رتبه نخست کشور در اکتشاف نفت و گاز در جهان

مدیر اکتشافات شرکت ملی نفت ایران از کسب رتبه نخست کشور در اکتشاف نفت و گاز در جهان خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سید صالح هندی مدیر اکتشاف نفت و گاز گفت:خوشبختانه در سال ۲۰۱۹ وضعیت مطلوبی در زمینه اکتشاف نفت داشتیم.

او ادامه داد:شرکت ملی نفت در سال ۲۰۱۹ از نظر مجموع اکتشافات انجام شده  در زمینه نفت و گاز، با کشف ۴.۹۷۳ میلیارد بشکه  هیدروکربن جایگاه نخست را در میان شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا به خود اختصاص داده است.

هندی اضافه کرد:این رقم معادل ۲۴ درصد از مجموع حجم هیدروکربنی کشف شده دنیا در سال ۲۰۱۹ میلادی است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران افزود:کشف میدان ارم با ذخیره قابل برداشت معادل ۷ .۲میلیارد بشکه معادل ۱۳ درصد از کل گاز کشف شده در جهان و میدان نام آوران با ذخیره قابل برداشت ۲.۲ میلیارد بشکه معادل ۱۰، ۵ درصد از کل نفت کشف شده در جهان به ترتیب در جایگاه‌های اول و سوم اکتشافات بزرگ صورت گرفته در جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی به خود اختصاص داده اند.

او افزود: میزان اکتشافات جهانی در سال ۲۰۱۹ میلادی معادل ۲۱.۲ میلیارد بشکه قابل برداشت بوده است که این میزان دو برابر سال ۲۰۱۸ و بیشترین مقدار بعد از سال ۲۰۱۵ میلادی بوده است.

هندی گفت:در سال ۲۰۱۹ در سراسر جهان حدود ۶۰۰ چاه اکتشافی حفاری و تکمیل شده که منجر به کشف حدود ۲۲۰ میدان هیدروکربنی شده است در این دوره زمانی ۴ چاه اکتشافی و توصیفی در ایران حفاری و تکمیل شده است.

مدیر اکتشافات شرکت ملی نفت ایران اضافه کرد:در بسیاری از اکتشافات انجام شده در سال ۲۰۱۹ به گاز دست یافته ایم به گونه‌ای که دو سوم از اکتشافات هیدروکربنی انجام شده در سال ۲۰۱۹ یعنی معادل با ۱۵.۸میلیارد بشکه یا TCF۸۲ از اکتشافات انجام شده مربوط به اکتشافات گاز بوده است.

هندی گفت:۹ اکتشاف بزرگ در سال ۲۰۱۹ در کشور‌های ایران، روسیه، موریتانی، قبرس، سورینام، آفریقای جنوبی و مالزی اتفاق افتاده که ۲۰ کشف بزرگ اول معادل ۷۵ درصد از حجم هیدروکربن کشف شده در دنیا را به خود اختصاص می‌دهند.

او بیان کرد:میدان‌های نام آوران و ارم به ترتیب با حجم ۲.۲ و ۲.۷ میلیارد بشکه معادل نفت در جایگاه اول و سوم اکتشاف انجام شده در سال ۲۰۱۹ میلادی در جهان قرار گرفته اند.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اضافه کرد:شرکت ملی نفت ایران (با مجموع ۴.۹۷ میلیارد بشکه معادل هیدروکربن مایع) با اختلاف قابل توجه با شرکت گازپروم روسیه (رتبه دوم با ۳.۱۸ میلیارد بشکه معادل هیدروکربن مایع)، شرکت نفت بریتانیا BP (رتبه سوم با ۱.۴ میلیارد بشکه معادل هیدروکربن)، شرکت اکسون‌موبیل ایالات متحده (رتبه چهارم با ۰.۹ میلیارد بشکه معادل هیدروکربن)، در رتبه اول قرار گرفته است.

هندی افزود: در این رتبه‌بندی بین ۱۵ شرکت برتر، شرکت فرانسوی توتال رتبه ششم، شرکت ایتالیایی انی رتبه هشتم و شرکت چند ملیتی شل رتبه ۱۳ را اتخاذ کرده است.

او با بیان اینکه در سال ۱۳۹۷ مجوز واگذاری بلوک‌های اکتشافی اخذ شد و روز بعد از آن خروج آمریکا از برجام اتفاق افتاد و اکنون هیچ بلوک اکتشافی با شرکت‌های خارجی نداریم، ادامه داد: ما دست بسته نیستیم. اگر دست بسته بودیم در این ۴۰ سال اکنون نوک تیز حملات دشمن به سمت صنعت نفت نبود.

هندی با بیان اینکه ضریب نفوذ گاز در ایران بی نظیر است،گفت: ایران در بهمن سال ۱۳۹۸ در یک روز به اندازه کل مصرف اروپا گاز مصرف کرد.

مدیر اکتشافات شرکت ملی نفت ایران تاریخ شروع حفاری در گرگان را اول دی ماه امسال اعلام کرد و گفت: این پروژه هشت ماهه تکمیل می شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: شرکت گاز ، اکتشاف نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
خب. پولش کجا میره؟
آخرین اخبار