عضو شورای مرکزی نظام مهندسی:

کاهش سهم ایران از صادرات خدمات فنی و مهندسی در دنیا نگران‌کننده است

جی‌افرام گفت: در سال ۹۰ سهم ایران از صدور خدمات فنی و مهندسی در دنیا ۱.۶ درصد بود که این رقم از سال ۹۸ به بعد کاهش زیادی داشته است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در نشست هم اندیشی اعضای کمیسیون عمران با محوریت دبیرخانه دائمی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی، مومنی مقدم نماینده معاونت مسکن و ساختمان با اشاره به اینکه برای صدور خدمات فنی و مهندسی باید قوانین اصلاح شود گفت: در کشورهای توسعه یافته به دلیل قوانین مناسبی که وجود دارد، شاهد افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی هستیم اما در ایران این قوانین وجود ندارد و همین موضوع باعث شده که مشکلات زیادی در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی شاهد باشیم.

او گفت: ما باید به شش کشور همسایه خود خدمات فنی و مهندسی صادر کنیم با توجه به بانک پیمانکاران خوبی که در این بخش داریم باید نگاه توسعه‌گرانه به این موضوع داشته باشیم.

کاهش صادرات خدمات فنی و مهندسی

در ادامه نشست مجید جی‌افرام  عضو شورای مرکزی نظام مهندسی اظهار داشت: نبود رقابت سالم بین شرکت‌های صادرکننده، نبود حمایت سیاسی از صادرکنندگان و تورم باعث شده است که میزان درآمد کشور از صادرات خدمات  فنی و مهندسی کاهش یابد.

جی‌افرام با اشاره به درآمد ایران از صادرات خدمات نظام مهندسی اظهار کرد : در سال ۹۰ درآمد دنیا از صدور خدمات فنی و مهندسی ۹۰ میلیارد دلار بوده است که ایران سهم ۱.۶ درصدی داشته است.

او افزود: اما باتوجه به تشدید تحریم‌ها این رقم برای ایران در سال ۹۸ به حدود ۵۰۰ میلیون دلار رسید.

این مقام مسئول  با تاکید بر اینکه در این بخش از سایر کشورها عقب مانده‌ایم گفت: یکی از مهمترین مشکلات، وجود بروکراسی‌های شدید بر سر راه شرکت‌های صادرکننده است.

جی‌افرام ادامه داد: یکی از موثرترین راهکارها برای افزایش صادرات خدمات مهندسی تشکیل کنسرسیوم شرکت‌های صادراتی است تا بتوانیم در بازار جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی گفت: با وجود چنین تورمی در کشور نباید ما از رقابت با سایر کشورها در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی عقب بمانیم.

او توضیح داد: ایجاد تشکیلات موثر و شرکت های بلند پایه و همچنین کنسرسیوم های صادراتی باعث می شود که میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی افزایش یابد.

جی افرام تصریح کرد: ما بارها این موضوع را اعلام کرده ایم و امیدواریم کمیسیون عمران مجلس بتواند اقدامات لازم و برنامه‌ریزی‌های موثر در این بخش را انجام دهد تا شاهد افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی باشیم.

او اظهار کرد: نظام‌مهندسی، توانمندی های زیادی دارد اما متاسفانه در این بخش نتوانستیم از این توانمندی ها استفاده کنیم اما سعی می کنیم با ایجاد دبیرخانه و کمیته‌ بررسی شاهد ارتقای این موضوع باشیم‌.

انتهای پیام/

برچسب ها: نظام مهندسی ، مهندسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار