حجم کتاب‌های درسی با ساعات آموزشی تناسب دارد؟

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره تناسب میان حجم کتاب‌های درسی و ساعات آموزشی همچنین تمهیدات در نظر گرفته شده برای آموزش در دوران کرونا توضیح داد.

حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تمهیدات انجام شده برای کاهش حجم کتاب های درسی در ایام کرونا بیان کرد: به دلیل اینکه کتاب های درسی را با شرایط کنونی کشور یعنی اوضاعی که ویروس کرونا به وجود آورده است، متناسب سازی کنیم چند کار انجام دادیم اول آنکه در همه دوره ها و پایه های تحصیلی مشخص کردیم کدام مفاهیم و مطالب حضوری و کدام مفاهیم غیرحضوری باشد.

او ادامه داد: حسن کار این است مدارس و دانش‌آموزان بلاتکلیف نیستند و حتی خانواده ها مطلع می شوند که دانش‌آموزان در شرایط امروز چطور آموزش ببینند.

ملکی با اشاره به اینکه بخشی از محتوای کتاب‌های درسی به طور خودخوان در همه پایه ها و دوره‌های تحصیلی در نظر گرفته شده است، گفت: برای این بخش خودخوان در ارزشیابی و امتحانات به طور انتخابی سوال می دهیم یعنی اینگونه نیست این مفاهیم مانند ارزشیابی از کل کتاب درسی باشد و در این مورد انعطاف داریم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه روش های تدریس و ارزشیابی متناسب با کرونا را در مجموعه توصیه‌هایی به والدین ابلاغ کردیم، بیان کرد: اگر تمهیدات در نظر گرفته مورد توجه قرار گیرد امسال در آموزش ها مشکل نخواهیم داشت یا به حداقل می‌رسد.

روش تدریس در متناسب‌سازی حجم و ساعت درسی موثر است

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه به طور کلی آیا حجم کتاب‌های درسی با ساعات آموزشی تناسب دارد یا خیر، گفت: به عنوان معاون وزیر آموزش و پرورش معتقدم که احتمال دارد برخی کتاب‌های درسی با ساعت آموزش مناسب نباشد و حجم آن بیشتر از ساعت آموزشی باشد اما این یک قاعده کلی نیست، کتاب های درسی مخصوصا در سال‌های اخیر با کار کارشناسی دقیقی تهیه شده است تا میان زمان آموزش و محتوای آموزشی متناسب سازی شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تاکید کرد: روش های تدریس فعال ما می تواند در متناسب سازی محتواهای آموزشی دخیل باشد و این موضوع با شیوع تدریس سخنرانی متفاوت است.

ملکی تاکید کرد: با توجه به اینکه متناسب سازی دقیق و کامل بین محتواهای آموزشی و ساعات درسی از جنس زمان است یعنی در یک طرف زمان و در یک طرف محتوای آموزشی مورد نیاز قرار می‌گیرد پس به طور دقیق قابل خط کشی نیست چون امر انسانی بوده و در یادگیری عوامل مختلفی دخالت دارد اما با توجه به تجربیات متمادی و برنامه ریزی های انجام شده در شرایط فعلی تناسب محتوای آموزشی با زمان آموزش به مراتب بیشتر شده است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.