رئیس اورژانس کشور:

کاهش زمان رسیدن اورژانس بر بالین بیماران/ تعداد پایگاه‌های اورژانس به ۳۳۰۰ رسیده است

کولیوند گفت: تعداد پایگاه‌های اورژانس از ۱۹۰۰ پایگاه به ۳۳۰۰ پایگاه رسیده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، پیرحسین کولیوند رئیس اورژانس کشور در گفتگوی تلویزیونی درباره وضعیت اورژانس کشور، اظهار کرد: در سال ۹۵ با کمک مجلس، دولت و شورای نگهبان سطح اورژانس کشور را از اداره کل به سازمان تبدیل کردیم. سازمان برای تصمیم گیری چابک‌تر است و می‌تواند سریع‌تر ماموریت‌ها را انجام دهد.

او با تاکید بر تجهیز شدن ناوگان اورژانسی ادامه داد: تعداد پایگاه‌های اورژانس از ۱۹۰۰ پایگاه به ۳۳۰۰ پایگاه و تعداد آمبولانس‌ها از ۲۴۰۰ دستگاه به ۵۷۰۰ دستگاه آمبولانس رسیده است. فقط ۷ بالگرد در دسترس بودند که اکنون بالگرد هایمان نیز به ۴۵ فروند رسیده است.

کولیوند با اشاره به اینکه ۳۴۰ موتور آمبولانس آماده خدمت رسانی هستند، ادامه داد: اعضای پیوندی را برای افرادی که نیازمند به پیوند عضو هستند، با شرایط استاندارد جابجا می‌کنیم.

او درباره زمان رسیدن اورژانس توضیح داد: در گذشته پس از تماس مددجو حدود ۳۸ دقیقه طول می‌کشید تا خدمات اورژانسی به او برسد، اما اکنون این زمان به ۱۴ دقیقه کاهش یافته است. در مقیاس جهانی در شهر‌های بزرگ ۱۴ دقیقه و شهر‌های کوچک ۷ دقیقه طول می‌کشد تا خدمات اورژانسی به مددجو برسد.

رئیس اورژانس کشور  تصریح کرد: وقتی ما می‌گوییم متوسط ۱۴ دقیقه یعنی ۵۰ درصد خدمات گیرنده‌ها زیر ۱۴ دقیقه و ۵۰ درصد دیگر بیشتر از ۱۴ دقیقه طول می‌کشد تا ناوگان اورژانس حضور پیدا کنند. مثلا در شهر تهران ترافیک بسیار زیاد است و تنها کاری که توانستیم بکنیم با موتور آمبولانس کار کردیم و زیر ۱۰ دقیقه در محل حادثه حضور پیدا می‌کند و فرد آسیب دیده را به شرایط پایدار می‌رساند تا آمبولانس برسد.

کولیوند افزود: تلاش می‌کنیم تعداد پایگاه و نیرو‌های انسانی را بیشتر کنیم تا همین زمان را کاهش دهیم، چون واقعیت این است در فوریت‌های پزشکی لحظه با ما حرف می‌زنند.

او درباره شیوه جدید اورژانس توضیح داد: در گذشته حدود یک تا یک و نیم دقیقه طول می‌کشید تا آدرس فرد آسیب دیده اعلام شود، اما الان با همکاری و اتفاق نظری که افتاده، مکان دقیق تماس گیرنده برای ما مشخص می‌شود و بر اساس مکان خیلی سریع آمبولانس اعزام می‌شود زیرا همین مکان یابی دقیق  باعث کاهش زمان و هزینه خدمت رسانی می‌شود.


بیشتر بخوانید


ابتلای ۱۹۰۰ نیروی اورژانس به کرونا

کولیوند با بیان اینکه در سال‌های گذشته با کمبود نیروی پرسنل خانم مواجه بودیم، گفت: در دو سال اخیر توانستیم اورژانس ویژه بانوان را با تربیت نیروی خواهران به خصوص برای عملیات‌های خاص، راه‌اندازی کنیم. ۱۰ پایگاه داریم که تیم ویژه عملیات اورژانس خواهران در آن حضور دارند.

او درباره وضعیت اورژانس در شرایط کرونا توضیح داد: در این دوران انتقال بین بیمارستانی را صد در صد خودمان انجام داده ایم که البته وظیفه ما نیست. همکاران ما در مناطق قرمز ۲۴ ساعت کار می‌کنند و ۱۲ ساعت استراحت دارند؛ همچنین در مناطق هشدار ۱۲ ساعت کار و ۱۲ ساعت استراحت دارند. تاکنون ۱۹۰۰ نفر از نیرو‌های اورژانس به کرونا مبتلا و ۴ نفر شهید شدند.

رئیس اورژانس کشور تاکید کرد: ما حدود ۱۰ درصد آمبولانس‌ها را به تیم‌های عملیات ویژه اختصاص دادیم که کاملا متفاوت با آمبولانس‌های معمولی است. تیم عملیات ویژه را برای اتفاقات غیر مترقبه آماده کردیم و توان علمی و مهارتی پرسنل را ارتقا داده‌ایم، به نحوی که پرسنل ما کار‌های بالینی خوبی را انجام می‌دهند و با مشورت پزشک می‌توانند بر بالین بیمار به ارائه خدمت بپردازند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار