روایت جراح دفاع مقدس از مقدس بودن حرفه پزشکی در نگاه رهبر انقلاب

کلانتر معتمدی از پزشکان شاخص دوران دفاع مقدس از خاطرات آن دوران و مقدس بودن حرفه پزشکی در نگاه رهبر انقلاب گفته است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر محمدرضا کلانتر معتمدی از رزمندگان دوران هشت سال دفاع مقدس، دبیر فرهنگستان علوم پزشکی، رئیس هیئت ممتحنه رشته فوق تخصصی جراحی عروق در وزارت بهداشت و رئیس بخش جراحی عمومی و جراحی عروق بیمارستان شهدای تجریش، از خاطرات روزهای جنگ می‌گوید.

کلانتر معتمدی اظهار کرد: به اتفاق دوستانمان دکتر مرندی و ایرج فاضل به آمریکا رفتیم؛ هدف ما از مهاجرت صرفاً تحصیل بود. بعد از اینکه آموزش‌های لازم را دیدیم، امیدمان این بود که شرایطی فراهم شود تا به کشور برگردیم اما ساواک اجازه بازگشت را به ما نمی‌داد و همین امر باعث شد در آمریکا بمانیم.

او ادامه داد: به محض اینکه انقلاب شد، بلافاصله به ایران بازگشتم و این در حالی بود که در آمریکا موقعیت خوبی برای زندگی داشتم، اما من بازگشت به کشورم را ترجیح دادم.

کلانتر معتمدی افزود: کمبود نیروی پزشک و کادر درمان یکی از بزرگترین مشکلات ابتدای جنگ بود؛ بنابراین واجب دانستم که دانسته‌های خود را در اختیار سایر پزشکان قرار دهم. برنامه چگونگی برخورد با مجروحان را طراحی کردم که مورد استقبال جهانی قرار گرفت. این طرح بیانگر این بود که ما باید برای رسیدگی به مجروحان جنگی، افرادی را به نام امدادگر تربیت می‌کردیم. 

انجام عمل جراحی ۲ مرحله‌ای در دفاع مقدس برای اولین بار

او یادآوری کرد: یکی از کار‌هایی که در جبهه برای اولین بار در دنیا انجام دادیم این بود که اگر مجروحی نیاز به جراحی داشت اما تحمل این عمل از توان او خارج بود، عمل را تا حد ممکن و به میزان توان مجروح انجام می‌دادیم و در نهایت ادامه عمل به روز بعد موکول می‌شد؛ این اتفاق برای اولین بار در جبهه‌های دفاعی ایران صورت گرفت.

کلانتر معتمدی  ادامه داد: دوران دفاع مقدس بهترین دوران زندگی‌ام بود. تنها جایی که احساس می‌کردم واقعاً خدمتگزار هستم؛ آن دوران از زندگی من در جبهه‌های جنگ بود و همان جا بی‌درنگ نتیجه خدمت خود را می‌دیدم.

دبیر فرهنگستان علوم پزشکی بیان کرد: ما در آن دوران می‌دانستیم که چطور بیماران را درمان کنیم اما در شرایط کنونی که با کرونا مواجه هستیم، روش درمان قطعی برای پیشگیری از ابتلا یا درمان آن نداریم.

این جراح عروق با بیان اینکه در دوران جنگ امکان شهید شدنمان وجود داشت، گفت: در این دوران کرونایی همچنان شاهد ازخودگذشتگی‌های کادر درمان هستیم. پزشکان و پرستاران زمانی که وارد عرصه درمان شدند، برای این شرایط خود را آماده کرده‌اند و گذشت و ایثار سرلوحه تمام کارهای آنهاست. کادر درمانی همیشه در خط مقدم درمان قرار دارند اما این وضعیت بحرانی، ایثار آنها را بیش از گذشته نمایان کرده است.

رهبر انقلاب: کار پزشکی حرفه مقدسی است

معتمدی در پایان گفت: در یک جلسه سه نفره که با حضور حضرت آقا، بنده و دکتر منافی صورت گرفته بود از مقام معظم رهبری خواستم که نصیحتی کنند، ایشان فرمودند؛ این حرفه‌ای که شما دارید حرفه مقدسی است و اگر برای رضای خدا انجام دهید از بهترینِ عبادات است و مطمئن باشید که مسائل مادی نیز پشت سر آن خواهد آمد. بنده این سخن ایشان را الگوی زندگی خود قرار دادم و از آن روز به بعد کمتر پیش آمده است من بدون داشتن وضو به انجام فعالیت‌های پزشکی بپردازم، زیرا معتقدم که اگر این کار عبادت است باید عبادت همراه با وضو باشد؛ بنابراین راز موفقیت من این است که در تمام شرایط، رضای خدا را در نظر داشته باشم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار