عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: حفظ یک رابطه زناشویی موفق، سخت‌ترین نوع رابطه است و متغیرهایی که باعث ایجاد ثبات و رضایت در این روابط می‌شوند، زن و مرد هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، شیخ پور، روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه در کارگاه آموزشی ویژه مشاوران و مددکاران کلانتری‌های استان کرمان گفت: زندگی زناشویی بدون دغدغه و شاد و همراه با صمیمیت، نیازمند یادگیری مهارت‌هایی است که شاید در خانواده  آموزش داده نشوند.

او آموزش غنی‌سازی روابط همسران را یکی از راه‌های افزایش کیفیت روابط زناشویی دانست و افزود: ایجاد و تقویت رضایت در رابطه زوجین، از جمله  آموزش  هایی است که  از آن با عنوان برنامه‌های غنی‌سازی روابط زناشویی یا برنامه‌های ارتقای رابطه نام برده می‌شود.

شیخ پور بیان کرد: آموزش غنی‌سازی، حرکتی برای رشد رابطه زناشویی است که از طریق ایجاد اهداف و سمت و سو‌هایی برای ازدواج به تقویت رابطه می‌ انجامد و غنی‌سازی ازدواج، یک فرآیند همیشگی و مستلزم تلاش هر دو زوج است.

او گفت: رشد زناشویی به هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی برای تغییرات رفتاری خاص نیاز دارد و افراد در روش غنی‌سازی، مهارت‌هایی را می‌آموزند که به تغییر رفتار در خود و همسرشان می‌انجامد.

عضو هیئت علمی دانشگاه در توضیح و تشریح برنامه غنی‌سازی روابط همسران، افزود: این برنامه بر چند هدف کشف نیرومندی‌های رابطه، تقویت مهارت‌های ارتباطی، حل تعارضات زوجین، کشف مسائل اصلی خانواده، تقسیم وظایف، محبت و همدلی متمرکز است.

او بیان داشت: در مدل غنی‌سازی زوجین، مسائلی که نیاز به آموزش و بهبودی رابطه دارد، شناسایی می‌شوند؛ اما تمرکز بر نقاط قوت و رشد بین آن‌ها است. 

 شیخ پور گفت: هدف از این برنامه، ایجاد صمیمیت در ابعاد مختلف عاطفی، عقلانی، روانی، مذهبی، جنسی، جسمی، ارتباطی، اجتماعی و تفریحی است.

او با اشاره به مهارت‌هایی که در این برنامه آموزش داده می‌شوند، افزود: در این رویکرد، مهارت‌هایی آموزش داده می‌شود که به ارضای نیاز‌های اساسی خانواده، مانند عشق، مهربانی، تعلق، اعتماد، وفاداری، امنیت و لذت کمک می‌کند که این مهارت‌ها، مهارت‌های زندگی از جمله مهارت‌های ارتباطی، مهارت حل مسئله، مهارت حل تعارض و مهارت همدلی، افزایش آگاهی و شناخت زوج‌ها از خویشتن، دیگری و زندگی مشترک و تحکیم روابط و مناسبات عاطفی میان آن‌ها از طریق آموزش صمیمیت بین همسران، آموزش بهبود ارتباط جنسی و آموزش مدیریت منزل را شامل می شوند.

 این روانشناس برنامه غنی‌سازی روابط همسران را از جمله رویکرد‌های بسیار کارآمد در ارتقای روابط همسران و سلامت خانواده دانست و گفت: در این برنامه، همسران باید فهرستی از آرزو‌های خود و اهدافی برای خود و خانواده تعیین کنند؛ بنابراین افزون بر تمرین مهارت‌های ارتباطی، موضوعات بدون توافق نیز مشخص می‌شوند و انتظارات زوجین از زندگی و تاثیر این انتظارات بر روابط میان آن‌ها تعدیل می‌شود.

او گفت: آموزش غنی‌سازی روابط به همسران بسیار آسان است و فهم‌پذیر بودن مواد آموزشی به شکلی که هر زوج با هر سطح از سواد بتواند از آموزش بهره‌مند شود، اهمیت دارد.

شیخ پور گفت: مطالعات انجام‌شده نشان‌دهنده تاثیر مثبت برنامه غنی‌سازی زندگی زناشویی بر ارتباطات میان فردی، سازگاری زناشویی، رضایت‌مندی، استقلال و در نهایت، صمیمیت بین همسران است.

کارگاه غنی سازی روابط زوجین برای مشاوران و مددکاران شهرستان‌ها نیز به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.