با برگزاری یک جلسه فوق العاده در خصوص وضعیت حقوق بشر در بلاروس موافقت کرد. این اقدام در پی درخواست آلمان صورت می‌گیرد که اوضاع این کشور را پس از برگزاری انتخابات مناقشه برانگیز ماه گذشته میلادی، شدیدا وخیم توصیف کرده بود.

«الیزابت تیچی فیسلبرگر» (Elisabeth Tichy-Fisslberger) رئیس شورای حقوق بشرسازمان ملل متحد گفته است ۲۵ عضو این شورا به نفع این جلسه و دو نفر خلاف آن رأی داده اند؛ همچنانکه ۲۰ نفر نیز از رأی دادن در این خصوص خودداری کرده اند. این بدان معنی است که این پیشنهاد تصویب شده است.

«یوری امبرازویچ» سفیر بلاروس با اعتراض به پیشنهاد ارائه شده از سوی اتتحادیه اروپا، آن را بخشی از کارزار سیاسی گسترده و سامان دهی شده از سوی این اتحادیه به منظور حمایت از نیرو‌های سیاسی در بلاروس خواند که در انتخابات بازنده شده اند.
او در ادامه افزود: اتحادیه اروپا در حال ایجاد شرایطی برای حفظ این رویارویی سیاسی در جامعه بلاروس است.

حدود سه هفته است که اعتراضات در بلاروس به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در جریان است. انتخابات در این کشور ۹ اوت برگزار شد و در آن الکساندر لوکاشنکو با ۸۰ درصد آرا پیروز اعلام شد. اما عده‌ای به ویژه «سوتلانا تیخانوفسکیا»، رقیب اصلی لوکاشنکو و سران مخالفان این نتیجه را نپذیرفتند و اعلام کردند در این انتخابات تقلب گسترده صورت گرفته است. بلافاصله کشور‌های غربی از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا نیز صحت انتخابات بلاروس را زیر سوال بردند و آن را متقلبانه اعلام کردند.

اما لوکاشنکو ضمن رد اتهام تقلب انتخاباتی، تاکید کرده است معترضان از خارج از کشور حمایت می‌شوند. او معتقد است که آمریکا در پس همه این اعتراضات قرار دارد و به دنبال وقوع انقلاب رنگی در بلاروس است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار