رئیس سازمان حج و زیارت:

کشورهای اسلامی باید برای بررسی حادثه منا کمیته حقیقت یاب تشکیل دهند

رشیدیان گفت:کشورهای اسلامی باید برای بررسی حادثه منا و کسب جواب مشخص از کشور میزبان، کمیته حقیقت‌یاب تشکیل دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت در کنگره ملی لاله‌های سفید که صبح امروز ۲ مهرماه با حضور سعید اوحدی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد اظهار کرد:بزرگداشت شهدای حادثه منا در دوم مهر ماه باید در تقویم برنامه‌های ملی درج و نیز نشانی در سراسر کشور برای این شهدا ساخته شود، زیرا این روز در جهان ماندگار شد و هزاران حاجی با لبان تشنه شهید شدند.

وی افزود: این واقعه از سوی کشور‌های اسلامی باید بررسی و جواب مشخص از طرف میزبان اخذ شود، همچنین تشکیل کمیته حقیقت یاب با حضور همه کشور‌ها از طرف میزبان حجاج ضروری است.
رشیدیان گفت: از سوی نمایندگان کشور‌های اسلامی، عربستان همواره طرف سوال ما و دیگران است و نتایج بررسی‌ها باید اعلام شود و فرمان رهبری نیز در این خصوص انجام گیرد و فراموش نشود.
رییس سازمان حج و زیارت افزود: شهدای این فاجعه فقط ایرانی نبودند، بیش از هفت هزار نفر در این واقعه شهید شدند و چرایی آن باید مشخص شود.
رشیدیان ادامه داد: بیانات رهبری در این خصوص بسیار مهم و بسیار محکم بود و فضای پیگیری را کاملا متفاوت کرد و پیگیری‌های مستمر دوستان تا به امروز ادامه دارد و این قاطعیت بسیاری از مسائل را حل کرد.
وی گفت: با توجه به قطع روابط با عربستان، سازمان حج و زیارت موضوع پیگیری شهدای منا را در دستور خود قرار داده و این موضوع همواره جزو مذاکرات از طریق مجامع بین المللی و حقوقی بوده است.
رشیدیان افزود: در کنار پیگیری‌های سیاسی موضوع از طریق حقوقی پیگیری شد، اما متاسفانه با کمک نکردن طرف عربستانی، این موضوع به نتیجه نرسیده است.
وی گفت: مسایل مربوط به خانواده شهدای منا از سوی بنیاد شهید در حال انجام و پیگیری است و اقدامات با تلاش دوستان در بنیاد شهید نهایی نیز می‌شود.

به گزارش ایرنا، در فاجعه دلخراش دوم مهرماه ۱۳۹۴ در آیین رمی جمرات در روز عید قربان در خیابان ۲۰۴ در منطقه منا شهر مقدس مکه بیش از هفت هزار زن و مرد و کودک بی گناه از مسلمانان سراسر جهان جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۴۶۵ شهید و تعدادی مصدوم و مفقود آن متعلق به حجاج ایرانی بود.

براساس آمار موجود در این فاجعه دلخراش ایران با ۴۶۵ شهید بیشترین جانباخته را داشته و کشور‌های مالی با ۳۱۲، نیجریه با ۲۷۴، مصر با ۱۹۰، بنگلادش با ۱۳۷ و اندونزی ۱۲۹ جانباخته پس از ایران بیشترین تلفات را داشته‌اند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار