مدت هاست مدارس دولتی البته بدون احتساب انواع خاص از رقابت با مدرسه‌های پر زرق و برق جا مانده‌اند و عدالت آموزشی در این میانه گم شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  عدالت آموزشی همان مفهوم پر تکرار، اما کمتر عملیاتی شده، همان مفهومی که خلافش به وفور دور و اطراف همگی مشهود است از کودکی که میانه ظهر در خیابان‌های پر تردد ترازویش در انتظار یک مشتری است تا نوجوانی که در مترو و اتوبوس به هر سختی که شده است اجناس را به دوش می‌کشد تا کسب و کارش رونق داشته باشد، همه این‌ها مصادیق بارزی از بی عدالتی آموزشی است که جامعه شهرنشینی بی شک آن‌ها را در حوالی خود مشاهده کردند.

از این کودکان و نوجوانان شهرنشین مصداق عینی بی عدالتی که بگذریم فرسنگ‌ها آن طرف‌تر کوچ نشینان و روستانشینان بی بهره از تحصیل کم نیستند؛ مانی‌های کولبری که هر مسیر صواب و ناصوابی را انتخاب می‌کنند تا ابزار آموزششان را فراهم کنند، همان‌ها که کوله بار خرج و مخارج زندگی را بر دوش دارند.

آنطور که می‌گویند آموزش دوران کرونا عدالت آموزشی که کفه اش برای بچه پولدار‌ها سنگینی می‌کرد، متعادل کرده است و هر کسی با هر مختصات جغرافیای در این مرز و بوم از نقطه صفر مرزی تا لاکچری‌ترین منطقه کلانشهر‌ها امکان بهره‌مندی از آن را دارد.

ترازوی نامتوازن عدالت آموزشی

آنطور که نقل قول‌ها از مسئولان مربوط حکایت می‌کند عدالت آموزشی در جریان آموزش مجازی دوران کرونا توسعه یافته است و امکانات برابر و آموزش نسبتا یکسانی از سوی معلمان ارائه می‌شود، اما شواهد از گوشه و کنار کشور باز هم مصادیق بی عدالتی آموزشی را نشان می‌دهد همانجایی که نقطه صفر مرزی می‌شود و افراد لازم التعلیمش باید با آموزش حضوری خداحافظی کنند و محلی هم برای آموزش مجازی پیدا نمی‌کنند.

البته که گویی آموزش و پرورش چندین روش از تهیه بسته‌های خودخوان و جزوه‌های آموزشی گرفته تا کلاس‌های نیمه حضوری و مدرسه تلویزیونی برای آموزش محصلان در نظر گرفته شده است و آقای وزیر مدعی شده است که به این ترتیب هیچ دانش آموزی نباید به دلیل فراهم نبودن شرایط آموزشی از تحصیل محروم بماند، اما باز هم خلأ امکانات و تجهیزات از اوضاع آموزشی گرفته تا زیرساختی رخ نمایی می‌کند، گویی مناطق حاشیه‌ای کشور آنقدر دور از پایتخت نشینان قرار دارد که برخی قول‌ها از قبیل فراهم شدن اینترنت و شبکه ملی و نظایرش هنوز به آنجا نرسیده است.

بی‌عدالتی؛ گمشده نظام آموزشی/ ۹۵ درصد مدارس خاص‌ در میان برترین‌های کنکور

دوقطبی امکانات در آموزش‌های مجازی تشدید می‌شود؟!

اوضاع و احوال آموزش در سال‌های آتی نشان می‌دهد که آموزش‌های مجازی در بستر‌های گوناگون و به طور رسمی در بستر شاد جز جدایی ناپذیر نظام آموزشی خواهد بود، همان روشی که شاید به روز و کارآمد باشد، اما توزیع نامتوازن امکانات دو قطبی شرایط آموزشی مناطق برخوردار و نیازمند کمک را تشدید می‌کند.

در شرایطی که دانش آموزان مدارس لاکچری در رقابت برای به دست گرفتن گوشی‌های همراه پر رزق و برق تر، به روز و‌ های تک هستند آن هم در شرایطی که تلفن همراه در مدرسه هم دیگر ممنوعیت نیست بلکه گویا عصای دست دانش آموز محسوب می‌شود، در مقابل دانش آموزان مناطق کمتر برخوردار چشم انتظار مسیری نشسته‌اند تا همان مدرسه بعضا کم امکانات را داشته باشند به جای  آنکه بخواهند آموزش مجازی را با دست خالی دنبال کنند.

سال به سال بعد از اعلام نتایج کنکور سهم ناچیز مدارس دولتی و مناطق محروم در میان برترین‌ها و عقب ماندن از قافله رقابت‌ها مشهود است و آنطور که اوضاع و احوال فعلی آموزش نشان می‌دهد احتمال افزایش شکاف در سال‌های آتی شدت می‌گیرد.

چرا مدارس خاص طلایه دار برترین‌های آموزش هستند؟

بررسی ۴۰ رتبه برتر کنکور سراسری ۹۹ نشان می‌دهد مدارس دولتی سهم پنج درصدی، مدارس خاص اعم از غیردولتی و سمپاد سهم ۹۵ درصدی در ماراتن کنکور را دارند.

افشین مسافری مشاور تحصیلی در این باره به خبرنگار آموزش و پرورش گفت که بی عدالتی آموزشی در مدارس کشور همیشه مورد بحث بوده و این موضوع فقط محدود به دوران کرونا نیست. در کشور ما مدارس دولتی علی رغم ظرفیت بالای دانش آموز از امکانات ناچیز آموزشی برخوردارند.

او ادامه داد: برگزاری کلاس‌های تقویتی و فوق‌برنامه، جمعیت محدود، اردو‌های مختلف زیارتی، سیاحتی و آموزشی و ... بخش کوچکی از تفاوت بین مدارس دولتی و غیردولتی را نشان می‌دهد، برخی مدارس غیردولتی شاخص در ازای دریافت شهریه‌های هنگفت، خدماتی ازقبیل ناهار و وعده‌های گوناگون پذیرایی، سرویس ایاب و ذهاب، تجهیزات به روز آزمایشگاهی، کارگاهی و ورزشی به متقاضیان خود ارائه می‌دادند اما در مقابل فرایند آموزش در مدارس دولتی با حضور در کلاس‌های پرجمعیت و امکانات و تجهیزات ناچیز آموزشی و رفاهی سپری می‌شد. این شکاف آموزشی بین مدارس دولتی و غیردولتی با شیوع ویروس کرونا عمیق‌تر شد.

این مشاور کنکور گفت که با شیوع این ویروس منحوس و تعطیلی روزانه، هفتگی و در نهایت مداوم، مدارس با چالش بزرگی روبه رو شدند. مدارس دولتی چشم امیدی به بازگشایی داشتند و هیچ فعالیتی از خود نشان ندادند و در مقابل مدارس غیردولتی که از تجهیزات و فن آوری قابل قبولی برخوردار بودند، در این عرصه خوش درخشیدند و بدون فوت وقت آموزش مجازی و آنلاین را آغاز کردند. صداوسیما هم از قافله عقب نماند و در راستای برقراری عدالت آموزشی، مدرسه تلویزیونی را راه انداخت. تلویزیونی که با توجه به پایه‌های مختلف تحصیلی و دروس بی شمار، زمان لازم و کافی برای آموزش در اختیار نداشت.

مسافری بیان کرد: مدارس دولتی از طریق اپلیکیشن‌های موبایل به آموزش غیرحضوری ادامه دادند و برنامه شاد کم کم جای مدرسه تلویزونی را گرفت. اپلیکیشنی که فقط برای سیستم عامل اندروید طراحی شده و سیستم عامل IOS را پشتیبانی نمی‌کند. خانواده‌ها متاسفانه از عملکرد این برنامه رضایت نداشته اند و این درحالی بود که معلمان از فقر امکانات آموزشی مجازی و به دنبال آن افزایش ساعت کاری خود گلایه داشتند.

شرایط آموزشی فعلی  همچنان دستخوش دوقطبی است که روز به روز فاصله غنی و فقیر دور تر می‌شود و حرکت در مسیر آموزش مجازی شاید بتواند بخشی از این نابرابری را رفع کند اما در دوران کنونی و با وجود امکانات نه چندان تکمیل بیشتر در نقش کاتالیزور افزایش فاصله غنی و فقیر نقش ایفا می‌کند؛ امکاناتی که تهیه آن مستلزم عزم ملی و هماهنگی همه دستگاه‌های کشور است تا وعده‌های راهگشای خود را را از روی کاغذ به میدان عمل بیاورند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
تمدید نشدن کنکور نظام قدیم عین بی عدالتی
#تمدید-کنکور-نظام-قدیم
Iran (Islamic Republic of)
Ffffffff
۱۶:۵۱ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
والا دختر من روزی۱۴و۱۵ساعت درس میخوندبازم پارسال مجاز شد دانشگاه دولتی ولی امسال معلوم نیست که درصداوترازارو چطور دادن که اصلا مجاز نشد خوب وقتی طراحان سوال عقدی باشن واز مدارس سمپاد میخوان که دانش اموزان خودشون همه قبول شن امسال همه رتبه های از مدارسه سمپاد بودن ماهم که توی روستا ومنطقه محروم ودور از امکانات وبامعلم های بدرد نخور خوب وضعمون معلومه دیگه این یعنی تیعض واقعی هرچی معلم خوبه برای مدارسی که پوله بیشتر دارن دولت میده حیفه رای که ما به این دولت مافیای دادیم این از اموزشمون که بچه های مردمو بدبخت کردن اونم از نمایندهامون که معلوم نیست چطور جیباشونو پر پول میکنن بچه هاشونو میفرستن خارج بچه های ما باید تلف بشن مرگ بر تبیض
Iran (Islamic Republic of)
*
۱۵:۵۹ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
خدا به فریاد برسد از پولهایی که می بریم خونه و توی شکم زن و بچه مان می ریزیم .
خیلی برای این روزهای سخت متاسفم که همه چیزمان شده پول شاید یک روزی که زیاد هم دیر نباشد آنچه را که گاشته ایم برداشت کنیم امیدوارم که اتش نباشد و دستمان نسوزد
همه دست به دست هم داده اند تا یک زندگی خیلی سخت را برای خود و دیگران بسازیم به نظر شما در آینده از دانشگاه های ما انسان هم در می آید آیا در آینده چیزی به نام فرهیخته داریم
هر جای این مملکت می رویم با همین اوضاع روبرو می شویم
می رویم بیمارستان ، مدرسه ، دانشگاه ، دادگاه ، هرکجا که فکرش را می کنی . کِز می خوری و بعد برمی گردی خونه و
خدا به فریاد برسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
آن زمان هم كه آموزش مجازى نبود
معلمانى كه همزمان با تدريس در مدارس دولتى در كلاسهاى غير انتفاعى و آزاد تدريس ميكردند، غالباً بهايى براى كلاسهاى دولتى قائل نبودند و همه هم وغمشان نحوه تدريس پولسازتر بود.البته شهرستانها رو عرض ميكنم. على الظاهر فرهنگ سازى رو مي بايست در بين قشرى كه خود را فرهنگى ميدانند بايد پايه ريزى كرد و در نحوه گزينش ها در مدارس دولتى نيز بازنگرى هايى صورت گيرد. ان شا الله كه همه دانش آموزان عاقبت به خير شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۰۴ دی ۱۴۰۰
اشتباه منفی زدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
آن زمان هم كه آموزش مجازى نبود
معلمانى كه همزمان با تدريس در مدارس دولتى در كلاسهاى غير انتفاعى و آزاد تدريس ميكردند، غالباً بهايى براى كلاسهاى دولتى قائل نبودند و همه هم وغمشان نحوه تدريس پولسازتر بود.البته شهرستانها رو عرض ميكنم. على الظاهر فرهنگ سازى رو مي بايست در بين قشرى كه خود را فرهنگى ميدانند بايد پايه ريزى كرد و در نحوه گزينش ها در مدارس دولتى نيز بازنگرى هايى صورت گيرد. ان شا الله كه همه دانش آموزان عاقبت به خير شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
آن زمان هم كه آموزش مجازى نبود
معلمانى كه همزمان با تدريس در مدارس دولتى در كلاسهاى غير انتفاعى و آزاد تدريس ميكردند، غالباً بهايى براى كلاسهاى دولتى قائل نبودند و همه هم وغمشان نحوه تدريس پولسازتر بود.البته شهرستانها رو عرض ميكنم. على الظاهر فرهنگ سازى رو مي بايست در بين قشرى كه خود را فرهنگى ميدانند بايد پايه ريزى كرد و در نحوه گزينش ها در مدارس دولتى نيز بازنگرى هايى صورت گيرد. ان شا الله كه همه دانش آموزان عاقبت به خير شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
پدر مادر های اینها هم به مدارس خاص رفتند یا با پول بر صندلی دانشگاه نشستند اینچنین میشود که مشتی بی درد امورات را به دست میگیرند و هرگز دنبال تحقق عدالت نمی روند ونسل اندر نسل عد ه ای فقیر وعده ای در رفاه مطلق باقی میمانند پزشک تربیت کردندکه نه سواد دارند نه وجدان وبرای کاربلد گرفتن می فرستاد به مناطق محروم تاباجان مردم بازی کنند این را کجای دلمان بگذاریم که سالها در دانشگاه سرمایه صرفشان شده هنوز بلد نیستند سوند وسرم وصل بیمار کنند پانسمان وکارهای پیش پافتاده نمی دانند کجای دلمان بگذاریم که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
هر سال بعد از اعلام نتایج کنکور این بحث عدالت آموزشی داغ میشه تا یه مدت هم ادامه داره و بعد دوباره به فراموشی سپرده میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
خدا کنه واقعا نخبه باشم چون اکثریت از سمپاد هستند.سالی که پسرم شرکت کرده بود 85 اکثرا آنهایی که قبول شده بودند از کارمندان آموزش و پرورش بودند . یکی از قبولیها شاگرد تنبل بود!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
با بند سهمیه قبول میشوند
این عزیزان سهمیه دانشگاه برایشان در باغ سبز است و کنکور شوخی!
برای آزمون استخدامی هم باز با سهمیه راحت استخدام میشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
خدا کنه واقعا نخبه باشم چون اکثریت از سمپاد هستند.سالی که پسرم شرکت کرده بود 85 اکثرا آنهایی که قبول شده بودند از کارمندان آموزش و پرورش بودند . یکی از قبولیها شاگرد تنبل بود!!!
Iran (Islamic Republic of)
صابر
۱۲:۴۲ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
بله وقتی آقایان مدارس غیر انتفاعی و لاکچری تاسیس میکنند واز بودجه های نهفته و پولهای باد آورده استفاده می کنند وحتی یک ریال مالیات هم پرداخت نمی کنند باید فرزندان مردم عادی و فقیر در رشته های کارو دانش وپایین تر درس بخوانند در واقع روش لیبرالی امریکا را در کشور جمهوری اسلامی پیاده می کنند وارگانهای مسئول نیز چون در آن سهیم هستند خاموش شده اند و شعار مرگ بر دیگر کشورها را سر میدهند غافل از انکه مانند شیطان مرگ بر خود میگویند و بیخبرند ،
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۱۲:۳۶ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
نباید کم کاری دانش اموزان را تماما به گردن مدارس دولتی انداخت الان سه شبکه تلویزیونی تمام دروس را نمایش میدهند وفرزند من نیز به این شیوه درس میخواند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۵ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
برادر هم هم با همون شیوه شما درس خواند 10000 شد!
خود معلمان تلویزیون هم میگفتند این چه سوالاتیه که اصلا مناسب زمان امتحان نیست!
حالا ببین بچت چند هزار بشه!
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۱۸ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
چرا حق بچه ارو ب این راحتی پایمال میکنن کسی جوابگو نیس چقد ارزو ها ک بر باد رفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
قدیم هم همین بود ولی ما رو فریب میدادن. الان مافیای کنکور لو داده همه چیزو
Netherlands
ناشناس
۱۱:۳۴ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
امکانات ماله بچه پولدارهاست
۱۲
آخرین اخبار