مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی:

ساماندهی سهام عدالت به روش غیر مستقیم از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی است

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: درصورت انتخاب آزادسازی به روش غیرمستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت با لحاظ مراتبی از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سامان‌دهی خواهد بود و سهام‌دار حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن را نخواهد داشت.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، طرح توزیع سهام عدالت در دولت هشتم مطرح شد و آیین‌نامه اجرایی آن در اواخر دوره "مردادماه ۱۳۸۴" به تصویب هیئت‌وزیران رسید. متعاقب آن پس از استعلام رئیس‌جمهور دولت نهم و اخذ موافقت رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت و نحوه اجرای طرح، در عمل این طرح از سال ۱۳۸۵ اجرا شد.

فصل ششم شامل مواد ۳۴ تا ۳۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، چهارچوب اجرایی این طرح را به‌طور کامل تبیین کرد. بر این اساس از سال ۱۳۸۵ مطابق آیین‌نامه‌های مصوب هیئت‌وزیران، مصوبات شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و هیئت واگذاری، اجرای طرح و توزیع سهام بین مشمولان به‌طور گسترده انجام شد.

به همین منظور دستگاه‌ها و نهاد‌های گوناگونی درگیر اجرای طرح شدند. در این میان، مسئولیت اصلی با وزارت امور اقتصادی و دارایی "سازمان خصوصی‌سازی" بود و این سازمان نه‌تن‌ها به‌عنوان مرکز اصلی هدایت‌کننده اجرای طرح از سوی سایر نهاد‌ها بود، بلکه در راس همه، بسیاری از امور اجرایی را راهبری کرد.

عملیات اجرایی طرح از ابتدای سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۵ طول کشید. در سال ۱۳۹۵ باتوجه‌به پایان دوره ده‌ساله مهلت قانونی اجرای طرح، سامان‌دهی این طرح بزرگ و ملی برای به نتیجه رساندن امر و دستیابی ملموس به اهداف طرح، بیش از هر زمان دیگری ضرورت یافت. به همین علت سامان‌دهی و تکمیل طرح توزیع سهام عدالت به‌عنوان یک پروژه بزرگ و در عین حال بسیار پیچیده در دستورکار سازمان خصوصی‌سازی قرار گرفت.

حسین امیر رحیمی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی  گفت: باتوجه‌به مصوبات ستاد مرکزی توزیع سهام عدالت و هیئت‌وزیران، در مجموع ۴۹ میلیون و ۱۴۸ هزار و ۷۷۴ نفر از آحاد مردم به‌عنوان مشمولان ۶ دهک پایین درآمدی از سال ۱۳۸۵ تا پایان سال ۱۳۹۴ و در ۲۰ مرحله شناسایی شدند و پس از تأیید مشخصات آنان از سوی سازمان خصوصی‌سازی، در شرکت‌های تعاونی شهرستانی ثبت‌نام کرده و عضو این شرکت‌های تعاونی شده‌اند.

او افزود: در خراسان رضوی مشمولان سهام عدالت ۳ میلیون و ۹۸۷ هزار و ۱۸۴ نفر می‌باشند که ۸ درصد مشمولان کل کشور را شامل می‌شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی ادامه داد: در سال ۱۳۹۵ باتوجه‌به مصوبه ۱۵/۸/۱۳۹۵ شورای‌عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و با عنایت به اینکه از ۶۱ شرکت تخصیص‌یافته به طرح توزیع سهام عدالت، فقط ۴۹ شرکت به ارزش ۲۷ میلیارد و ۲۵۷ میلیون تومان قیمت‌گذاری قطعی شده بودند، باتوجه‌به میزان سود دریافتی از شرکت‌ها و متناسب با میزان اقساط تسویه‌شده شرکت‌های تخصیص‌یافته به طرح و همچنین با لحاظ تخفیف مربوط به ۲ دهک پایین درآمدی و میزان سود پرداختی به برخی مشمولان، ارزش سهام قابل تخصیص به مشمولان به ارزش حدود ۲۶ میلیارد ریال تعیین شد و بر این اساس برای هر مشمول صورت‌حساب تهیه و تنظیم و صادر شد.

امیر رحیمی بیان کرد: بر اساس قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، مبنای قیمت‌گذاری پرتفوی طرح توزیع سهام عدالت، قیمت فروش نقدی سهام در بورس است.

او تصریح کرد: بر اساس ماده ۶ آیین‌نامه اجرایی توزیع سهام عدالت، موضوع مواد ۳۴ تا ۳۸ تصویب‌نامه شماره ۲۲۶۰۳۷/۱/۶۳ مورخ ۲۹/۰۱/۱۳۸۸ شورای‌عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، تسویه ثمن سهام مورد واگذاری به مشمولان ۲ دهک پایین درآمدی از محل سود سالانه شرکت‌های واگذارشده با احتساب ۵۰ درصد تخفیف در بهای واگذاری و به‌صورت اقساط ده‌ساله تعیین شد و مشمولان دهک‌های سوم تا ششم نیز صرفا از مزایای تقسیط حداکثر ده‌ساله واگذاری سهام برخوردار شدند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی تاکید کرد: ارزش سهام تخصیص‌یافته به هر یک از مشمولان متناسب با میزان اقساط وصول شده از بابت ثمن سهام واگذار شده از محل سود ۱۰ سال شرکت‌های سرمایه‌پذیر در مقاطع گذشته تعیین شده است و در صورت‌حساب مشمولان در سامانه اینترنتی سهام عدالت درج شده و قابل مشاهده است.

امیر رحیمی تصریح کرد: سازمان خصوصی‌سازی تمهیدات لازم را برای امکان رویت سهام تخصیصی به مشمولان انجام داده است و در همین راستا به ایجاد سامانه اینترنتی سهام عدالت به‌نشانی www.samanese.ir اقدام کرده است و در ادامه مشمولان سهام عدالت با مراجعه به سایت یادشده و از طریق واردکردن کد ملی قادر شدند به رویت صورت‌حساب سهام‌داری خود، ثبت شماره شبای بانکی برای اخذ سود سهام عدالت اقدام کنند.

او افزود: طبق قانون تمام افراد ثبت‌نام شده تا پایان سال ۱۳۹۴ مشمولان نهایی سهام عدالت محسوب می‌شوند و سازمان خصوصی‌سازی ضمن انجام فرایند لازم برای قطعیت سهام‌داری آن‌ها، به تنظیم و ارائه صورت‌حساب تسویه اقساط برای این مشمولان و پس از پایان دوره اقساط موظف است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی ادامه داد: پیگیری موضوع آزادسازی سهام عدالت و تسهیل واگذاری مالکیت و مدیریت سهام عدالت به مردم با موافقت مقام معظم رهبری و با درخواست ریاست جمهوری مبنی بر آزادسازی سهام عدالت در ۲۹/۲/۱۳۹۹ ابلاغ شد و معظم‌له برای کیفیت اقدام، دستورالعمل وزارت امور اقتصادی و دارایی را که با مشارکت دستگاه‌های مربوط تهیه شده است، تأیید کردند.

امیر رحیمی بیان کرد: طبق این ابلاغیه هر یک از دارندگان محترم سهام عدالت با مراجعه به سامانه اینترنتی سهام عدالت به‌نشانی www.samanese.ir و واردکردن مشخصات پرسنلی از جمله کدملی  می‌توانستند با انتخاب یکی از ۲ روش و در ادامه این فرایند به تعیین نحوه مدیریت سهام متعلق به خود، برای آزادسازی تصمیم‌گیری کنند.

او تصریح کرد: پیش‌فرض سامانه بر این بنا شده بود که در صورت مراجعه‌نکردن دارندگان سهام عدالت و یا انتخاب‌نکردن روش مستقیم، سهام آن‌ها در قالب روش غیرمستقیم سامان‌دهی خواهد شد.

انتخاب روش مستقیم؛

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی تاکید کرد: درصورت انتخاب آزادسازی به روش مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت به‌صورت مستقیم و بدون واسطه با لحاظ مراتبی به سهام‌دار سهام عدالت تخصیص و انتقال می‌یابد.

امیر رحیمی اظهار کرد: به همین منظور تعداد کسانی که روش مستقیم را انتخاب کردند، در کل کشور ۱۸ میلیون و ۹۷۵ هزار و ۱۰۷ نفر و در استان خراسان رضوی یک میلیون و ۲۸۶ هزار و ۲۰۰ نفر و ۷/۶ درصد نسبت به سهام‌داران کل کشور می‌باشد.
بیشتربخوانید

 
انتخاب روش غیر مستقیم؛

او افزود: درصورت انتخاب آزادسازی به روش غیرمستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت با لحاظ مراتبی از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سامان‌دهی خواهد بود و سهام‌دار حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن را نخواهد داشت. در این روش سود یا زیان قابل تخصیص به دارندگان سهام عدالت براساس عملکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری تخصیص پیدا می‌کند.

با این تفویض اختیار، سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت متعلق به دارندگان سهام از سوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سامان‌دهی خواهد شد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی ادامه داد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به افزایش سرمایه و پذیرش نزد بازار بورس یا فرابورس مکلف هستند، بدین معنی که سهام این گروه در صورتی قابل واگذاری و فروش خواهد بود که نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بازار سرمایه قابل معامله باشد، زیرا این افراد سهام‌داران شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی خواهند بود.

امیر رحیمی بیان کرد: تعداد ۳۰ میلیون و ۱۷۳ هزار و ۶۶۷ نفر روش غیرمستقیم را در کل کشور انتخاب کردند که حدود ۶۱ درصد از کل سهام‌داران می‌باشند. در استان خراسان رضوی نیز ۲ میلیون و ۷۰۹ هزار و ۹۸۴ نفر یعنی برابر با ۶۸ درصد این روش را انتخاب کردند.

او تصریح کرد: درباره تعیین تکلیف نحوه مدیریت سهام شرکت‌های غیربورسی به دارندگان سهام عدالت هم مطابق تصویب شورای‌عالی بورس و اوراق بهادار، مقرر شد شرکت هلدینگ سرمایه‌گذاری متشکل از سهام شرکت‌های غیر بورسی به‌وسیله سازمان خصوصی‌سازی تشکیل و امکان معاملاتی‌شدن سهام این شرکت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه فراهم می‌شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی تاکید کرد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت برای بازشدن نماد در بورس موظف‌اند افزایش سرمایه شرکت را باتوجه‌به قیمت روز ارزش سهام ثبت کنند و اینکه تمام این شرکت‌ها افزایش سرمایه را به سرانجام رسانده‌اند.

امیر رحیمی اظهار کرد: طبق قانون شرکت‌های استانی سهام عدالت موظف‌اند بعد از ۲ ماه برای تعیین اعضای هیئت‌مدیره مجمع عمومی برگزار کنند، بدین منظور افرادی که واجد شرایط می‌باشند، می‌توانند با مراجعه به سامانه setan.seo.ir یا سایت شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان برای ثبت‌نام اقدام کنند.
 
انتهای پیام//ز.ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.