مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: طرح مشارکت جوامع محلی در حفظ ذخایر ژنتیک بر مبنای دانش بومی به منظور هم افزایی حراست از محیط زیست در نیشابور صورت می پذیرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  تورج همتی مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به مسئولیت پذیری زیست محیطی و پیشینه همراهی مطلوب مردمی در نیشابور، گفت: عنصر مشارکت، حلقه مفقوده حفاظت از منابع حیاتی است که در صورت بکار گیری صحیح و اصولی می‌تواند جهشی قابل تأمل در حوزه حراست از تنوع زیستی باشد.

او افزود: تزریق روحیه مسئولیت پذیری اجتماعی به جوامعی که در حاشیه عرصه‌های طبیعی  نیشابور زیست می‌کنند و معیشت آنان بر مبنای اقتصاد اکولوژیک است، مخاطبان اصلی و جامعه هدف این طرح اجرایی  هستند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: این بسته اجرایی مشارکت اجتماعی بر مبنای دانش بومی برای هم افزایی حراست از محیط زیست هستند که تا پایان سال تدوین و به مرحله اجرا در خواهد آمد.

بیشتر بخوانید


همتی بیان کرد: در حاشیه پناهگاه حیات وحش حیدری و منطقه حفاظت شده رئیسی، ۱۴۵ روستا از توابع شهرستان‌های نیشابور، چناران و طرقبه شاندیز قرار دارند که بدلیل ارتباط ارگانیک این جوامع با طبیعت، در صورت افزایش دانسته‌های مردمی در خصوص ارزش‌های بیولوژیک منابع زیستی، ضمن پیشگیری از مهاجرت‌های اکولوژیکی، می‌تواند گام بسیار ارزشمندی در اجرای موفق بکارگیری بسته اجرایی جلب مشارکت عمومی در حفظ این دو زیستگاه ارزشمند استانی باشند.

ضرورت اطلاع رسانی در مورد محیط زیست 

حمید طراوتی رئیس شبکه تشکل‌های زیست محیطی استان در ادامه از ضرورت آگاهی رسانی عمومی به موازات آموزش‌های تخصصی اشاره کرد و گفت: این مهم با تصور اینکه عموم مردم از سطح آگاهی لازم محیط زیستی برخوردارند، مورد غفلت واقع شده است.

او افزود: توسعه شبکه‌های اجتماعی سرانه مطالعه را به شدت کاهش اده و بسیاری از مباحث در حوزه‌های محیط زیست مبنای علمی و پشتوانه تخصصی لازم را ندارد و از این رو لازم است از ظرفیت آموزش و توانمند سازی علمی عمومی برای حفاظت مطلوب محیط زیستی استفاده شود.

انتهای پیام// ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.