رئیس کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد؛

حمایت از مهندسان به منظور رونق ساخت و ساز و توسعه اقتصاد کشور

رضایی کوچی گفت: باید برای حضور مهندسان در حوزه ساخت و ساز برنامه ریزی داشته باشیم چراکه اقتصاد کشور با استفاده از این سرمایه ها بیشتر به حرکت در می‌آید.

 

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضایی کوچی  در نشست هم اندیشی اعضای کمیسیون عمران مجلس با محوریت دبیرخانه دائمی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی با اشاره به نقش پر رنگ مهندسی در کشور گفت: در بازدیدی که اخیرا از آزادراه تهران_ شمال داشتیم شاهد حضور چشمگیر و پررنگ مهندسان ایرانی در طراحی این آزادراه بودیم.

او با بیان اینکه امروز خوشحال هستیم که مهندسان ما این توان را دارند که خدمات فنی و مهندسی را به کشورهای همسایه از جمله عراق صادر کنند گفت: باید این فرصت فراهم شود تا شاهد رشد چشمگیر خدمات فنی و مهندسی در کشور باشیم.

او ادامه داد: باید فرصتی فراهم شود تا شرکت ها در حوزه صادرات خدمات فنی  و مهندسی بتوانند موفق عمل کنند و در این راستا وزارت امور خارجه در حوزه صادرات نقش بسیار موثری دارد البته ایراداتی هم به این بخش وارد است که باید رفع شود.

رضایی کوچی اضافه کرد: امیدواریم با تشکیل کمیته ویژه در کمیسیون عمران و حضور اعضای نظام مهندسی بتوانیم میزان صادرات در حوزه خدمات فنی و مهندسی را افزایش دهیم .

رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: وزارت امور خارجه و همچنین تشکل‌های سیاسی و بخش خصوصی باید انگیزه لازم برای افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی را داشته باشند و با توجه به آنکه ما در سال اول حضور مجلس یازدهم هستیم بنابراین باید از تجارب گذشته در این بخش استفاده کنیم .

او با اشاره به اینکه ما در دوره‌های گذشته و در بحث اختلاف سازمان نظام مهندسی ،شهرداری و وزارت راه و شهرسازی طرفدار نظام مهندسی بودیم افزود: در دوره گذشته کمیسیون عمران از اعضای نظام مهندسی حمایت کرد چراکه ما انتظار داشتیم که باید نظام مهندسی اقدامات لازم در حوزه ساخت مسکن را با کیفیت بیشتری انجام دهد.

رضایی کوچی تصریح کرد: در دعوای شهرداری ،نظام مهندسی و شهرداری تهران طرف نظام مهندسی را گرفتیم چراکه این آنها باید ساختمان‌های با کیفیت بسازند .

او ادامه داد: ۲۰ میلیون نفر هم اکنون در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کند و باید سازمان نظام مهندسی در حوزه احیای بافت فرسوده اقدامات لازم را انجام دهد.

این نماینده مجلس توضیح داد: یکی از مهمترین وظایف کمیسیون عمران بحث مسکن در کشور است و با توجه به آنکه ۵۰۰ هزار نفر عضو نظام مهندسی در کشور هستند اما شاهد آن هستیم که به دلیل کاهش ساخت و ساز و ایجاد نشدن فرصت‌های شغلی بخش عمده‌ای از این مهندسان در تاکسی‌ها و یا مشاغل دیگر حضور دارند .

رضایی کوچی افزود: ما هزینه‌های بسیار زیادی برای تحصیل مهندسان صرف کرده ایم اما در ایران به دلیل آنکه فرصت های شغلی ایجاد نمی شوند باعث هدر رفتن سرمایه های انسانی شده است .

رییس کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: باید برای حضور مهندسان در حوزه ساخت و ساز برنامه ریزی داشته باشیم چراکه اقتصاد کشور با استفاده از این سرمایه ها بیشتر به حرکت در می‌آید . جامعه مهندسی موثر ترین بخش در حوزه اقتصاد کشور است .

رضایی کوچی با بیان اینکه قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در جنوبی‌ترین منطقه تهران ۱۵ میلیون تومان است افزود : بنابراین مجلس طرح دو فوریتی را برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در دستور کار خود  قرار داده و ۲۰ جلسه رسمی را به این موضوع اختصاص داده است .

او تصریح کرد: من متعجب هستم با وجود آنکه ما در تمامی حوزه های صنعت ساختمان خودکفا هستیم و حتی اراضی مناسب هم داریم چگونه نتوانستیم در تولید مسکن موفق باشیم .

رییس کمیسیون عمران مجلس افزود: بانک‌ها هم هزاران هزار میلیارد تومان تسهیلات می دهند بنابراین شاهد آن هستیم که به جای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال تنها ۳۰۰ هزار واحد مسکونی را می‌سازیم.

رضایی با بیان اینکه باید سیاست گذاری ها در این بخش اصلاح شود گفت: کیفیت ساخت و ساز در کشور با حضور مهندسان افزایش می یابد و باید از ظرفیت نظام مهندسی استفاده کنیم و کمیسیون عمران هم آمادگی لازم برای حمایت از مهندسان را در کشور دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: نظام مهندسی ، مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شیری
۲۰:۳۷ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
شرمنده اشتباه ارسال کردم .‌
Iran (Islamic Republic of)
شیری
۲۰:۳۶ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
سفره ی شما بزرگ تر ک سفره ی ملت هیچ ، خالی، فقر بیداد می کنه . واقعا این حوه ی مدیریت ی کشور است.‌خجالت بکشید
آخرین اخبار