کد خبر: ۷۴۹۳۳۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱
۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱
کد خبر : ۷۴۹۳۳۳۷

زهره سیاره‌ی بسیار گرم و فوق اسیدی است، یعنی هر موجود فضایی‌ای که در آن وجود داشته باشد احتمالاً با موجودات زنده‌ی روی زمین بسیار متفاوت است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشمندان می‌گویند نشانه‌هایی از حیات بر روی سیاره زهره کشف کرده اند و این شاید گام رو به جلویی در مسیر یافتن موجودات فضایی باشد.

گروهی از ستاره شناسان با سرپرستی دانشگاه ولزی کاردیف، مقدار اندکی از مولکولی به نام «فسفین» را در ابر‌های سیاره زهره کشف کرده اند.

بیشتربخوانید

به گفته‌ی محققان، این کشف از وجود حیات خاکی بر روی این سیاره حکایت دارد.

محققان برای شناسایی مولکول فسفین از تلسکوپ جیمز کلرک مکسول در ایالت هاوایی آمریکا استفاده کردند و سپس با استفاده از ۴۵ تلسکوپ آرایه میلیمتری بزرگ آتاکاما در شیلی یافته‌ی خود را به تأیید رساندند.

پروفسور جین گریوز، سرپرست این پروژه‌ی تحقیقاتی می‌گوید: «وقتی به اولین نشانه‌های وجود فسفین در ابر‌های زهره برخوردیم، شوکه شدیم!»

بررسی‌های بیشتر نشان داد در جو سیاره زهره فسفین وجود دارد، اما مقدار آن کم است به طوری که میزان آن حدود ۲۰ مولکول در هر میلیارد بود.

محققان حالا باید می‌دانستند این فسفین چگونه روی سیاره زهره به وجود آمده است و این کاری بود که بر عهده‌ی گروه دیگری از مؤسسه فناوری ماساچوست گذاشته شد.

نظرات مختلفی در اینباره مطرح شد از جمله نور خورشید، جدا شدن مواد معدنی از سطح سیاره، فعالیت‌های آتشفشانی یا وقوع صاعقه.

با این حال، به گفته‌ی محققان، هیچ یک از این موارد نمی‌توانستند این میزان فسفین را تولید کنند.

تلسکوپ جیمز کلرک مکسول

محققان مدعی هستند میکروب‌ها برای اینکه بتوانند به اندازه‌ی کشف شده در ابر‌های سیاره زهره فسفین تولید کنند، فقط باید به اندازه‌ی چیزی در حدود ۱۰ درصد از حداکثر بازدهی خود فعالیت کنند.

دکتر کلارا سوسا سیلوا، یکی از اعضای گروه مؤسسه فناوری ماساچوست می‌گوید: «این کشف سؤال‌های زیادی ایجاد می‌کند، مثل اینکه هر موجود زنده‌ای که در زهره باشد چطور می‌تواند در آنجا زندگی کند. در کره زمین، بعضی میکروب‌ها می‌توانند در برابر حداکثر ۵ درصد اسید در محیط خود دوام آورند، اما ابر‌های سیاره زهره تقریباً به کلی از اسید تشکیل شده اند.»

در مهیج بودن این کشف تردیدی نیست، اما محققان می‌گویند برای آنکه از وجود حیات بر روی سیاره زهره مطمئن شویم به تحقیقات بیشتری نیاز است.

منبع: روزیاتو