سیف زاده:

تعرفه‌های نظام مهندسی با واقعیت‌های جامعه فاصله بسیار دارد

نماینده سازمان نظام مهندسی کشور گفت: نرخ‌ تعرفه نظام مهندسی با قیمت‌هایی که در بطن جامعه مشهود است تفاوتی زیادی دارد.

تعرفه های نظام مهندسی با واقعیت های جامعه فاصله بسیار زیادی داردبه گزارش خبرنگارمسکنگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  سیف زاده نماینده نظام مهندسی در استان‌ها در نشست هم اندیشی اعضای کمیسیون عمران با محوریت دبیرخانه دائمی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی با بیان اینکه نظام مهندسی ساختمان کشور ۱۵۰ هزار نفر عضو دارد، گفت: قانون نظام مهندسی به عنوان موفق‌ترین قانون در ۴۰ سال گذشته به شمار می‌رود و قانون نظام مهندسی ساختمان تا کنون توانسته کنترل های بسیار مناسبی را در حوزه ساخت و ساز داشته باشد و خدمات موثری ارائه دهد.

او با اشاره به اینکه صنعت ساختمان به عنوان یک زنجیره کامل از معادن، مصالح ساختمانی و همچنین نقشه ها، طراحی و نظارت به شمار می‌رود، افزود: استفاده از مهندسان با نفوذ در صنعت ساختمان بسیار موثر است و باعث می شود که بخش خصوصی از این حوزه استقبال کند.

سیف زاده با اشاره به اینکه بخش نظام مهندسی تاثیر بسیاری در اقتصاد کلان کشور دارد، ادامه داد: باید فعالیت‌های عمرانی در شرایط کنونی جدی تر گرفته شود.
بیشتر بخوانید

نماینده اعضای نظام مهندسی در کشور با اشاره به اینکه به علت رکود تورم‌ها میزان صدور پروانه‌های ساختمانی بسیار کاهش یافته است، افزود: در بسیاری از شهرهای کشور شاهد حضور مهندسان هستیم این در حالی است که ارزش افزوده در حوزه ساختمان نسبت به سایر رشته ها بسیار بالا است بنابراین باید اقدامات لازم در حوزه جذب سرمایه‌گذار صورت بگیرد.

سیف زاده در ادامه به الگوی معماری اسلامی اشاره کرد و گفت: در ماده ۲ قانون نظام مهندسی الگوی معماری اسلامی دیده شده و البته این الگو هم نیاز به تغییر موثری دارد.

نماینده نظام مهندسی کشور با اشاره به اینکه نظام مهندسی یک پتانسیل مغفول مانده دارد، افزود: شورای مرکزی در این زمینه باید اقدامات لازم را در حوزه نظارت انجام دهد.

سیف زاده به ارزش صادرات خدمات فنی مهندسی اشاره کرد و گفت: ارزش صادرات خدمات فنی مهندسی حدود ۲۰ میلیارد دلار پیش‌بینی می‌شود که در ایران کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار بوده و البته با پیگیری‌های صورت گرفته هم سال گذشته میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی به ۵ میلیارد دلار رسیده است و امیدواریم با حمایت صورت گرفته این رقم به ۲۰ میلیارد دلار هم برسد.

او در ادامه به زلزله های های گذشته اشاره کرد و گفت: در قانون نظام مهندسی شاهد مشکلات بسیاری از واحدهای مسکونی با کیفیت بسیار بالاتری ساخته شوند تا در حوادث طبیعی شاهد کاهش کشته‌ها هستیم.

او با اشاره به اینکه مقررات ملی ساختمان جزء اساسی در حوزه نظام مهندسی به شمار می‌رود، ادامه داد: در حوادث طبیعی شاهد آن هستیم که میزان کشته ها از هزاران نفر به ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر رسیده است.

او ادامه داد: باید از توانمندی‌های مهندسان در بخش های مختلف اقتصادی بتوانیم استفاده کنیم در حوزه ساخت و ساز به صورت قابل استفاده کنیم.

سیف زاده توضیح داد: تعرفه های خدمات مهندسی بسیار کم شده و با واقعیت های جامعه مطابقت ندارد و این خود بسیار پایین‌تر از تلاش‌های مهندسان است. هنوز ۵۰ درصد قیمت واقعی آن طرف‌ها واقعیت بخش مختلف تفاوت دارد.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: نظام مهندسی ، مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار