مشکلات ریز و درشت واحد‌های تولید مواد شوینده خراسان رضوی

واحد‌های تولیدی خراسان رضوی در بخش‌های مختلف این روز‌ها با مشکلات ریز و درشت زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،ستاد رسانه‌ای پایش تولید خراسان رضوی با هدف شناخت بیشتر مشکلات تولیدگران داخلی امروز از یک مجموعه تولید مواد شوینده در مشهد بازدید کردند.

حسین خانی‌زاده، دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این بازدید گفت: این بازدید در راستای میثاق‌نامه روز ملی صنعت و معدن و با هدف پیگیری مشکلات، دستاورد‌ها و مطالبات واحد‌های تولیدی نمونه از سوی ستاد رسانه‌ای پایش تولید صورت گرفته است.

نیشابوری، مدیرعامل مجموعه تولید مواد شوینده گفت: واردات مواد اولیه، قوانین گمرکی و بانکی سبب شده تا بسیاری از کارخانجات عطای تولید را به لقای آن ببخشند و طی یک سال اخیر ۴ کارخانه تولید صابون تعطیل شدند که به تبع آن کارگران زیادی از خطوط تولید این کارخانجات بیکار شدند.

بیشتر بخوانید


او افزود: کالایی که ما تولید می‌کنیم صابون لباسشویی است که اصلا در ایران بازاری برای فروش ندارد و ویژه مقصد صادراتی کشوری مثل افغانستان و بنا به سلیقه مشتریان در آن خطه تولید شده است، اما صادرات آن از اسفندماه با شیوع کرونا ممنوع شد، با رایزنی‌های زیادی که انجام دادیم از تیرماه صادرات آزاد شد، اما این مهلت فقط تا آذر ادامه دارد.

مدیر این مجموعه تولیدی ادامه داد: صحبت ما این است که ما برای به دست آوردن بازار‌های صادراتی و حفظ مشتریان خود سال‌ها زمان و هزینه صرف کرده‌ایم و توقف‌های مدت‌دار می‌تواند مشتریان ما را به سمت تأمین‌کنندگانی از کشور‌های دیگر سوق دهد.

نیشابوری بیان کرد: کشور‌های آسیانه میانه، ازبکستان، تاجیکستان، افغانستان، عراق، قرقیزستان، و کشور‌های حاشیه خلیج فارس مقاصد صادراتی مواد شوینده است. هم‌اکنون با باز و بسته شدن مرز‌ها کامیون‌های زیادی از محموله‌های صادراتی در مرز دوغارون مانده‌اند.

او با بیان اینکه قیمت مواد اولیه از پارسال تا کنون دوبرابر شده است تصریح کرد: کارخانجاتی که تا کنون دوام آورده‌اند به خاطر مصرف مواد اولیه‌ای است که موجودی انبار محسوب می‌شود و با خرید قبل انجام شده با این حال تنها افزایش قیمت ۲۵ درصدی را روی محصولاتمان اعمال کردیم که مصوب شده بود.

این تولید کننده تاکید کرد: ماده اولیه صابون‌های بهداشتی وارداتی است و روغن آن در داخل کشور وجود ندارد. پارسال می‌توانستیم با ۷۰ درصد ارز خودمان، واردات مواد اولیه تولید خود را انجام داده و رفع تعهد بکنیم، اما امسال این رقم به ۳۰ درصد کاهش یافته است و ۷۰ درصد ارز ما باید به سامانه نیما واریز شود و ما منتظر باشیم تا در صف تخصیص ارز چه زمانی نوبتمان می‌شود.


انتهای پیام///م. م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن واحدی
۱۵:۰۶ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
سلام چقدر خوبه چالش های خط تولید مواد شوینده رو بررسی می کنید. ما در زمینه تجهیزات خط تولید مواد شوینده با نام فراز صنعت فعالیت می کنیم و همیشه سوال مشتریان رو در مورد مشکلات خط تولید مواد شوینده می شنویم. مقاله خوبی بود موفق باشید