باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد گزارش می دهد؛

شمارش معکوس توسعه راه‌ها / رونق اقتصاد بام ایران با خروج از بن‌بست زیرساخت‌های حمل و نقل

توسعه و شکوفایی بام ایران مرهون پیشرفت در حوزه راه سازی است و این در صورتی خواهد بود که این حوزه حالت فعال و پویایی به خود گیرد.

شمارش معکوس توسعه راه‌ها / رونق اقتصاد بام ایران با خروج از بن‌بست زیرساخت‌های حمل و نقلبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، راه‌ها در امر توسعه اقتصادی هر منطقه نقش کلیدی برعهده دارند چرا که توسعه بخش کشاورزی، صنعت، گردشگری و سایر مولفه‌های توسعه و شکوفایی منطقه مرهون پیشرفت در حوزه راه سازی است و این در صورتی خواهد بود که این حوزه حالت فعال و پویایی به خود گیرد و از زیرساخت‌های مناسبی برخوردار باشد.
 
هرچند توسعه راه‌های ارتباطی به تنهایی عامل توسعه یک جامعه نیست؛ اما نباید از خاطر دور داشت که یکی از عناصر کلیدی در توسعه اقتصادی، وجود جاده مناسب برای سهولت در امر حمل و نقل است، در همین راستا جوامعی که نسبت به این مهم غفلت ورزند از قافله پیشرفت و توسعه بازمی‌مانند.
از سوی دیگر نگاهی به سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی بخوبی نشان می‌دهد که تحقق بیشتر اهداف تبیین شده در این سند به صورت مستقیم و غیرمستقیم منوط به توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل است.
 
وجود شبکه ایمن و سراسری راه‌ها در شرایط تحریم سبب توزیع عادلانه کالا و خدمات به تمامی نقاط کشور می‌شود و ارتباط استان‌ها با یکدیگر را به خوبی تسهیل می‌کند که این موضوع نقش مهمی در تحقق توسعه متوازن برعهده دارد.
 
شمارش معکوس توسعه راه‌ها / رونق اقتصاد بام ایران با خروج از بن‌بست زیرساخت‌های حمل و نقل
چهارمحال و بختیاری یک استان کوهستانی است، این را از نام استان که همواره لقب بام ایران بر آن نهاده‌اند، می‌توان درک کرد.

این بالا بلند نشینی برای چهارمحال و بختیاری، یک تیغ دو لبه است، مزیت بام ایران بودن این که هوا در استان ناب ناب است. انگار این استان مخزن بزرگی از اکسیژن است، اما بلندای چهارمحال و بختیاری و ارتفاع نشینی، باعث شده تا ساختن جاده در این استان تپه ماهوری و کوهستانی نسبت به سایر استان‌های کم ارتفاع، هزینه بالاتر و بیشتری داشته باشد.

چهارمحال و بختیاری با وجود موقعیت جغرافیایی مهمی که در اتصال کریدور مرکزی به جنوب کشور دارد، سال‌ها است که از نعمت زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل محروم بوده است؛ به طوری که این استان از معدود استان‌هایی است که به شبکه سراسری ریلی کشور متصل نیست و ایجاد شبکه راه‌آهن در این منطقه از کشور از آرزو‌های دیرین مردم به شمار می‌رود.
 
شمارش معکوس توسعه راه‌ها / رونق اقتصاد بام ایران با خروج از بن‌بست زیرساخت‌های حمل و نقل
از سوی دیگر چهارمحال و بختیاری آن طور که باید از بزرگراه‌ها و جاده‌های چهارخطه مناسبی برخوردار نیست و همین موضوع سالانه تصادفات بسیاری را در محور‌های ارتباطی این استان برجای می‌گذارد.

سرهنگ نوربخش رئیس پلیس راه چهارمحال و بختیاری  اظهار داشت: براساس آمارها، محور‌های بروجن به لردگان و لردگان به یاسوج بحرانی‌ترین محور‌های این استان هستند که بیشترین تصادفات با ۱۵ و ۱۳ درصد در آن‌ها رخ می‌دهد.
 
شمارش معکوس توسعه راه‌ها / رونق اقتصاد بام ایران با خروج از بن‌بست زیرساخت‌های حمل و نقل
چهارمحال و بختیاری به عنوان کوتاه‌ترین مسیر ارتباطی فلات مرکزی ایران با استان‌های جنوب، غرب و جنوب غرب کشور و همچنین به لحاظ برخورداری از شرایط خاص آب و هوایی و دارا بودن جاذبه‌های گردشگری یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مقاصد گردشگری برای مسافران داخلی و خارجی به شمار می‌رود.

همین امر مهم باعث شده تا ضرورت ارتقای کمی و کیفی راه‌های ارتباطی و جاده‌های اصلی و فرعی چهارمحال و بختیاری به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اجرایی مسئولان دولتی در سطح ملی و استانی قرار گیرد.

جاده‌هایی که توسعه را به چهارمحال و بختیاری می‌رساند

در این زمینه با تعیین محمد باقر نوبخت معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان نماینده دولت در ستاد اقتصاد مقاومتی چهارمحال و بختیاری وضعیت اجرای طرح‌های توسعه‌ای این استان به خصوص زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی روند شتابانی به خود گرفته است.

«احداث باند دوم تیران – سامان – چالشتر، کنار گذر شهرکرد – باغ بهادران – گردنه رخ – شهرکرد»، «محور شهرکرد – ناغان – بازفت تا مسجد سلیمان»، «شهرکرد – بروجن – لردگان»، «اردل – دوپلان (گورمیزه)» و «راه‌آهن مبارکه – سفیددشت – شهرکرد» از مهم‌ترین طرح‌های جاده‌ای و ریلی چهارمحال و بختیاری است که مورد توجه ویژه معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان نماینده دولت در ستاد اقتصاد مقاومتی این استان قرار دارد.
 
شمارش معکوس توسعه راه‌ها / رونق اقتصاد بام ایران با خروج از بن‌بست زیرساخت‌های حمل و نقل
محور شهرکرد - بروجن – لردگان که به جاده «مرگ» لقب گرفته یکی از مهم‌ترین طرح‌های چهارمحال و بختیاری که تکمیل آن بیش از یک دهه به طول کشیده  است.

این محور یکی از مهمترین و پرترددترین محور‌های ارتباطی استان به شمار می‌رود و استان‌های فلات مرکزی را به استان‌های جنوبی متصل می‌کند.

در اهمیت این جاده همین بس که بخش عظیمی از ناوگان حمل و نقل سنگین و ترانزیتی کشور از این محور عبور می‌کند، اما بار ترانزیتی بالای این مسیر به میزان بیش از ۳۰ هزار تردد در شبانه روز منجر به وقوع حوادث ناگوار و تصادفات زیادی شده و چهارخطه نمودن این محور را به یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر تبدیل کرده است.
 
شمارش معکوس توسعه راه‌ها / رونق اقتصاد بام ایران با خروج از بن‌بست زیرساخت‌های حمل و نقل
از همین‌رو طرح چهارخطه این محور طی سال‌های گذشته آغاز شد و اگر چه انتظار می‌رفت تکمیل این طرح زودتر از این انجام و به بهره‌برداری برسد، اما این مهم تاکنون محقق نشده است؛ با این حال به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، محور شهرکرد- بروجن- لردگان یکی از طرح‌های مهم و اولویت‌دار وزارت راه و شهرسازی در سال جاری قرار گرفته و با تزریق اعتبار موردنیاز، روند تکمیل آن با جدیت خاصی پیگیری می‌شود.

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور در سفر اخیر خود به استان چهارمحال و بختیاری در نشست شورای اقتصاد مقاومتی این استان که با حضور محمدباقرنوبخت معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد ابراز امیدواری کرد که با اختصاص اعتبار موردنیاز روند اجرای طرح از قوت بیشتری برخوردار شود.
 
شمارش معکوس توسعه راه‌ها / رونق اقتصاد بام ایران با خروج از بن‌بست زیرساخت‌های حمل و نقل
او در همین خصوص تصریح کرد: بزرگراه شهرکرد به لردگان متصل‌کننده فلات مرکزی به جنوب کشور می‌باشد که ۷۰ درصد ترافیک این محور ترانزیتی و تکمیل این طرح یکی از ضرورت‌های نه تنها این استان، بلکه کشور به شمار می‌رود که با اهتمام جدی در حال پیگیری است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور افزود: از ۱۴۵ کیلومتر این محور، ۱۰۷ کیلومتر آن انجام شده، ۱۴ کیلومتر آن در حال تکمیل و ۱۴ کیلومتر دیگر نیز تا پایان سال به بهره‌برداری می‎رسد، اما ۱۰ کیلومتر باقی مانده آن که در منطقه جغرافیایی سختی در مسیر بروجن به لردگان واقع شده و شامل پل و تونل می‎شود، هم‌اینک ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد؛ به طوری که در این قطعه دو تونل و یک پل بزرگ تعریف شده است که تونل اول به طول هزار و ۱۰۰ متر می‌باشد که ۷۰۰ متر آن حفاری شده و پیمانکار در حال کار است و برای تونل دوم نیز به طول یک هزار و ۷۰۰ متر به تازگی پیمانکار مشخص شده است.

عبور اقتصاد مقاومتی از مسیر راه‌های ارتباطی چهارمحال و بختیاری

حسینعلی مقصودی مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با اشاره به این که بیشترین طرح‌های اقتصاد مقاومتی استان در حوزه راه است، اظهار داشت: مهم‌ترین و نخستین پروژه تعریف شده در این حوزه چهارخطه شهرکرد- بروجن- لردگان است که با تلاش‌های صورت گرفته این محور از سمت شهرکرد تا منطقه کارگاهی کره بس تا پایان سال جاری تکمیل و به بهره‌برداری می‎رسد.
 
شمارش معکوس توسعه راه‌ها / رونق اقتصاد بام ایران با خروج از بن‌بست زیرساخت‌های حمل و نقل
او افزود: اجرای این طرح معطل پنج کیلومتر معارض در قطعه سفیددشت به فرادنبه بود که این مشکل در ماه گذشته برطرف شد و زمین‌های محور از سوی مالکان خریداری شده است و این قطعه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‎رسد.
 
وی تصریح کرد: هشت کیلومتر نیز در محور سه‌راهی امام‌قیس تا گردنه کره‌بس لردگان باقی مانده است که تا پایان سال تکمیل می‌شود.

تکمیل محور شهرکرد - لردگان، مهر پایانی بر جاده‌مرگ

مقصودی اضافه کرد: از سه هزار و ۳۷۲ کیلومتر راه در چهارمحال و بختیاری، ۲۵۹ کیلومتر بزرگراه، ۷۶۱ کیلومتر راه اصلی، ۲۹۱ کیلومتر راه فرعی و دو هزار ۳۶۹ کیلومتر راه روستایی است.

این استان با وجود اینکه یک درصد مساحت کشور را دارد، اما حلقه ارتباط استان‌های خوزستان و اصفهان به عنوان قطب‌های انرژی و صنعت کشور به شمار می‌رود که کم‌توجهی به این ظرفیت در سال‌های گذشته مانع بهره‌برداری مناسب از آن شده است.
 
شمارش معکوس توسعه راه‌ها / رونق اقتصاد بام ایران با خروج از بن‌بست زیرساخت‌های حمل و نقل
واقع امر این است که بخشی از توسعه اقتصادی چهارمحال و بختیاری در بن‌بست زیرساخت‌های حمل و نقل گرفتار شده که در سال‌های اخیر بخشی از این چالش برطرف شده و به گفته مسئولان، بخش زیادی ازطرح‌های حوزه راه استان با تخصیص اعتبارات مناسب بهره‌برداری می‌شود و کام مردم استان در سال پایانی دولت دوازدهم با تکمیل بسیاری از پروژه‌های راهسازی شیرین می‌شود.

چهارخطه شهرکرد - لردگان در اولویت طرح‌های اقتصاد مقاومتی چهارمحال و بختیاری.

اما یکی از علل کندی اجرای طرح چهارخطه محور شهرکرد- بروجن- لردگان به ویژه محور ۶۲ کیلومتری شهرکرد به بروجن می‌توان به معارضات محلی اشاره کرد.

این مشکل در سال ۹۹ با تلاش مسئولان و همراهی کشاورزان مالک اراضی مسیر احداث این طرح برطرف شد و با رفع این مشکل دیگر بهانه‌ای برای تعلل در اجرای طرح وجود ندارد.
 
شمارش معکوس توسعه راه‌ها / رونق اقتصاد بام ایران با خروج از بن‌بست زیرساخت‌های حمل و نقل
مقصودی با ابراز امیدواری نسبت به تکمیل کل مسیر چهارخطه شهرکرد- بروجن تا قبل از فصل زمستان، اظهار داشت: با تزریق ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار به طرح و پرداخت دیون مردم و آزادسازی محور اجرای طرح در سال جهش تولید شتاب بیشتری می‌گیرد.

او افزود: چهار کیلومتر محور سفیددشت به فرادنبه امسال به بهره‌برداری می‌رسد و ۱۰ کیلومتر باقی مانده در محور بروجن به لردگان محدوده دوراهان هم با تملک کامل، زیرسازی شده و با عقد قرارداد جدید پیمانکار در حال انجام کار است و این بخش نیز تا گردنه کره‌بس امسال زیر بار ترافیک خواهد رفت.

مقصودی، مشکل این محور را در محدوده کره‌بس تا سه راهی کوشکی به دلیل وجود دو تونل و یک پل روی رودخانه کره‌بس دانست و گفت: حفاری بخش عمده تونل اول انجام شده و پیمانکار تونل دوم نیز با قرارداد حدود یک هزار میلیارد ریال تعیین شده است و پس از تونل‌ها، یک پل با دهانه ۱۰۰ متری بر روی رودخانه کره‌بس مورد نیاز است که مناقصه این پل با پیش‌بینی ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در حال برگزاری است و با تعیین تکلیف آن، هیچ قطعه تعریف نشده‌ای در کل این محور وجود ندارد.

او خاطر نشان کرد: در مجموع تا پایان سال کل محور شهرکرد تا قبل از محدوده کره‌بس به طور چهارخطه زیربار ترافیک می‌رود و ده کیلومتر باقیمانده نیز در سال آینده به اتمام خواهد رسید.

احسان امانی مدیرکل دفتر فنی چهارمحال و بختیاری  اظهار داشت: با تکمیل طرح بزرگراه شهرکرد- بروجن- لردگان یکی از مهم‌ترین طرح‌های استان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون شکل می‌گیرد که هم می‌تواند در کاهش تصادفات و خسارات جانی و مالی ناشی از آن بسیار موثر واقع شود و هم به عنوان یکی از زیرساخت‌های توسعه در جهت رونق اقتصادی و توسعه بخش حمل و نقل در خدمت استان و کشور باشد.
 
شمارش معکوس توسعه راه‌ها / رونق اقتصاد بام ایران با خروج از بن‌بست زیرساخت‌های حمل و نقل
او افزود: اگر چه عامل تنها ۲۰ درصد تصادفات به مباحث ایمنی راه‌ها بازمی‌گردد؛ اما بی‌شک با احداث بزرگراه و چهارخطه کردن محور‌های مواصلاتی می‌توان امنیت و آرامش‌خاطر مردم را در رانندگی فراهم کرد.

پایان انتظار مردم استان با نواختن سوت قطار تا پایان سال ۱۴۰۰

عباس خطیبی معاون راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌ها و امور زیربنا‌های حمل و نقل کشور نیز در خصوص طرح «راه‌آهن مبارکه – سفیددشت – شهرکرد» گفت: به‌تازگی با پیگیری‌های استاندار چهارمحال و بختیاری و حمایت‌های سازمان برنامه و بودجه کشور این طرح جزو طرح‌های اقتصاد مقاومتی محسوب شده است.

او تاکید کرد: پس از سفر معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به شهرکرد، حمایت‌های ویژه‌ای از این پروژه انجام و دستوراتی برای تسریع در روند اجرایی آن از سوی محمدباقر نوبخت صادر شد.

خطیبی افزود: براساس پیش‌بینی‌ها و توافق‌های صورت گرفته در سطح ملی و استانی قرار شده طرح «راه‌آهن مبارکه – سفیددشت – شهرکرد» تا بهار ۱۴۰۰ افتتاح و بهره‌برداری شود.

مقصودی مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری از تسریع در روند اجرایی طرح راه‌آهن استان خبر داد و گفت: اجرای این طرح با تزریق اعتبارات مناسب از سال ۹۷ شتاب بیشتری به خود گرفت به طوری که دولت در سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این طرح اختصاص داد و امسال نیز ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن درنظر گرفته شد که در سه ماهه نخست امسال ۱۰۰ درصد این اعتبارات تخصیص داده شد.

او با بیان اینکه طرح راه آهن مبارکه- سفیددشت- شهرکرد به طول ۹۰ کیلومتر در سه قطعه در حال اجرا است، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود تا پایان سال عملیات زیرسازی و احداث ایستگاه‌ها تکمیل شود و سپس عملیات روسازی آن تا پایان تیر ۱۴۰۰ به پایان برسد و ریل‌گذاری این طرح تا پایان سال آینده تکمیل شود.
 
شمارش معکوس توسعه راه‌ها / رونق اقتصاد بام ایران با خروج از بن‌بست زیرساخت‌های حمل و نقل
مقصودی ادامه داد: با عزم دولت و اعتبارات خوبی که از سوی سازمان برنامه و بودجه به طرح راه‌آهن استان تخصیص یافته، این مطالبه تا پایان سال آینده محقق می‌شود.

او، تحقق مطالبه اتصال به شبکه ریلی کشور را دست‌یافتنی عنوان کرد و گفت: با عزم دولت و اعتبارات خوبی که از سوی سازمان برنامه و بودجه به طرح راه‌آهن استان تخصیص یافته تا پایان سال آینده این مطالبه محقق می‌شود.

مقصودی گفت: بیش از یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل طرح راه‌آهن استان نیاز است که بخش زیادی از این اعتبار با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تامین می‌شود.

۳۰ طرح اقتصاد مقاومتی سهم چهارمحال و بختیاری

گسترش حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی با تاکید بر محور‌های ارتباطی بین‌استانی از مهمترین طرح‌های اقتصاد مقاومتی استان به شمار می‌رود.

علی شهریارپور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای ۳۰ طرح اقتصاد مقاومتی در استان با اعتباری افزون بر سه هزار میلیارد تومان، اظهار داشت: گسترش حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی با تاکید بر محور‌های ارتباطی بین‌استانی از مهمترین این طرح‌ها به شمار می‌رود.
شمارش معکوس توسعه راه‌ها / رونق اقتصاد بام ایران با خروج از بن‌بست زیرساخت‌های حمل و نقل
او ادامه داد: طی سفر  نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه به استان در سال گذشته ۱۴ طرح اقتصاد مقاومتی استان برای پیگیری و تسریع در تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های اولویت‌دار استان مصوب شد که تکمیل طرح راه آهن مبارکه- سفیددشت- شهرکرد، تکمیل جاده شهرکرد- بروجن- لردگان و تکمیل جاده شهرکرد- ناغان- بازفت از جمله این طرح‌ها است.

شهریارپور اضافه کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته و تفاهم‌نامه مبادله شده بین سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت راه و شهرسازی، قرار است با تامین اعتبار به میزان ۶۵۰ میلیارد تومان طی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، طرح اتصال مرکز استان به شبکه سراسری راه آهن کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ تکمیل شود.

او افزود: البته با توجه به بروز رسانی برآورد اعتبار مورد نیاز و کسری اعتبار تخصیص یافته در سال ۱۳۹۸ انتظار می‌رود تامین اعتبار مورد نیاز طی دو سال آینده انجام تا این طرح در موعد پیش‌بینی شده تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

شهریارپور با بیان اینکه در سال ۱۳۹۸ برای اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی استان هفت هزار و ۹۶ میلیارد ریال اعتبار مصوب شد، اظهار داشت: با پیگیری‌های به عمل آمده تاکنون مبلغ چهار هزار و ۱۲۴میلیارد ریال از این اعتبار تخصیص داده شده که این مبلغ معادل ۵۸ درصد اعتبار مصوب و بیشتر از میانگین تخصیص سایر طرح‌ها در سطح استان و کشور است.

او خاطر نشان کرد: این میزان از تخصیص و سایر اقدامات و پیگیری‌های انجام شده باعث تسهیل و تسریع در عملیات اجرایی طرح‌های مصوب سفر و افزایش مناسب پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها شده است.

از سه هزار و ۳۷۲ کیلومتر راه در چهارمحال و بختیاری، ۲۵۹ کیلومتر بزرگراه، ۷۶۱ کیلومتر راه اصلی، ۲۹۱ کیلومتر راه فرعی و ۲ هزار ۳۶۹ کیلومتر راه روستایی است.

این استان با وجود اینکه یک درصد مساحت کشور را دارد، اما حلقه ارتباط استان‌های خوزستان و اصفهان به عنوان قطب‌های انرژی و صنعت کشور به شمار می‌رود که کم‌توجهی به این ظرفیت در سال‌های گذشته مانع بهره‌برداری مناسب از آن شده است.
 
شمارش معکوس توسعه راه‌ها / رونق اقتصاد بام ایران با خروج از بن‌بست زیرساخت‌های حمل و نقل
کارشناسان بر این عقیده اند، بخشی از توسعه اقتصادی چهارمحال و بختیاری در بن‌بست زیرساخت‌های حمل و نقل گرفتار شده است که با اجرای طرح‌های این حوزه کام مردم استان شیرین می‌شود.

با توسعه، تکمیل و بهره‌برداری از جاده‌های چهارمحال و بختیاری بعنوان کوتاه‌ترین مسیر ارتباطی فلات مرکزی ایران با استان‌های جنوب، غرب و جنوب غرب کشور وضعیت این استان در بخش‌های مختلف رونق می‌یابد.

افزایش اشتغال، کاهش نرخ بیکاری، ارتقای ایمنی جاده‌ای، کم شدن میزان تصادفات، پایین آمدن نرخ مرگ و میر ناشی از تلفات جاده‌ای، رونق اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت خانوار‌ها از مهمترین دستاورد‌های توسعه، تکمیل و بهره‌برداری از جاده‌های چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار