راهکار نانویی برای جلوگیری از سرقت دریچه منهول فاضلاب

یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید نانوکامپوزیتی از جنس سیمان شده که ضدسرقت است.

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، شرکتی پس از ۷ سال کار تحقیقاتی موفق شده است نانوکامپوزیتی از جنس سیمان تولید کند. این ماده، ضدسرقت بوده و تمامی خواصی را که در ساخت دریچه‌ها انتظار می‌رود، بروز می‌دهد. به‌همین دلیل این محصول، ظرف مدت کوتاهی که به بازار عرضه شده، با استقبال چشمگیری مواجه شده است و توانسته خود را به‌عنوان جایگزین مناسب دریچه‌های چدنی به بازار کشور معرفی کند.

گذشته از خسارات مالی فراوانی که سرقت این دریچه‌ها به شهرداری‌ها و ادارات آب ‌و فاضلاب تحمیل می‌کند، چاه‌های بدون دریچه که پس از سرقت برجای می‌مانند، همواره جان شهروندان را تهدید می‌کنند. متأسفانه سالانه تعدادی از هموطنانمان به‌علت سقوط در چاه‌هایی که به‌علت سرقت دریچه‌ها بدون حفاظ مانده‌اند، جانشان را از دست می‌دهند.

تاکنون برای حل این مشکل راه‌حل‌های مختلفی اندیشیده شده است؛ مانند افزودن قفل یا استفاده از مواد جدید مانند کامپوزیت، پلیمر و بتن؛ اما متأسفانه هرکدام از این راه‌حل‌ها مشکلات خاص خود را به‌دنبال داشته و نتوانسته جایگزین مناسبی برای دریچه‌های معمولی چدنی باشد.

سالانه چندهزار دریچه منهول فاضلاب در کشورمان به سرقت می‌رود که هزینه مالی و جانی هنگفتی را برجای می‌گذارد. اصلی‌ترین علت سرقت این دریچه‌ها، فروش آن‌ها به‌صورت مواد بازیافتی است؛ به‌همین دلیل بیشتر دریچه‌های سرقت‌شده از جنس فلز و عمدتاً چدنی هستند.

برای مثال دریچه‌های کوپلیمری در برابر نور خورشید مقاومت کمی از خود نشان می‌دهند و دچار تردشوندگی و در نتیجه ترک می‌شوند. دریچه‌های کامپوزیتی به‌دلیل رزین‌های استفاده‌شده در آن در برابر یخ‌زدگی و یخ‌گشایی ضعیف هستند. دریچه‌های بتنی نیز در برابر ضربه مقاومت کمی دارند و سایر تغییراتی که در ماده این محصولات اعمال شده نیز مشکلاتی را در پی داشته است. به‌همین دلیل دریچه‌های چدنی همچنان انتخاب اول مهندسان بوده‌اند.

محافظتی اطمینان‌بخش از جنس نانو مواد

این شرکت  پس از ۷ سال کار تحقیقاتی موفق شده است نانوکامپوزیتی از جنس سیمان اختراع کند. این ماده، ضدسرقت بوده و تمامی خواصی را که در ساخت دریچه‌ها انتظار می‌رود، بروز می‌دهد. به‌همین دلیل این محصول، ظرف مدت کوتاهی که به بازار عرضه شده، با استقبال چشمگیری مواجه شده است و توانسته خود را به‌عنوان جایگزین مناسب دریچه‌های چدنی به بازار کشورمان بقبولاند.

این دریچه نانوکامپوزیت از ناکامپوزیت‌های سیمانی تقویت‌شده، تهیه می‌شود. این ماده خواص منحصربه‌فردی دارد که به‌طور کلی با سیمان و دیگر مواد به‌کار رفته در دریچه‌ها متفاوت است. این ماده برخلاف سیمان، قابلیت چکش‌خواری چشمگیری دارد، کاملاً در برابر نفوذ آب مقاوم است و تحمل دما‌های بسیار بالا و بار قابل‌توجهی را دارد.

از این نانوکامپوزیت در مواد مختلفی می‌توان استفاده کرد؛ اما مهم‌ترین استفاده آن در دریچه‌های منهول فاضلاب است که به‌علت وزن مناسب، دوام بالا و ضدسرقت بودن، ماده‌ای ایدئال برای این محصول محسوب می‌شود.

تاکنون دریچه‌های منهول این در بسیاری از استان‌های کشور مانند تهران، خوزستان، خراسان، فارس و … جایگزین دریچه‌های قدیمی شده و توانسته مشکل سرقت دریچه‌های فاضلاب را به‌طور کامل برطرف کند. دریچه‌های منهول نانوکامپوزیت این برای تأسیسات زیرزمینی شهرداری‌ها، مخابرات، آب‌وفاضلاب، پتروشیمی‌ها و شهرک‌های صنعتی کاربرد دارد.

دریچه‌های بتنی که به‌طور سنتی در بازار استفاده می‌شوند، مشکلاتی مانند تردی و شکنندگی دارند که به‌علت خواص بتن است. همچنین نفوذ آب در بتن باعث می‌شود که پس از یخ‌زدگی و یخ‌گشایی، محصول دچار ترک و شکننده شود. استفاده از فناوری نانو موجب شده است که نفوذ آب در محصولات این صفر باشد و با مشکل یخ‌زدگی و یخ‌گشایی مواجه نشوند.

همچنین ماده نانوکامپوزیت ساخته‌شده، قابلیت چکش‌خواری فوق‌العاده بالایی دارد و همین امر موجب شده است که بتواند جای چدن را در درپوش‌های فاضلابی پر کند. به این ویژگی‌ها، قابلیت تحمل بار بالا در ضخامت‌های کم را نیز باید افزود. دریچه‌های فعلی شرکت این توانایی تحمل بار‌های بیشتر از ۴۰ تن را دارا هستند.

به‌طور کلی حداقل طول عمر ۶۵ سال، قیمت مناسب و ارزان، مقاومت در برابر عامل‌های مخرب، غیرقابل اشتعال بودن، تحمل دما از ۵۵ تا ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد و ضدسرقت و دارای بیمه سرقت بودن را می‌توان از مزایای رقابتی این محصول دانست.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار