منتظری در گفت‌وگوی مشرح با باشگاه خبرنگاران جوان:

فهرستی از دغدغه‌های مطبوعات تدوین می‌شود/ کاستی‌ها را باید صادقانه به خبرنگاران گفت

عضو ناظر مجلس در «هیئت نظارت بر مطبوعات» به پرسش‌هایی درباره حوزه مطبوعات پاسخ داد.

مشکلات خبرنگاران

 حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ابراهیم اسدی بیدمشکی؛ غلامرضا منتظری، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم،  ۲۹ مرداد ماه از سوی کمیسیون فرهنگی معرفی و با رأی نمایندگان به عنوان عضو ناظر مجلس در «هیئت نظارت بر مطبوعات» برگزیده شد.
او با بیان اینکه رسانه باید آینه‌ای برای ارائه شفاف و روشن پیام‌ها به افکار عمومی باشد، گفت: آینه، هم خوبی‌ها، قدرت‌ها و هم ضعف‌ها را نشان می‌دهد. طبیعی است انتظار داشته باشیم در آینه رسانه‌ها، نقاط قوت را ببینیم و نقد‌های سازنده را هم بشنویم.

مطبوعاتِ جامعه پویا، نقد عالمانه و صادقانه می‌کنند

منتظری ادامه داد: اگر هر مجموعه، پنجره افکارش را به سوی نسیم اندیشه‌ها ببندد، قطعاً متوقف خواهد شد. یک جامعه پویا جامعه‌ای است که مطبوعات در آن، نقد عالمانه و صادقانه خود را مطرح کنند. معتقدم اگر غیر از این باشد، حتماً با مشکل مواجه خواهیم شد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی در پاسخ به اینکه عملکرد هیئت نظارت بر مطبوعات چگونه بوده است؟ گفت: اکنون در صدد ارزیابی کارنامه هیئت نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری‌های کشور نیستم. تا ۲۴ شهریور دو جلسه با این هیئت داشته‌ام و برای بررسی بیشتر عملکردشان نیاز به گذر زمان است.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس با یادآوری اینکه نظارت را باید به گذر زمان سپرد تا واقع بینانه سخن گفت، اظهار کرد: در جلسه نخست، برخورد با اعضای هیئت نظارت بر مطبوعات را برخورد خوب و سازنده‌ای دیدم و در فضای حاکم آن نشست، بر دو شاخصه عالمانه و صادقانه بودن نقد تأکید شد.

پرسش مطبوعاتی

فهرستی از دغدغه‌های مطبوعات تدوین می‌شود

منتظری تصریح کرد: بنا شد برای نشست‌های بعدی به اصل پیش بینی پذیری پایبند باشیم؛ به این مفهوم که محیط و جامعه هدف قابل پیش‌بینی باشد و اگر جایی تخلف یا کوتاهی سر زد، چه برخوردی با آن رسانه خواهد شد؟

او پیش بینی پذیری را سبب صعودی شدن سیر اعتماد جامعه و محیط دانست و گفت: هر وقت توانستیم اعتماد مخاطب و جامعه هدف را به خود جلب کنیم، گام بعدی موفقیت ما خواهد بود.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی درباره مشکلات اقتصادی خبرنگاران مانند بیمه، محدودیت‌ فعالیت‌های این قشر و غیره بیان کرد: خوشبختانه پیشینه من به گونه‌ای است که نسبت به مسائل مطبوعاتی خبرنگاری بیگانه نیستم. ۱۰ سال مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان بودم و دو سال مسئولیت سازمان بسیج هنرمندان را برعهده داشتم. از نزدیک مشکلات را لمس کردم و فراز و فرود‌ها را دیده‌ام، بنابراین در نشستی که حدود دو تا سه هفته پیش با معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتم، همین موضوع را مطرح کردم.

منتظری گفت: بناست فهرستی از دغدغه‌ها و مشکلات این حوزه را تدوین کنیم تا به مسئله تبدیل شوند، در نتیجه دیگر صورت آنها پاک نمی‌شود و به سمت حل گره‌ها حرکت می‌کنیم.

پرسش مطبوعاتی

او ادامه داد: باید دید پاسخگویی به هر نیاز در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حمایتی مربوط به کدام سازمان و نهاد می‌شود تا با هم نشست مستقلی برگزار کنیم و از «چراها» بپرسیم. اگر امری عملی نشده، علتش چه بوده است؟

عضو ناظر مجلس در هیئت نظارت بر مطبوعات یادآور شد: به علاوه اگر خلأ قانونی وجود دارد، لازم است از ظرفیت کمیسیون فرهنگی مجلس استفاده کنیم یا در صورت نیاز به بیشتر باز شدن چتر حمایتی، تحولی در دستگاه‌های متولی اتفاق بیفتد.

 انتقاد از کیفیت پایین نشریه‌های استانی

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تأکید کرد: سزاوار نیست هر سال درباره مشکلات خبرنگاران حرف بزنیم؛ این نشان می‌دهد که برنامه عملیاتی برای رفع مشکلاتشان نداشتیم. اگر جایی کاستی وجود دارد، باید صادقانه به خبرنگاران گفت، زیرا اگر جنس کلام صادقانه باشد، قطعاً آنها می‌پذیرند و همراهی خواهند کرد.

منتظری درباره اینکه خبرنگاریِ وابسته به پول موجب کیفیت پایین تولید رسانه می‌شود، بیان کرد: اقتصاد و معیشت مسئله‌ای تعیین کننده و لازمِ توجه است. یک سوی وظیفه، دولت است و باید پاسخگو باشد، در سوی دیگر هم باید تلاش کنیم که به ویژه در حوزه تولید، دستمان را بر روی زانوی خودمان قرار دهیم.

پرسش مطبوعاتی

او در پایان گفت: یکی از مشکلات موجود در حوزه مطبوعات به ویژه در استان‌ها، سطح و کیفیت بسیار پایین نشریه است که پاسخگوی نیاز مخاطب نیست. با این وجود انتظار برخورداری از یارانه خوب هم دارند، اما کار خبرنگار را از این موضوع جدا می‌کنم، چراکه معتقدم اگر یک خبرنگار حرفه‌ای، قانع، پرتلاش، عالم و ماهر نداشته باشیم، رسانه خوبی هم نخواهیم داشت. تولد از اندیشه توانا و هوشمندی خبرنگار رخ می‌دهد.

پرسش مطبوعاتی

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار