یک روان‌شناس در گفتگو با ما از راه‌های بالا بردن انگیزه و اشتیاق‌آفرینی در دانش‌آموزان برای حضور در کلاس‌های مجازی می‌گوید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بسیاری از دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید به دلیل ترس خانواده‌ها از ابتلای فرزندان‌شان به کووید-۱۹ و این‌که حضور آنان در مدارس اختیاری اعلام شده است به مدرسه نمی‌روند. به این ترتیب هر خانه‌ای که فرزند دانش‌آموز دارد، حالا یک مدرسه شده است و روز یک خانواده با کلاس‌های آموزش مجازی دانش‌آموزشان آغاز می‌شود. اما داستان آموزش مجازی با تمام مشکلات اجرایی‌اش که بسته به مدیریت و برنامه‌ریزی کادر آموزشی هر مدرسه سطح کیفی متفاوتی دارد، وظایف نظارتی والدین را به‌ویژه در مورد دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی چند برابر کرده است.


بیشتربخوانید


چنان که وجود اشکالاتی مانند غیبت غیرموجه دانش‌آموزان در کلاس مجازی، نبود تمرکز کافی در کلاس و انجام ندادن تکالیف توسط خود دانش‌آموزان، همکاری بیشتر والدین را طلب می‌کند. اگر بپذیریم که بازدهی و میزان یادگیری دانش‌آموز در کلاس مجازی کمتر از کلاس حضوری است به نقش پر اهمیت والدین و ایفای نقش مکمل آنان در ارتقای کیفیت آموزش از راه دور بیشتر پی خواهیم برد که البته این نقش در ابعاد مختلف زندگی دانش‌آموزی از تغذیه و خواب منظم گرفته تا ایجاد انگیزه‌های تفریحی و تشویقی نمود پیدا می‌کند. در این رابطه با دکتر ناهید کرمانی، روان‌شناس گفتگو کرده‌ایم تا بدانیم والدین چگونه و با چه روش‌هایی می‌توانند به بهبود روند آموزش مجازی در سال تحصیلی فعلی که با شیوع کووید-۱۹ توأم شده کمک کنند.

با توجه به تغییرات زیادی که عالمگیر شدن بیماری کووید-۱۹ در سبک خواب، بیداری، تغذیه و فعالیت‌های آزاد دانش‌آموزان ایجاد کرده است، والدین چگونه و با اعمال چه روش‌هایی باید فرزندان‌شان را برای افزایش بهره‌وری آموزشی در قالب آموزش‌های مجازی در خانه آماده کنند؟
مهم‌ترین کاری که والدین می‌توانند انجام دهند این است که تغذیه فرزندان‌شان را طوری تنظیم کنند که سه وعده اصلی در برنامه غذایی آنان وجود داشته باشد و حذف نشود. بی‌شک برنامه خواب بچه‌ها ولو با وجود آموزش مجازی در خانه باید تغییر کند و بچه‌ها باید نهایتا ساعت ۱۱ شب خواب باشند تا صبح روز بعد سرحال و با تمرکز برای کلاس‌های مجازی مدرسه بیدار شوند. اگر به تغذیه دانش‌آموز توجه نشود در مواقعی که سر کلاس مجازی است، از پرخوری‌های هیجانی نظیر تنقلات ناسالم و فست‌فود‌ها بسیار استفاده خواهد کرد.

به بیان دیگر وقتی تغذیه به‌خوبی در سه وعده صرف نشود، تمایل به استفاده از میان‌وعده‌های غلط افزایش می‌یابد که منجر به سوء‌تغذیه کودکان می‌شود. بچه‌هایی که صبحانه نمی‌خورند با افت قند خون مواجه می‌شوند و عصبی‌تر، کم‌حوصله‌تر و پرخاشگرتر هستند. تنظیم هیجان‌های روحی افراد با تغذیه رابطه مستقیم دارد و اگر ما تغذیه مناسبی داشته باشیم، می‌توانیم حالت‌های هیجانی‌مان را کنترل کنیم.

ایجاد نظم در برنامه خواب فرزندان خانواده که طی دوران کرونا به‌شدت از نظم خارج شده، چه کمکی به فرآیند آموزش آنان، ولو به صورت مجازی می‌کند؟
میزان و کیفیت خواب نقش بسیار زیادی در یادگیری دارد. حداقل خواب افراد باید بین شش تا هشت ساعت در شبانه‌روز باشد. اگر میزان خواب، بیشتر از این میزان باشد، خوابی کسالت‌آور محسوب می‌شود که ناشی از بیماری‌های متابولیکی بدن است و کمتر از آن هم منجر به کاهش توجه و تمرکز و دسترسی نداشتن به حافظه و اختلال یادگیری می‌شود. اگر والدین بتوانند خواب فرزندان خود را تنظیم کنند کمک شایانی به روند یادگیری و آموزش موثر آنان کرده‌اند.

کادر آموزشی و دبیران از نقطه‌نظر روان‌شناسی برای ایجاد انگیزه طی آموزش مجازی در دوران کرونا به چه نکاتی باید توجه کنند؟
معلمان باید آموزش مجازی دروس را با مباحث ساده، جذاب، دوست‌داشتنی، طرح سوال و مسابقه آمیخته کنند. همچنین دادن پاداش‌هایی نظیر برچسب (استیکر)، تشویق‌های کلامی و برخوردارکردن دانش‌آموز از جایگاهی بهتر در جمع بچه‌ها در ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان بسیار تأثیر دارد.

بازی‌های دسته‌جمعی در دانش‌آموزان باید در قالب برنامه‌های آموزشی دیده شود. دانش‌آموزان در دوران همه‌گیری کرونا به‌شدت تشنه ارتباط دسته‌جمعی و نشان‌دادن کفایت و لیاقت خودشان هستند. اگر برای آن‌ها بازی‌های دسته‌جمعی طراحی شود و دروس در قالب بازی‌های جذاب تدریس شود، پرهیز آنان از کاهش مشارکت در کلاس کاهش و همکاری‌شان افزایش می‌یابد.

برای دانش‌آموزان از چه طرقی می‌توان ایجاد انگیزه کرد؟
والدین هم برای ایجاد انگیزه آموزشی در فرزندان دانش‌آموز خانواده می‌توانند پاداش‌هایی را در نظر بگیرند. برای آنان باید توضیح داده شود که چه انتظاراتی از آنان وجود دارد و این انتظارات چه کمکی می‌تواند به آن‌ها کند. این‌که آموزش درس‌ها چه تاثیری در زندگی آنان خواهد داشت و این‌که جایگاه مطالبی که یاد می‌گیرند، چیست. این انگیزه‌ها به دانش‌آموزان در فرآیند یادگیری کمک می‌کند. حتی می‌توان از دانش‌آموز سوال کرد در مبحثی که یاد گرفته چه جنبه‌هایی را مطابق با زندگی شخصی خود دیده است و چقدر با زندگی اجتماعی اش همخوان بوده و چقدر می‌تواند در زندگی از مباحث یاد گرفته‌شده، استفاده کند.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.